Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solceller...?  (läst 5439 gånger)

eldduva

Solceller...?
« skrivet: 02 maj-06 kl 14:24 »
Hej!

Jag har haft lite funderingar på att skaffa solceller till min stuga i skogen. Jag är helt ny på området, så alla råd och tips uppskattas mycket. Lite spontana frågor:

Vad kostar det ungefär?Jag tänkte inte använda energin till uppvärmning eller elektriskt ljus, så det kanske inte behövs så mycket?

Hur monterar man dem, finns det några förutsättningar som kanske kan ställa till problem ( Jag har räfflat plåttak)? Finns det kanske solceller som man kan ställa fram och ta undan, då jag bara ska bo där periodvis?

Måste man underhålla (tvätta eller täcka över på vintern etc) solcellerna på något vis?

Mycket tacksam för svar på mina frågor, eller hänvisning om var jag kan hitta svar. Övriga tips mottages också tacksamt, samt tips om prisvärda inköpsställen med bra kvalité.

Bo

De fungerar bäst i kyla.
« Svar #1 skrivet: 02 maj-06 kl 18:22 »
Hur stor skillnaden är, vet jag inte men plåttak blir ju heta i solen.

Filip Skräplund

Re:Solceller...?
« Svar #2 skrivet: 02 maj-06 kl 19:21 »
Här finns bl a solceller att köpa: http://www.legoelektronik.se/se

« Senast ändrad: 03 maj-06 kl 14:37 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

eldduva

« Svar #3 skrivet: 03 maj-06 kl 12:52 »
När jag klickade på din länk, Zeke, kom detta: Ett fel har uppstått! Detta fält accepterar endast nummer mellan 0 och 9  :-\
« Senast ändrad: 03 maj-06 kl 12:52 av eldduva »

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 03 maj-06 kl 14:41 »
När jag klickade på din länk, Zeke, kom detta: Ett fel har uppstått! Detta fält accepterar endast nummer mellan 0 och 9  :-\

Du har rätt.
Man måste göra en personlig sökning.
Klicka på sök här upptill på sidan, skriv in solceller och klicka på söktangenten så får du massor av träffar.
Prova också att söka på solcell så kanske fler träffar dyker upp.
« Senast ändrad: 03 maj-06 kl 14:44 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #5 skrivet: 05 maj-06 kl 02:42 »
Jag köpte min solpanel av en kille som brukar annonsera på blocket. Runt 6000 kronor för en 130 wattare inkl. regulator vill jag minnas att jag gav.

Jag skulle nog inte lägga panelen på plåttaket, utan istället försöka rikta den mot solen i söderläge och i rätt vinkel beroende på årstid. Det finns aluminiumstativ att köpa för en 5-hundring, som man kan vinkla och även sätta lås på. Det är viktigt att den inte blir skuggad av träd, eller annat, inte ens en liten del av den får skuggas, för då tappar den nästan all effekt.

Underhåll av solpanelen innebär att man torkar av den med en fuktig trasa någon gång ibland. De är väldigt tåliga och min panel brukar snöa över och bli full av is vintertid.

Något man bör tänka på är att aldrig koppla bort batteriet när solpanelen är inkopplad, eftersom den kan ge spänningar mellan 17-21 volt, beroende på hur många celler den har och jag vet inte hur bra vissa 12-voltsapparater mår av detta. Så länge batteriet är anslutet till systemet håller det spänningen nere på en hälsomam nivå, men kopplar man bort det, då är det solpanelens spänning som gäller. Att täcka över panelen när man håller på och kopplar kan vara vettigt.

Vilken typ av regulator man använder påverkar också det hela och solcellsregulator med booster är att föredra. Naps MaxPower är en sådan och den kostar runt 1000-lappen (Just den modellen klarar bara 7 ampere, men det finns andra också). Det man vinner med en sådan är runt 30 procent mer energi.

En annan grej man också kan tänka på om man köper minst två paneler, är att 12 voltspaneler i så fall är att föredra, eftersom man då kan välja att koppla dem i serie, eller parallellt (24, eller 12 volt). Själv gjorde jag missen att låsa mig vid 12 volt och då blir det både krångligt och dyrt när man upptäcker finessen med 24 volt.

mohave

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 maj-06 kl 12:42 »
blidde lite nyfiken när du skrev "finessen med 24v",
vad menar du? är själv lite på G att skaffa lite solceller för främst backup just nu men kanske lite mer i framtiden men är allt för bevandrad  i dess mysterier..

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #7 skrivet: 07 maj-06 kl 19:43 »
När jag köpte min solpanel valde jag en 12-voltare eftersom det finns alla tänkbara apparater för just 12 volt, som TV, o.s.v. Nu när jag har TV, kaffebryggare, laddare för mobilen och lampor i alla rum, samt utomhusbelysning, då räcker inte strömmen i batterierna och nu vill jag komplettera med ett vattenhjul och ett vindkraftverk (jag pratar om el i sommarstugan).

Nu när jag börjat titta på de stömmar som går i kablarna från vind- och vattenkraftverket blir värmeförlusterna i kablarna allt för stora om jag inte använder falukorvstjocka kablar, eftersom sträckan från kraftverken till huset är långt (50 resp. 90 meter) och dessa är dyra. Kör jag med 24, istället för 12 volt blir stömmen i kabeln bara hälften så stor, vilket betyder att jag kan använda klenare och betydligt billigare kablar. Till ett vindkraftverk behöver man även en shuntregulator och även den kan vara av billigare och "klenare" typ om jag kör med 24 volt och dessutom kommer det att räcka med en shuntregulator, annars kan det behövas två stycken.

Vet man innan att man bara ska ha en enda solpanel, ingen större förbrukning och att den kommer att sitta i närheten av batterierna klarar man sig med 12 volt, men det är när man vill bygga ut som 24 volt blir intressant, eller 48 volt om man kör med lite större vindkraftverk.

Själv siktar jag både 12 och 24 volt nu, dels för att jag redan har allt installerat för 12 volt, men också för att hålla strömmarna nere från vid- och vattenkrafterket. Vattenkraftverket, eller vattenhjulet kommer jag också att kunna köra påde på 12 och 24 volt, beroende på vattenflöde.

Vad jag också gör är att försöka ha de viktigaste apparaterna kopplade till 12 volt och "lyxprylarna" till 24 volt. 12-voltsbatterierna laddar jag dels från solpanelen, men också från 24-voltsbatterierna med hjälp av en DC/DC-omvandlare. På så sätt har jag alltid ström till 12-voltssidan och 24-voltarna får mer fungera som buffert. Har jag gott om ström kan jag unna mig lyx som utomhusbelysning och varmvatten. På 12-voltssidan kopplar jag kylskåp, TV och innomhusbelysning, alltså sådant "jag inte kan vara utan".

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser