Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill du bli intervjuad?  (läst 6244 gånger)

Jessicahisaksson

• Uppland
Vill du bli intervjuad?
« skrivet: 07 jun-10 kl 18:19 »
Hej alla!

Jag heter Jessica Isaksson och skriver ett reportage för Expressens Söndagsbilaga.
Det handlar om människor som har förändrat sina liv. Söker efter någon som har lämnat stress
och heltidsjobb i någon storstad för att flytta ut på landet och leva ett helt annat liv!

Om du känner igen dig, och vill bli intervjuad i tidningen, hör av dig till mig!
Min mail: jessicahisaksson@gmail.com, mitt nr: 0707406636.

Rosten

• Närke
SV: Vill du bli intervjuad?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-10 kl 09:31 »
Nog lever man ett annat liv. ;D
Nu har man 365 arbetsdagar om året.
Så om några år skall jag sälja allt och köpa en lägenhet i staden och njuta av lediga kvällar och heljer. ;)

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jun-10 kl 09:35 »
Lämnat stress... Jag har fått min första utmattningsdepression. Jobbat 170 % i flera år ekonomin åt helvete. Nu är jag trött på stabors föreställning om hur det är att starta en gård.

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jun-10 kl 09:52 »
Lämnat stress... Jag har fått min första utmattningsdepression. Jobbat 170 % i flera år ekonomin åt helvete. Nu är jag trött på stabors föreställning om hur det är att starta en gård.
Det är nog mera hälsosamt och ekonomiskt lönsammare att jobba istället som journalist och kränga intervjuer till kvällsblaskorna och livsstilsmagaziner annonsbilagor typ "Vi i villa"

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #4 skrivet: 08 jun-10 kl 10:22 »
Det är väldigt svårt att komma undan stressen om man samtidigt ska starta upp en ny verksamhet eller försöker vara så självförsörjande som möjligt. Stress handlar som bekant inte bara om att man springer runt som en myra i en myrstack dagarna i ända, utan även om ansvar, arbetsbörda och ovisshet.

Då är det nog lättare att flytta ut på landet, men fortsätta spendera sin tid på ett 9-5 arbete som man inte behöver ta med sig hem när man är färdig för dagen. Men många här på forumet flyttar inte till landet enbart för att komma undan stressen och leva i sin egen takt, utan även för att leva alternativt och försöka uppnå en dröm.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 09 jun-10 kl 10:12 »
Vill man slippa stress och ändå bo på landet.
Då skall man hyra en sommarstuga där gräsmatteklippning ingår på sin semester.  ;)
Exempelvis av mig! ;D
Nej,nu måste jag åka till bygghandeln och köpa det material som saknas till altanen så stugan blir till 100% klar.
Har tagit ut en semesterdag idag då jag inte orkade kliva ur sängen när klockan ringde 05.20 i morse. (gick och lade mig 00.45) Men nu har kroppen piggnat till. Så nu gäller det att köra till klockan 17.00. Sen skall jag iväg på grabbens skolavslutning. Förhoppningsvis är jag hemma till 19.30. Då hinner jag med några timmar till innan sängen.

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #6 skrivet: 29 jul-10 kl 08:19 »
Hej Jessica!

Jag, min fru & våra 2 barn lämnade staden i maj förra året.
Skicka ett meddelande om intresse fortfarande finnes.
Vi har tidigare medverkat i lokalpress.
Stefan
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 aug-10 kl 10:15 »
 Varför tror ni att jag inte haft ett lönejobb? Och varför tror ni att journalister kan försörja sig och tjäna pengar?

Siwan

« Svar #8 skrivet: 02 aug-10 kl 17:43 »
Varför värkar nästan alla på denna fråga så arga på det liv de har.
Livet väljer man själv, kanske inte jobbet men fritiden runt jobbet.
Så ni som väljer detta lantliv klaga inte utan byt till ett annat liv.
Siwan

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 03 aug-10 kl 00:23 »
Kanske för att när tidningar skriver om att "lämna stressen i storstaden och flyttat ut på landet"
Då tror dom att folk som valt ett alternativt levene ligger i hängmattan och sover hela sommaren.

I verkligheten så är det massor av slitigt jobb på en liten gård om man skall odla sin egen mat.

Själv så har jag tröttnat för länge sedan på alla som får något lyriskt i blicken när dom tror sig förstår hur vi lever.
Tyvärr så har dom inte förstått att man måste hugga ved, mata djur morgon och kväll, laga saker som går sönder, måla byggnader, snickra, klippa gräsmatta, skotta snö, rensa ogräs, skörda, safta, sylta, och tusen andra grejor.

Pappis

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 aug-10 kl 07:00 »
Stress har inte så mycket med mängden arbete att göra har jag märkt, utan mer med mängden otillfredställande arbete. 20 timmar i veckan med nått skit man inte vill göra känns som 100 timmar, medan 100 timmar med nått man trivs med känns som 20. Så är det för mej iallafall.
Jag vill föresten inte alls bli med i nån tidning :-X.
Mvh Pappis

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 aug-10 kl 09:14 »
Jag tycker bristen på tid är värst. Klockan ringer halv sex, sedan är det dusch, djur, dagis, pendla, jobba, pendla, dagis, fritids, middag, djur, läggdags och allt som skulle behövt göras är man alldeles för slut för.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 aug-10 kl 09:26 »
Tyvärr så har dom inte förstått att man måste hugga ved, mata djur morgon och kväll, laga saker som går sönder, måla byggnader, snickra, klippa gräsmatta, skotta snö, rensa ogräs, skörda, safta, sylta, och tusen andra grejor.
Men sånt är kul att göra, och det är en stor skillnad. Åtminstone i början, innan man tröttnar  :P

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 03 aug-10 kl 09:42 »
Men sånt är kul att göra, och det är en stor skillnad. Åtminstone i början, innan man tröttnar  :P
Men även det som är roligt att göra tar tid, och det finns bara ett begränsat antal timmar per dygn, och en begränsad mängd energi vi har till vårt förfogande. Så även om jag tycker att det vore jättekul att riva ett gammalt uthus hos någon annan, märka upp det och flytta hem till mig, och montera upp det igen, så innebär inte det att jag kan genomföra det.

Och även om jag tycker att djuren är det bästa som finns, så tar foderinsamling, utfodring, mockning osv ganska lång tid. För att inte tala om hur mycket tid det tar att bygga hus, burar, bolådor, reden, stängsel... De senare är ju saker som varar, men när man startar upp eller utökar tar sådant väldigt mycket tid, och kostar mycket pengar.

Det är fantastiskt att bo på landet och få bestämma själv lite mer hur man vill ha det, grannarna är ofta inte lika kinkiga på landet som i staden, om man ens har några grannar. Att få bygga upp saker och jobba långsiktigt är väldigt tillfredsställande. Men det innebär inte att det inte är tids- och energikrävande, eller att man inte har saker att oroas över. Och det innebär ofta att man är frustrerad över allt man skulle vilja göra men inte hinner eller orkar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 03 aug-10 kl 10:14 »
Näe, jag tror inte att någon som svarat är arg på sitt liv, vi har trots allt alla gjort ett aktivt val...däremot är en och annan sur på romantiserande reportage om livet på landet, där det framställs just som att vi skulle "ligga i hängmattan" hela bunten.
Jag trivs alldeles utmärkt med tillvaron, men visst får vi arbeta på det här stället (det trivs jag oxå med, det är meningsfullt och ger konkreta resultat)...hängmatta har vi dock ingen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 aug-10 kl 10:20 »
Exakt!

Jag är dööötrött på folk i stan som tror sig veta hur jag har det. Senast här om dagen sa en journalistvän i hufvudstaden, att när jag nu är så stressad så måste det vara bra att bo som jag gör. Men stressen kommer ju av uppbyggnadsfasen som gör att jag är nära att stupa.

Å vi som flyttar ut fattade ju inte mycket i början heller.. Det är ju därför jag sitter med för många projekt. Jag hade  inte en jävla aning om hur lång tid allt tog, eller hur dyrt det är. Så nu på år 4 när jag fått en andningspaus så avvecklar jag en jäkla massa, och börjar anpassa allt till en hanterbar nivå.

Luff

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 04 aug-10 kl 13:48 »
Ja, det är rätt så intressant för mig som är uppvuxen med denna lilla gård och som sett hur mycket tid pappas månskensbonneri tog - och då är han uppfödd m gården. Mammas lammpassning, syltandet, bakandet. Vedklyvningen, hö´t, rensandet....ja sysslor i all oändlighet.
Att då staborna tror att det är såååå romantiskt och avstressande.
Maken har visioner och jag massor av ideer - men att leva på gården helt och hållet - nä det vill jag inte utsätta barnen för.
Heltidsjobb nu och på sikt kanske vi bägge kan jobba lite mindre - men då för att vi känner att vi kan dra ner på vår levnadsstandard - inte för att vi kan producera något som lönar sig.
Lite extrakronor kan man ju dra in på hobbynivå förståss.
//Luff

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #17 skrivet: 04 aug-10 kl 14:28 »

Att prioritera och tänka igenom projekt innan man startar dom är jävligt viktigt för hälsan. Ibland får man tänka med hjärnan istället för hjärtat. Men hjärtat måste få bestämma ibland också.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

JBF

• Småland
« Svar #18 skrivet: 04 aug-10 kl 14:35 »
hängmatta har vi dock ingen.

Jag köpte en hängmatta när vi köpte gården får 2 år sen. Den ligger fortfarande ouppackad i nån garderob på övervåningen... Ibland är man så stressad av allt som borde hinnas med att man har lust att kräkas på allt och skaffa en lägenhet. Men drar man bara ner ambitionsnivån ett par snäpp och inser att allt får ta sin tid så blir det genast lättare. Jag jobbar fortfarande på det. Om ett par dagar så är gården helt färdigstängslad i alla fall! Då kan jag stryka det på min "to do list" på kylskåpsdörren  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 04 aug-10 kl 20:16 »
Näe, jag tror inte att någon som svarat är arg på sitt liv, vi har trots allt alla gjort ett aktivt val...däremot är en och annan sur på romantiserande reportage om livet på landet, där det framställs just som att vi skulle "ligga i hängmattan" hela bunten.
Jag trivs alldeles utmärkt med tillvaron, men visst får vi arbeta på det här stället (det trivs jag oxå med, det är meningsfullt och ger konkreta resultat)...hängmatta har vi dock ingen.
Precis så känner jag också.
Vi jobbar och jobbar och till slut kommer vi vara färdiga med gården.
Så att det inte finns några mer projekt att färdigställa.

Då skall jag sälja hela skiten till en rik läkarfamilj med hästar och så skall jag köpa mig en lite sommarstuga med sjötomt för 2 miljoner. Då skall jag packa upp hängmatttan och njuta av friden. Jag skall inte ha några djur, rabatter, trädgårdsland mm och givetvis så skall jag ha en självgående gräsklippare.

Då kan jag äntligen vara med i tidningen och berätta om hur bra liv jag har.
För då stämmer det med vad tidningen vill skriva om.
Alltså jag som lämnat stress och dygnetruntjobb på landet för att flytta in till en lägenhet + sommarstuga och leva ett helt annat liv i lugn och ro. ;D
« Senast ändrad: 04 aug-10 kl 20:20 av Rosten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser