Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill du bli intervjuad?  (läst 6209 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vill du bli intervjuad?
« Svar #20 skrivet: 06 aug-10 kl 10:45 »
Då skall jag sälja hela skiten till en rik läkarfamilj med hästar...
Har haft samma tanke om den avlägsna framtiden...har du någon läkarfamilj att dela med dig av? Hoppas bara att de inte har full koll, för det är på tok för lågt i tak i lagården för att en ska få ha annat än typ shetlandsponnyer där ;) ...(allvarligt talat hade det känts bättre att sälja nån gång om massa år till en alternativfamilj, men dessa är inte alltid så täta :) )

Lugn och ro är väl inget självändamål (annat än för storstadsjournalister), vi har att göra här, medan jag sitter och knappar lägger mannen på sista nya takplåten på vedboden...arbetsfördelning kallas det  :P . Men jag ska snart ut och skruva kycklingburar, renovera gammal och bygga en ny; det är två hönsmadamer som har dag 21 på söndag, nämligen.
Vi har inga fritidsproblem här. Trots allt, när jag maler kött av en  nyslaktad tupp, plockar upp potatis, rödfärgar huset, hänger tygblöjorna på tork ute, eller håller en nykläckt kyckling i handen - får jag en märklig känsla av tillfredsställelse , som jag inte hade fått om jag suttit i en lägenhet och såsat.
Men vad vet jag...har aldrig bott i en storstad.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #21 skrivet: 06 aug-10 kl 11:07 »
annars kan man ju alltid passa på att spräcka myten om det så avstressande hängmattelivet på landet, genom att med hjälp av en artikel visa på verkligheten istället! Dock kanske inte expressens söndagsbilaga är bästa platsen? eller?

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Televinken_73

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 06 aug-10 kl 12:05 »
det handlar nog inte om att lämna stress och heltidsjobb !
är nog mera om att man själv kan välja sin framtid !
att inte fastna i dagens konsumtionshysteri och tvingas leva som alla tycker man ska !
om man är själlvförsöjande eller bara gör det man kan för att minska sitt beroende och känna sig mera fri att välja sin framtid, odla och äta något utan tillsattser man ej kan stava till ser jag som frihet !
jag är stolt över det lilla jag kan erbjuda !
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #23 skrivet: 06 aug-10 kl 12:36 »

Tror inte det finns något klockrent facit här. Vi drivs av olika saker. Man kör sitt race helt enkelt. Ingen att tacka för det och ingen att gnälla på om det. Vad andra tror skulle jag inte spilla många hundradelar på. Har inget behov av att utveckla andra, däremot mig själv.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 06 aug-10 kl 13:05 »
Har inget behov av att utveckla andra, däremot mig själv.
Vilken trist och totalt icke-samhällsutvecklande inställning. Är syftet med ditt liv att vara till nytta enbart för dig själv?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #25 skrivet: 06 aug-10 kl 13:36 »

;D  Nope, men jag väljer vilka det ska vara av nytta för...

Så att förändra världen överlåter jag till dig!  ;D

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 06 aug-10 kl 13:45 »
Vilken trist och totalt icke-samhällsutvecklande inställning. Är syftet med ditt liv att vara till nytta enbart för dig själv?

Förändra andra går inte. Presentera alternativ för andra, går. Bästa sättet (i mitt tycke) att göra det på, är att LEVA ett alternativ. Ringar på vattnet, förebilder, levande bevis.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 06 aug-10 kl 14:05 »
Förändra andra går inte. Presentera alternativ för andra, går. Bästa sättet (i mitt tycke) att göra det på, är att LEVA ett alternativ. Ringar på vattnet, förebilder, levande bevis.
Jovisst, men genom att aktivt delta i diskussioner, kommentera, skriva inlägg eller vilken metod man nu väljer, så kan man berätta att alternativa synsätt finns för fler. Människor förändrar sig själva, men påverkas av omgivningen.

Att försöka ta in vad andra tycker, och varför de gör det, och att försöka förmedla vad man själv tycker, och vilka motiv man har för det, är utvecklande för alla parter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 06 aug-10 kl 14:11 »
Om man blir stressad av att bo på landet beror helt och hållet på vilken inställning man har. Jag har också en massa av arbeta att göra hemma på gården samtidigt som jag arbetar heltid. Men för mig så är allt arbete på gården avstressande, jag vet att det finns en massa saker i mitt bakhuvud som måste göras, men det gäller att prioritera vad som är viktigt att göra för tillfället. Inte stressar jag ihjäl mig inte, det finns allt tid att ligga i soffan och slappa!
Ni som gnäller över hur jobbiga era liv är på landet borde ta erat pick och pack och flytta in till stan istället. För ni har fel iställning och ändrar ni inte den så kommer ni ändå aldrig kunna leva i lugn och ro. Sluta gnäl för fan och va nöjd med livet!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #29 skrivet: 06 aug-10 kl 14:35 »

Tror du slog huvudet på den berömda spiken!  ;D

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 06 aug-10 kl 19:30 »
Om man blir stressad av att bo på landet beror helt och hållet på vilken inställning man har. Jag har också en massa av arbeta att göra hemma på gården samtidigt som jag arbetar heltid. Men för mig så är allt arbete på gården avstressande, jag vet att det finns en massa saker i mitt bakhuvud som måste göras, men det gäller att prioritera vad som är viktigt att göra för tillfället. Inte stressar jag ihjäl mig inte, det finns allt tid att ligga i soffan och slappa!
Ni som gnäller över hur jobbiga era liv är på landet borde ta erat pick och pack och flytta in till stan istället. För ni har fel iställning och ändrar ni inte den så kommer ni ändå aldrig kunna leva i lugn och ro. Sluta gnäl för fan och va nöjd med livet!
Ni är ännu ett ungt par på 18 och 23 år så jag tror knappast att ni har levt på egen gård så länge.

Så du blir aldrig stressed av saker som går sönder och kostar massor att laga?
Djur som blir sjuka och oförutsedda vetrinärräkningar?
Ryggskott som förstör hela tidsplaneringen mm?

Jag tycker att vi saknar pengar konstant. Det blir jag stressad av.

Men vänta till ni har skaffat några barn.
Så kommer ditt liv förändras ordentligt på gården. ;)
« Senast ändrad: 06 aug-10 kl 19:33 av Rosten »

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 06 aug-10 kl 21:45 »
Pengar har alltid en förmåga att krångla till livet! Men med en god inställning så klarar man allt  :)
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

JBF

• Småland
« Svar #32 skrivet: 06 aug-10 kl 22:14 »
Ni är ännu ett ungt par på 18 och 23 år så jag tror knappast att ni har levt på egen gård så länge.

Så du blir aldrig stressed av saker som går sönder och kostar massor att laga?
Djur som blir sjuka och oförutsedda vetrinärräkningar?
Ryggskott som förstör hela tidsplaneringen mm?

Jag tycker att vi saknar pengar konstant. Det blir jag stressad av.

Men vänta till ni har skaffat några barn.
Så kommer ditt liv förändras ordentligt på gården. ;)

Ja, livet kommer nog i fatt  ;) Bläddrade lite i syrrans senaste "Lantliv" idag och fick plötsligt lust att kräkas... Men trots vattenläcka på toan på övervåningen (!!!!) så skulle jag inte vilja byta bort livet här mot ett liv i lägenhet igen. Trots penga"brist", maskiner som går sönder, ladugårdstak som läcker, rör som fryser, baggar som fastnar i elstängslet och dör, hökar som tar hönsen, 3-4 sorkar och småfåglar i uterummet vareviga morgon från katterna osv osv... Ibland blir man lite bitter men då tänker jag bara tillbaka på mitt liv i en tvåa i en sthlmsförort.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 07 aug-10 kl 02:43 »
Jag flyttade ut från stan -89 för att jag ville ha ett garage.
Med åren så har lugn och ro blivit det som gjort att vi till slut hamnade på en egen gård.

Men tyvärr så är bristen på pengar ett problem.
Förra året sprack vedpannan och vattnet rann i pannrummet. Två veckor efter det kolappsade avloppet .
Inget gick på försäkringen.

I år har vi bytt ut massa el på gården och verkstad, hus och lillstuga/tvättstuga. De har nu nya elskåp med jordfelsbrytare.
Kvar är ladugården att fixa elen på. Allt för att det skall vara säkert och inget skall ta eld.
Men elfirmaor tar ordentligt betalt för sina tjänster.
Så givetvis tar vår Volvo BM Mini eld i onsdag istället.
Fick kapa elkablarna till batteriet för att få slut på branden.
I värsta fall så kommer det att kosta oss 4-5000:- och jag behöver traktorn nu!

I måndags kväll så fick vi besök av vårt första vildsvin.
Det bökade på utsidan av grishagen. Det är 50 meter från gräsmattan till lillstugan som nu är uthyrd.
Tror knappast våra hyrsegäster som kommer hit på semmester vill ha en nyplöjd åker utanför stugan.

Så nu är man stressad för det också.

Rosten

• Närke
« Svar #34 skrivet: 07 aug-10 kl 02:45 »
Pengar har alltid en förmåga att krångla till livet! Men med en god inställning så klarar man allt  :)
Utom att betala räkningarna. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #35 skrivet: 07 aug-10 kl 02:51 »
Har haft samma tanke om den avlägsna framtiden...har du någon läkarfamilj att dela med dig av? Hoppas bara att de inte har full koll, för det är på tok för lågt i tak i lagården för att en ska få ha annat än typ shetlandsponnyer där ;) ...(allvarligt talat hade det känts bättre att sälja nån gång om massa år till en alternativfamilj, men dessa är inte alltid så täta :) )
Här finns det gott om läkare så du kan få några. ;D
Vi har ju Örebro universitetssjukhus här och där finns det massvis med folk som köper upp små gårdar till sina islandshästar.
Vilket är en stor grej bland våra läkare.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #36 skrivet: 11 aug-10 kl 13:21 »
Här finns det gott om läkare så du kan få några. ;D
Vi har ju Örebro universitetssjukhus här och där finns det massvis med folk som köper upp små gårdar till sina islandshästar.
Vilket är en stor grej bland våra läkare.
En får tacke! Jag kanske kan locka hit någon från Närkeslätten med lite Smålandsexotism ;) ? Så vi, någon gång halvvägs till pensionen eller så, kan få en grundplåt till att köpa en redig gård....(om det nu inte är någon precis intill som vill sälja av några markplättar förstås, så vi kan bo kvar i större skala även i den där avlägsna framtiden).
Amen hörrö! Det är väl ingen som gnäller? Att konstatera att det är mycket att göra, eller att pengarna inte alltid räcker är liksom bara konstaterade av fakta :) , och det verkar inte vara någon som vill flytta till stan ändå, iaf inte i den här tråden.
Och än en gång; lugn och ro är väl inte något självändamål i livet? Jag tycker inte att ett arbetsfritt liv per automatik är ett gott liv.
(Dessutom är det så förgjordat jobbigt att flytta  :P ... )
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 11 aug-10 kl 13:47 »
En får tacke! Jag kanske kan locka hit någon från Närkeslätten med lite Smålandsexotism ;) ? Så vi, någon gång halvvägs till pensionen eller så, kan få en grundplåt till att köpa en redig gård....(om det nu inte är någon precis intill som vill sälja av några markplättar förstås, så vi kan bo kvar i större skala även i den där avlägsna framtiden).Amen hörrö! Det är väl ingen som gnäller? Att konstatera att det är mycket att göra, eller att pengarna inte alltid räcker är liksom bara konstaterade av fakta :) , och det verkar inte vara någon som vill flytta till stan ändå, iaf inte i den här tråden.
Och än en gång; lugn och ro är väl inte något självändamål i livet? Jag tycker inte att ett arbetsfritt liv per automatik är ett gott liv.
(Dessutom är det så förgjordat jobbigt att flytta  :P ... )

Dessutom: ett arbetsfritt liv betyder inte per automatik lugn och ro. Och lugn och ro behöver inte innebära ett arbetsfritt liv.
Snarare tror jag det är känslan av att inte ha kontroll över sitt eget liv som gör att man utmattas. Oavsett om man har den känslan i sin lägenhet i stan och sitt 9-5 -jobb, eller om man har det på sin gård, med sina för många djur och renoveringen som tar mer tid än man trodde och djuren blir sjuka och vattnet fryser och traktorn lägger av och...
Det kan bli för stort och för mycket även av det som känns gott och bra och man valt själv för att man ville just styra över sitt eget liv mer.

Att klaga - öppna munnen och släppa ut lite av de missnöjestankar som snurrar i huvudet - är en bra början till att förändra sin tillvaro så att den funkar (ännu) bättre för en. Däremot kanske just den här tråden inte är det optimala stället att göra det på.

Skytten

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 11 aug-10 kl 13:48 »
Visst får man vända på slantarna, men i stan skulle jag ekonomiskt inte klara mig utan att få fler pengar dagligen.  Inte lätt att påverka sitt liv och ekonomi i en lägenhet, där t.ex. värmen alltid ska betalas. Nu kan jag fixa en hel del själv, och bor i ett ganska stort hus, klarar mig  bra med en inkomst som räknas som under existensminimum(och kan spara).

En viktig detalj är förståss att jag har betalat ca 95% av boendet redan. Underhåll mm, kan jag sköta själv.

Det mesta jag gör är att fixa vardagen och det är väldigt lite lönearbete, mesta tiden går åt att odla, baka, fixa ved, såga virke, renovera, kolla loppis, fixa byggmaterial(från rivning/renovering eller rester från byggen).

Jag försöker göra så mycket som möjligt själv, och helst med material som andra ratat.

Arbetsveckan är nog inte kortare än om jag hade jobbat heltid, och köpt allt, men jag har nog roligare som det är.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #39 skrivet: 11 aug-10 kl 13:53 »
Tror inte det finns något klockrent facit här. Vi drivs av olika saker. Man kör sitt race helt enkelt. Ingen att tacka för det och ingen att gnälla på om det. Vad andra tror skulle jag inte spilla många hundradelar på. Har inget behov av att utveckla andra, däremot mig själv.

All förändring börjar med en själv. Det är egentligen det enda man kan förändra. Möjligen kan man leva så att man inspirera någon annan. Men förändringen får de klara av själva.

Ungefär så, ja.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser