Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löst mineralfoder - kan de äta för mycket?  (läst 2859 gånger)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
Löst mineralfoder - kan de äta för mycket?
« skrivet: 06 jun-10 kl 07:34 »
Vi har köpt minaralfoder i löspulver. På förpackningen står rekommenderad giva 0,2 dl/dag. Vi hällde upp mineralpulvret i en balja och ställde ut i hagen. De flesta bara slickade lite på det, men några åt rejäla tuggor, betydligt mer än 0,2 dl!

Hur ska man göra med detta löspulver? Hur gör man för att de inte ska äta för mycket? Hur farligt är det om de äter för mycket?

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Löst mineralfoder - kan de äta för mycket?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-10 kl 08:36 »
Mina får har alltid fri tillgång på löst mineralfoder och de är "periodare" på det. Ibland äter de inget av det under lång tid, ibland vräker de i sig, då brukar jag intala mig att de behöver det. De har aldrig blivit sjuka av det.
Åsenfår, hundar och katter

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 06 jun-10 kl 20:08 »
Är lite skeptisk... har själv oxå kört med fri tillgång och det gick åt mängder, kände mig tvungen att ransonera istället. Är säkert ingen fara, men vi hade för första gången kalkbrist i vår besättning i år och det var första gången vi kört med fri tillgång på lösa mineraler (förmodligen en tillfällighet, men jag vågar inte chansa på att det inte var det. Det verkar ju funka bra för MonaW). Numer ransonerar jag ut det lite sporadiskt.

Såg däremot något som gör mig ännu  mer skeptisk på granngården för några veckor sedan... de har börjat med behändiga mineralbaljor men hör och häpna... de innehåller 40% melass!!!

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 06 jun-10 kl 20:22 »
Vi gav löst mineralfoder förut men jag var också rädd för att en del äter för mycket och andra inte alls.... Ibland gick det åt väldigt fort.. Har slutat köpa det och har istället köpt den gröna mineralfoderhinken, utan koppar till fåren . I den tycker jag att de äter mer jämnt, allihopa... kanske inbillning men har funkat bra hela vintern . Det är väl bara melass i den röda va ? den med koppar i ? den gick åt på en dag när jag provade den  ;D . Ger  i stället universal saltstenen med koppar i till fåren. ( texel o texelblandningar )  Har inte heller haft någon kalk tacka i år.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #4 skrivet: 06 jun-10 kl 23:55 »
Har just testa lite olika varianter, för att se vilken som kan tänkas funkar best. Jag köper med kopper från lantmännen (röd bajla 10 kg och hink 22kg) men det är exakt samma inehåll som grön förutom kopper. Den 10kg är för året runt och där är det även tillsatt vitamin ADE, jag tyckte det funkar bra med melassen på vintern då den inte fryser lika hårt. 22kg hinker står det på att den är för bete och har mycket mindre melass men istället lucern och mais. Lösmineralerna har också vitamin ADE och melass  (men jag vet ej hur mycket)  verka ligger mitemmelan hink och baljan käns det som.

På sommaren käns ju ADE vitamin tillsatsen onödig så jag testar just nu 22kg hinken, den verka lika poppis som baljan. Jag räknar på g per får vad som borde gå åt och sen kollar jag när den är slut och räknar om på antal får och dagar. Hittils ser jag ingen skillnad mellan dem olika varinterna i åtgången. mängden mineraler max 40g per får och dag är samma på alla 10kg räker då två veckor för 20får. Det brukar stämmer under högdräktigheten på vintern men nu går det åt betydligt mindre. 

Jag har set en ekologisk mineralhink baserat på havsalger hos LG-Produkter problemet är bara att dem inte skriva inehållet och den inte inehåller kopper. I saltstenenrna är det ju bara så låga halter det räker inte tyckte vet senast jag frågade.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 07 jun-10 kl 07:44 »
Att vissa äter mer mineraler under en begränsad period beror nog närmast på att de har ett större behov just då.
Behoven av mineraler är också beroende av vad de har för övrig tillgång till foder/bete osv.
Djur som betar naturbeten med varierad växtlighet har betydligt större möjlighet att själva finna mineraler i växter än de som går på gödslade vallar. Gödsling (framförallt konstgödning) urlakar marken på mineraler.
Tillgång till bark och löv (även vintertid) ger ökad möjlighet för djuren att själva tillgodose sina mineralbehov.
Själv använder jag saltsten med mineraler året runt, ger något tillskott av lösmineraler i lammningstider, men ytterst sparsamt. Upplever också att baljorna "överkonsumeras" och melassen är till för att öka smakligheten, inget annat. Ett smart drag från producenten.
Enligt min sikt är det bäst att i första hand se till att djuren har tillgång till naturliga mineraler genom möjlighet till varierat bete och foder. Sedan ger man viss komplettering. Mineraler är heller inget som hela tiden måste vara exakt lika mycket var dag. Det lagras i kroppen, så alla mineraler tar inte "slut" var dag. Det är säkert också möjligt att överkonsumtion av mineraler under en längre period kan blockera vissa funktioner, som då exempelvis kan ge kalkbrist.
En sak de flesta av oss har gott om är nässlor. Torka dem nu på försommaren och ge under vintern. Det är oerhört mineralrikt.
Har själv haft får i 18 år och har bara haft enstaka tillfällen då man kan förutsätta mineralbrist. Har nu ett 80-tal tackor av raserna gute och roslag och har inte några som helst problem med mineralbrister.
Däremot under mina år med finullsfår, då jag noggrannare följde alla rek. om fodertillskott osv. var problemen vanligare, dessutom konstaterade jag att när jag drog ner på mineralerna började fårens födosök ändra sig. De sökte sig till mer variationsrik diet och började äta mer mineralrika växter.
Lucern är liksom rödklöver inte något som får bör äta i någon större omfattning, det kan ge framfall och lammningsförlamning. Kanske även missfall och för tidig födsel.
Majsen och sojaproteinet som brukar ingå i djurfoder är också oftast genmodifierat. Så varför man är så enkelspårigt fixerade vid köpta mineraler m.m. är för mig en gåta.

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 08 jun-10 kl 08:43 »
Har just testa lite olika varianter, för att se vilken som kan tänkas funkar best. Jag köper med kopper från lantmännen (röd bajla 10 kg och hink 22kg) men det är exakt samma inehåll som grön förutom kopper.

Däremot är det skillnad mellan 10kg och 20kg baljorna (20kg innehåller "bara" 8% melass). Har frågat lantmännen varför. Svaret var att 10kgs baljorna tillverkas i England där de har mer tradition av att blanda i melass i fodret. Synd eftersom 20kgs är ruggigt otypmpliga. Birgit har så rätt när hon skriver att det är ett försäljningsknep.

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 15 jun-10 kl 10:14 »
jag brukar röra ihop "egna" mineralbaljor..
blandar ut pulvermineralerna med vatten och låter stå ett par dagar, då äter dom måttliga mängder..

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 3 användare (1 dolda)
pragmatic, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser