Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spisen ryker in :(  (läst 15282 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Spisen ryker in :(
« skrivet: 26 maj-10 kl 07:37 »
Det ryker alltså in när jag eldar. Jag har en Norrahammar 627. Mitt hus är på 6,7 kvadrat :)
Igår satte jag in en ventil nedanför spisen för att jag tänkte att det kanske kan hjälpa till att skapa ett bra drag. Det blev en tydlig förbättring men ändå inte hundra. Det pyser in rök vid spisplattorna lite då och då. Frågan är om jag ska ha en ventil till ovanför spisen. Och kanske kombinera det med nånsorts hemmagjord spiskåpa? Vad tror ni?

Kan säga att skorstenen går ut på baksidan av spisen, rakt genom väggen. Det påverkar säkert en del men jag tycker aändå att man borde kunna få bra drag. Tacksam för alla förslag och synpunkter :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

tinna.m

• Skåne
SV: Spisen ryker in :(
« Svar #1 skrivet: 26 maj-10 kl 08:19 »
Hur är höjden på skorstenen? Bör vara över takhöjd för att få drag. Avtagbar förhöjning för framtida transport!? Börja med att elda papper instoppat i rökröret via spisen...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 26 maj-10 kl 09:07 »
Är det bara under tändningsfasen som det ryker in?

En hemmagjord spiskåpa lär inte hjälpa mot inrykandet, i bästa fall kan det väl hjälpa till mot effekterna, i sämsta fall kan en ev fläkt göra att ännu mer rök dras in.

Om du ändå funderar på en fläkt så är det bättre att sätta en på skorstenen som garanterar att du har drag i den.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Snickarn

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 26 maj-10 kl 13:01 »
Skorstenen är i höjd med taket på utsidan. Jag har ingen el i vagnen så fläkt blir svårt :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 maj-10 kl 13:10 »
Citera
Skorstenen är i höjd med taket på utsidan
Den behöver vara högre än taket, för att få drag...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 26 maj-10 kl 15:23 »
okej då testar jag att förlänga då... :)
//Snickarn

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #6 skrivet: 26 maj-10 kl 16:06 »
min gamla järnspis gjorde exakt samma och det var så att det hövde sotas kolla under plattorna.. man ska tydligen elda med skorstensrens minst en gång per år..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 26 maj-10 kl 18:20 »
Har kollat nu och skorsten räcker över taknocken med en bit faktiskt så det är nog inte problemet. Återstår sotning då... Sen bränner jag ner hela skiten och svär innan jag lägger mig på backen och sparkar med benen  ::)
//Snickarn

red

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 26 maj-10 kl 19:19 »
Att sota rent låter som en god idé. Ryker det in även om du har t.ex ett fönster eller en dörr öppen?
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 26 maj-10 kl 19:25 »
Se till att det blir övertryck i vagnen, framför allt medan du tänder. Låt en dörr, fönster eller ventil på vindsidan stå öppen och se till att allt är stängt på läsidan.

red

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 27 maj-10 kl 17:04 »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #11 skrivet: 27 maj-10 kl 17:58 »
Öka längden på skorstenen. Gärna 4 meter. Isolera skorstenen så att röken håller sig varm hela vägen upp. En kort skorsten ger nog för dåligt drag, om du har en stor spis. Misstänker att längden nu är 2-2,5 meter? Enkelt plåtrör?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #12 skrivet: 27 maj-10 kl 21:14 »
Håller med dom andra skrivarna...

Jag hadde oxå problem med att röken kom bakvägen.
Det löstes med isolering och en navkapsel som hatt på skorstenen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

~Älva~

• Det var en gång..
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 maj-10 kl 22:02 »
 :D hej snickarn!

Ja...jag har två rökiga boenden själv att ta i tu med härnäst. (:)
En barack jag bor i på 20kvm där jag har en redig stor spis, kanske samma som dig?
har där samma som du rökutgången bakåt ut genom väggen, o sen en lång skorsten
som är gott över fyra meter, plus att den är ytter isolerad stor del av vägen,
jag har satt in ett luftrör strax under spisen så att det kommer ny luft o drag.

Men skitars, det ska inte alltid vara enkelt att leva men man lär sig mycket!
ibland får jag sitta två timmar i konstant rök (ALL RÖK) innan draget äntligen tar vid, Och "locket"
lyfts av.
Jag har testat alla knep, jag eldar här än där, jätte fin ved o stickor o annat krås för att spisgubben ska gilla mig.
Men han bara ryker..

I husvagnen Är det samma visa. ::)
Där har jag en pytteliten sparspis med ugn som har rökutgång neråt, men där satte jag bestämt röret inomhus
o sen ut genom taket.
Den här funkar hundra gånger bättre än baracken, för här rycker det bara in mellan 5-20minuter(dagligen) och ibland inte alls, (beror på väderlek och tempratur) och nu det senaste har jag inte orkat sota, o
jäklar då ryker det in. Så gör det för all del, Men det är verkligen en vetenskap det här.

Det känns som jag har testat allt.
Jag tänker att i baracken kunde man dra skorstenen inomhus ut genom taket, då skulle det garanterat gå bättre känns det som. Men jag kan inte svetsa, o far min har tröttnat på att göra skorstenar för tillfället.

Så jag GER UPP! ;D

Jag tänker skaffa kamin med en tät spisplatta. Och därmed börja mitt RÖKFRIA LIV! Tjohoo när den dagen kommer! först ska jag bara skaffa pengar, o sen asta la vista baby!

Ingen mer underlig rök i mitt hem!
eller?

för anledningen till at jag vill ha vedspis utom att det är ....bäst. ;)
Är ju ugnen.

Men det löser jag hellre med en plåtlåda med ett galler över en varm kamin än, spendera lika mycket röktid som normala människer ser på tv dagligen plus avsaknaden av färsk ren luft i lungorna o i
sängkläderna när man ska sova...

Jag hoppas du klarar det! skriv när du hitta en lösning så väntar vi med tindrande tassar o ögon! ; :-*
Gör det som gör dig Lycklig.

tinna.m

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 27 maj-10 kl 22:23 »
 ;D ;D ;D

Snickarn

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 28 maj-10 kl 07:50 »
Det där var inget bra peptalk Älva   :-X

Men gott att det finns så mycket jag kan testa iallafall :) Först nu blir det sotning sen kanske en förlängning och sist en isolering av röret på utsidan. Återkommer med fortlöpande gnäll och svordomar var så säkra!  :-*
//Snickarn

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 28 maj-10 kl 08:02 »
Har du provat att öppna/stänga fönster och dörrar med hänsyn till vindriktningen för att få övertryck inne medan du tänder?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 28 maj-10 kl 09:38 »
Nej inte så strukturerat men jag har dörren öppen när jag försöker få drag och det verkar funka. Men jag vill ju inte behöva öppna dörren för att få fart i spisen mitt i vintern :/
//Snickarn

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #18 skrivet: 28 maj-10 kl 10:27 »
Ett sätt att få fart på draget är att tända med ved som utvecklar mycket värme / brinner snabbt för att få igång draget snabbt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

manna

• -
« Svar #19 skrivet: 28 maj-10 kl 10:28 »
Kall skorsten är ju ett vanligt problem och antagligen främsta orsaken till att det ryker in hos var och varannan vedspisägare. Lite papper först, för att värma luften i skorstenen, och sedan "riktig" eld kan hjälpa (men med ett oisolerat rör som skorsten lär ju skorstensluften vara tokkall större delen av året).

Kolla även att du inte har sot i spisen. Röken går runt ugnen innan den, röken, går ut, så damma noga över och bakom ugnen. Plocka bort spisringarna så kommer du åt ordentligt. Och så får du förstås kolla att spisen är tät. Annars kvittar det vad du hittar på.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser