Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora mängder trikiner i vildsvin  (läst 7345 gånger)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
Stora mängder trikiner i vildsvin
« skrivet: 31 maj-10 kl 19:29 »
Citera
Måndag 31 maj 2010
Stora mängder trikiner i vildsvin

Ett vildsvin skjutet utanför Älmhult i Småland innehöll extremt hög infektionsgrad av trikiner.

Trikiner som är ett släkte rundmaskar som lever i parasiter i däggdjur är en zonoos och kan överföras från kött till människor och ge allvarliga sjukdomar. I värsta fall kan det leda till döden.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=60352&nyhetsbrev&&a=Stora%20m%C3%A4ngder%20trikiner%20i%20vildsvin

Snåla inte på köttemperaturen vid tillagning.  :-\
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Skogsnatt

• Gäst
SV: Stora mängder trikiner i vildsvin
« Svar #1 skrivet: 31 maj-10 kl 20:00 »
Det är just därför man ska ta trikinprov på vildsvin, utegris och häst

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 25 jun-10 kl 21:33 »
På häst?

Däremot kan jag tänka att det är befogat på björn.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 25 jun-10 kl 22:08 »
Hästar utfodras tydligen med slaktavfall på vissa håll. Gärna då sådant avfall som är otjänlig för annan konsumtion, exempelvis pga trikinrisk.

Johannes

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jun-10 kl 22:59 »

Så svinaktigt!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jun-10 kl 19:29 »
På häst?

Däremot kan jag tänka att det är befogat på björn.
Det ska göra på björn också. Jag råkade glömma att skriva det bara

chickadee

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jun-10 kl 19:37 »
Hästar utfodras tydligen med slaktavfall på vissa håll.

??? ??? News to me. Kan du beskriva närmare var detta sker och med vad för slags foder??

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 27 jun-10 kl 19:48 »
Hästar utfodras tydligen med slaktavfall på vissa håll. Gärna då sådant avfall som är otjänlig för annan konsumtion, exempelvis pga trikinrisk.

Källa på det? Jag är vääääldigt skeptisk till att man någonstans skulle få för sig att ge hästar slaktavfall...  ::)

Däremot så kan väl hästar få i sig en del jord när dom går och äter gräsrötter och annat, men kan dom smittas av trikiner av det?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jun-10 kl 20:32 »
Det är just därför man ska ta trikinprov på vildsvin, utegris och häst

Hur gör ni som har möjlighet att både jaga och tillaga vildsvin? Tar ni trikinprov på köttet? Jag har ingen möjlighet att jaga vildsvin, däremot att äta..... :o!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 27 jun-10 kl 20:35 »
Jag googlade runt i samband med att jag läste detta inlägg, och vill minnas att jag såg något om detta. Men hittar det inte nu. Det skulle gälla djur som importerats från östeuropa till frankrike och italien. Och skulle förklara varför man hittat trikiner i hästar. Men som sagt, hittar det inte nu ... Det var på engelska. En gammal tidningsartikel. Så även om jag hade hittat det så är det knappast en stark källa.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 27 jun-10 kl 21:53 »
Jag googlade runt i samband med att jag läste detta inlägg, och vill minnas att jag såg något om detta. Men hittar det inte nu. Det skulle gälla djur som importerats från östeuropa till frankrike och italien. Och skulle förklara varför man hittat trikiner i hästar. Men som sagt, hittar det inte nu ... Det var på engelska. En gammal tidningsartikel. Så även om jag hade hittat det så är det knappast en stark källa.

Jaha, alltså inget som har med våra svenskuppfödda hästar att göra. Skönt att höra... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 27 jun-10 kl 22:22 »
Läste i svensk jakt att det är 2-3 vildsvin på 46000 testade som har trikiner. Trots det ska man alltid testa köttet då man kan dö eller behöva knapra kraftiga mediciner för resten av livet om man får i sig och det börjar föröka sig i lilla maggen. Känns rätt ovärt. I jaktlaget har det precis blivit läge att börja jaga och det som har skjutits har testats.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 27 jun-10 kl 22:25 »
Precis, det är jättefå som har, men det är ju rätt illa om man skulle få i sig... Och enkelt att skicka prov till Vidilab, och snabba svar!

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 jun-10 kl 23:01 »
Man såg ju hur det gick för Andree´ och hans kompisar när dom skulle flyga till nordpolen..
Åtminstone är ju trikiner den förklaring som är mest vanlig till varför dom dog.

Sussilo

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 jun-10 kl 21:39 »
Usch ja. Hoppas jag slipper dela samma öde. Blir orolig när jag tänker på vildsvinsstekarna.....

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 28 jun-10 kl 22:23 »
vad kostar det att skicka in ett test? någon som vet?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 jun-10 kl 23:03 »
vad kostar det att skicka in ett test? någon som vet?
SVA
Parasitologen
751 89 UPPSALA

Kostnad: 100 kr+moms

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 jun-10 kl 12:14 »
Tack för bra info, Skogsnatt!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 jun-10 kl 20:38 »
Tack för bra info, Skogsnatt!

Var så god. Om man vill så kan man skriva ut remisser på www.sva.se . Fyller man i dessa korrekt, så blir allt rätt direkt

Byracka

• -
« Svar #19 skrivet: 30 jun-10 kl 23:07 »
Källa på det? Jag är vääääldigt skeptisk till att man någonstans skulle få för sig att ge hästar slaktavfall...  ::)

Däremot så kan väl hästar få i sig en del jord när dom går och äter gräsrötter och annat, men kan dom smittas av trikiner av det?

/Sara

Enda sättet man kan bli smittad är genom att äta smittat kött.
Om det sen är via kontaminerat foder eller genom uppsåtlig matning med slaktavfall är det ingen som riktigt vet i dag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser