hej snickarn!
Ja...jag har två rökiga boenden själv att ta i tu med härnäst.

En barack jag bor i på 20kvm där jag har en redig stor spis, kanske samma som dig?
har där samma som du rökutgången bakåt ut genom väggen, o sen en lång skorsten
som är gott över fyra meter, plus att den är ytter isolerad stor del av vägen,
jag har satt in ett luftrör strax under spisen så att det kommer ny luft o drag.
Men skitars, det ska inte alltid vara enkelt att leva men man lär sig mycket!
ibland får jag sitta två timmar i konstant rök (ALL RÖK) innan draget äntligen tar vid, Och "locket"
lyfts av.
Jag har testat alla knep, jag eldar här än där, jätte fin ved o stickor o annat krås för att spisgubben ska gilla mig.
Men han bara ryker..
I husvagnen Är det samma visa.

Där har jag en pytteliten sparspis med ugn som har rökutgång neråt, men där satte jag bestämt röret inomhus
o sen ut genom taket.
Den här funkar hundra gånger bättre än baracken, för här rycker det bara in mellan 5-20minuter(dagligen) och ibland inte alls, (beror på väderlek och tempratur) och nu det senaste har jag inte orkat sota, o
jäklar då ryker det in. Så gör det för all del, Men det är verkligen en vetenskap det här.
Det känns som jag har testat allt.
Jag tänker att i baracken kunde man dra skorstenen inomhus ut genom taket, då skulle det garanterat gå bättre känns det som. Men jag kan inte svetsa, o far min har tröttnat på att göra skorstenar för tillfället.
Så jag GER UPP!

Jag tänker skaffa kamin med en tät spisplatta. Och därmed börja mitt RÖKFRIA LIV! Tjohoo när den dagen kommer! först ska jag bara skaffa pengar, o sen asta la vista baby!
Ingen mer underlig rök i mitt hem!
eller?
för anledningen till at jag vill ha vedspis utom att det är ....bäst.

Är ju ugnen.
Men det löser jag hellre med en plåtlåda med ett galler över en varm kamin än, spendera lika mycket röktid som normala människer ser på tv dagligen plus avsaknaden av färsk ren luft i lungorna o i
sängkläderna när man ska sova...
Jag hoppas du klarar det! skriv när du hitta en lösning så väntar vi med tindrande tassar o ögon! ;