När jag köpte min solpanel valde jag en 12-voltare eftersom det finns alla tänkbara apparater för just 12 volt, som TV, o.s.v. Nu när jag har TV, kaffebryggare, laddare för mobilen och lampor i alla rum, samt utomhusbelysning, då räcker inte strömmen i batterierna och nu vill jag komplettera med ett vattenhjul och ett vindkraftverk (jag pratar om el i sommarstugan).
Nu när jag börjat titta på de stömmar som går i kablarna från vind- och vattenkraftverket blir värmeförlusterna i kablarna allt för stora om jag inte använder falukorvstjocka kablar, eftersom sträckan från kraftverken till huset är långt (50 resp. 90 meter) och dessa är dyra. Kör jag med 24, istället för 12 volt blir stömmen i kabeln bara hälften så stor, vilket betyder att jag kan använda klenare och betydligt billigare kablar. Till ett vindkraftverk behöver man även en shuntregulator och även den kan vara av billigare och "klenare" typ om jag kör med 24 volt och dessutom kommer det att räcka med en shuntregulator, annars kan det behövas två stycken.
Vet man innan att man bara ska ha en enda solpanel, ingen större förbrukning och att den kommer att sitta i närheten av batterierna klarar man sig med 12 volt, men det är när man vill bygga ut som 24 volt blir intressant, eller 48 volt om man kör med lite större vindkraftverk.
Själv siktar jag både 12 och 24 volt nu, dels för att jag redan har allt installerat för 12 volt, men också för att hålla strömmarna nere från vid- och vattenkrafterket. Vattenkraftverket, eller vattenhjulet kommer jag också att kunna köra påde på 12 och 24 volt, beroende på vattenflöde.
Vad jag också gör är att försöka ha de viktigaste apparaterna kopplade till 12 volt och "lyxprylarna" till 24 volt. 12-voltsbatterierna laddar jag dels från solpanelen, men också från 24-voltsbatterierna med hjälp av en DC/DC-omvandlare. På så sätt har jag alltid ström till 12-voltssidan och 24-voltarna får mer fungera som buffert. Har jag gott om ström kan jag unna mig lyx som utomhusbelysning och varmvatten. På 12-voltssidan kopplar jag kylskåp, TV och innomhusbelysning, alltså sådant "jag inte kan vara utan".