Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kvantitet eller kvalitet? vad är egentligen billigast?  (läst 7694 gånger)

jessika

• Gäst
Ifall man lever på en väldigt begränsad budget, är det alltid billigast att köpa det billigast möjliga, eller kan det löna sig att köpa kvalitet?

Att köpa ett kilo kravodlad 1-klass, eller 10 kilo 2-klass icke-ekologisk produkt, vad är rätt val?

Jag ansåg tidigare att det självklara var att köpa det billigast möjliga, att välja kvantitet före kvalitet.
När jag läste en artikel om ekologisk mat blev jag till och med upprörd när någon ur 'slowfood' rörelsen ansåg att alla borde betala mer för mat och köpa kvalitet istället för billigt och kvantitet.

Men jag har dock börjat fundera ifall det ändå finns en poäng i att köpa kvalitetsmat. Kanske det ändå är bättre att äta mindre mängder mat, men äta något riktigt gott och nyttigt.

Vad anser ni andra? Och gäller detta även för andra konsumtionsvaror? Är det bättre att minimera antalet inköp och köpa dyrare produkter? Eller är första klass produkter onödigt lyx utan egentlig mervärde?

Kvalitetsinköpen gäller även den som lever sparsamt, iden är att handla färre varor men av högre kvalitet.

Attis

• -
Re:kvantitet eller kvalitet? vad är egentligen billigast?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-06 kl 08:51 »
Känner man att det normalt sett blir pengar över varje månad tycker jag det är självklart att försöka göra medvetna val. Oavsett om det gäller mat eller grejer. Givetvis är det inte alltid enkelt att välja rätt, men för det mesta blir valet bättre om man har lite kunskap än om man bara går efter plånboken.

Lågprisföretag brukar sällan stoltsera med miljöarbete eller vettiga anställningsvilkor. Så ska man påverka något till det bättre som konsument får man nog strunta i Lidl och liknande firmor.
/Attis

Suresh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 maj-06 kl 09:06 »
Jag brukar blanda hejvilt mellan lågprisvaror och kvalitetsprodukter. 12 st 500 g burkar ravioli för 6 kr styck och så ett paket rättvisemärkt organiskt odlat kaffe från Costa Rica för 98 kr/kilot.

Jag har alltså ingen linje, utan går efter plånbook, lust och medkänsla.

Nu tillhör jag den grupp av männsikor som har plåtmage och hellre skulle lägga mig på järnvägsspåret än erkänna att födan kunde ha någon menlig inverkan på min utmärkta fysik, så hälsoresonemanget går bort lite för min del.
Jag är heller inte alltid övertygad om att ekologiska produkter är så djävla nyttiga och jordbruksindustriprodukter är så djävla dåliga. I alla fall tror jag inte att de knäcker mig innan Altzheimern gör det.   Handlade det bara om mig själv skulle jag därför bara handla billigt, billigt, billigt.

Men när jag lägger extra pengar handlar ekologiskt eller rättvisemärkt handlar det inte i första hand om att jag vill förbättra min hälsa eller mitt mående. Istället är det "tredje part" jag vill gynna eller skona. Bättre ekologi, artrikedom, skonsammare framställningsprocesser,  förbättrade arbetsvillkor, lokalt självstyre istället för multinationell stordriftsindustri. Saker som jag tror är bra på sikt för människorna och planeten. En investering för framtiden med andra ord.

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 02 maj-06 kl 09:31 »
När det gäller toapapper, är det helt klart kvalitet som gynnar ekonomin. Om nu det högre priset är ett tecken på kvalitet, alltså. Billigt toapapper är... skit...

I vårt hushåll funkar det ungefär som hos Suresh. Billiga konserver samsas i skafferiet med dyrare torrvaror. Men viktigast är att bara bära hem sånt som vi verkligen vill ha. Det finns ingen ekonomi i att köpa tusen kg mat om man bara trycker i sig två...  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 02 maj-06 kl 09:53 »
Ifall man lever på en väldigt begränsad budget, är det alltid billigast att köpa det billigast möjliga, eller kan det löna sig att köpa kvalitet?

(...)

Man får väl testa det billiga och se som det duger.
Ibland är billigt helt ok, ibland bara bortkastade pengar.
Om billig mat smakar bra köper jag den.
Dyr mat anser jag vara lyx för överklassen.
Samma med ekologiskt odlat om det inte är hemodlat.
Huvudsaken är att man undviker ohälsosam söt och fet mat med en massa konstiga tillsatser.
Alltså testa kvaliteten och köp billigast möjliga säjer jag.
Hygienvaror köper jag nästan alltid på Ö&B för högst halva "normalpriset".
När det gäller kapitalvaror, verktyg o likn är det svårare att testa först.
Där lönar sig kvalitet så gott som alltid.
Hellre begagnat kvalitetsmärke än billigt nytt.
« Senast ändrad: 02 maj-06 kl 11:01 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 02 maj-06 kl 10:20 »
När det gäller kapitalvaror, verktyg o likn är det svårare att testa först.
Där lönar sig kvalitet så gott som alltid.
Hellre begagnat kvalitetsmärke än billigt nytt.

Japp! Absolut! Detsamma gäller för byggnadsmaterial. Det finns väl knappast någon kvalitetsmärkning på reglar, men det är ett stort no-no att köpa någon annanstans än på diverse små sågar "i busken". Billigare och bättre!

Jag spårar kanske ur här en del, men ett sätt att verkligen hålla kostnaderna nere är att ha ett bra kontaktnät. Har man inget, så får man skaffa ett. Lär känna grannarna och deras händiga vänner, bli kompis med snubben/snubban i järnhandeln, snacka grannt med människorna i matbutiken och på lantmännen,... Det bästa är att bli kompis med en bonde. Bönder känner alltid en massa konstiga kufar som kan sånt som inte du kan. Plötsligt har du tillgång till en såg, ett schysst släp och en bra enskärsplog, du får rabatt på järnaffären och gratis bröd till hönsen när du handlar mat,...  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

memma

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 04 okt-06 kl 00:32 »
Jo, för mig är det oxå lite olika, jag tror absolut på att det finns både miljö-o hälsomässiga fördelar med ekologiskt odlade produkter.
Kaffe köper jag alltid eko o rättvisemärkt och njuter av en kopp istället för att köpa billigaste och bara hälla i mig.
Lite beroende på prisskillnad och smak köper jag omväxlande mat o varor. Men köper jag tex dyra ekologiska apelsiner spar jag oxå skalet, rivet och i socker att smaksätta tex sockerkaka med...
Kläder och skor beror det på vad jag ska använda dom till. Mina löpskor var lite dyrare medans gympadojorna var billigare. Jag har köpt en förhållandevis dyr kvalitetssymaskin men den ska oxå hålla typ livet ut och den kommer jag att tjäna in när jag lappar, syr o fixar med mina kläder, gardiner etc.
Senaste tiden har jag druckit mycket läskedryck (har slutat med godis men måste ha nått annat, trappar dock ner på lightcolan nu) den har jag köpt jätte billigt på lidl, jag tycker den smakar ok.
så gör jag ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 04 okt-06 kl 11:21 »
Jag försöker handla medvetet när jag är ute och handlar. Köper enbart svenskt kött t ex. Men, dock inte alltid ekologiskt. När det gäller frukt och grönsaker köper jag närproducerat framför ekologiskt. Köper t ex hellre svenska äpplen än ekologiska från Frankrike. Kött ska jag från och med igår köpa i en gårdsbutik i närheten. Det är ett lokalt slakteri som även har butik och det hade jag inte koll på tidigare. Var där och lämnade några lamm till slakt och fick då veta att allt nötkött som de säljer, kommer från djur som går och betar ett stenkast härifrån. Kan till och med höra kossorna råma emellanåt. Så inget mer kött som är packat i Stockholmstrakten och sen skickat hit för min del.

En annan sak som jag tänkte på. När det gäller vissa varor så kostar ekologiskt lika mycket som konventionellt och då är det ekologiska ett självklart val. I min butik gäller det bl a kaffe och om man köper 8 liter mjölk för 49:- (då kan man välja vilken mjölk man vill förutom gammaldags).
« Senast ändrad: 04 okt-06 kl 11:23 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #8 skrivet: 04 okt-06 kl 12:22 »
Jag köper alltid det billigaste matalternativet. Plånboken tillåter inte något annat. Även hygienartiklar köper jag det billigaste. Både maten och hygienen funkar bra att betala billigt för. Men ibland när jag köper någon grej (kommer inte på något exempel) och den pajjar efter en timme så brukar jag tänka - Jaja du får vad du betalar för.  ::)
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 05 okt-06 kl 08:31 »
Jag har faktiskt läst någon undersökning, just om detta ämne..........utfördes av konsumentverket eller någont liknande.........

De kom fram till att familjer med bättre ekonomi sparar mer pengar just eftersom de har medlen att handla kvalitet...och de har pengar tillgängliga när det dyker upp ett bra erbjudande...........det är ju många gånger man sett någon kavalitets produkt till salu snorbilligt......men man har inga pengar att köpa det för, utan får spara .....köpa senare och i slutändan ....dyrare.
Live simply......so that others may simply live.

nettan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 okt-06 kl 18:53 »
När det gäller toapapper, är det helt klart kvalitet som gynnar ekonomin. Om nu det högre priset är ett tecken på kvalitet, alltså. Billigt toapapper är... skit...

I vårt hushåll funkar det ungefär som hos Suresh. Billiga konserver samsas i skafferiet med dyrare torrvaror. Men viktigast är att bara bära hem sånt som vi verkligen vill ha. Det finns ingen ekonomi i att köpa tusen kg mat om man bara trycker i sig två...  
billigt toapapper är billigt!!! varför lägga dyra pengar för att torka dig i rööva??

nettan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 okt-06 kl 16:57 »
jag har börjat använda fodermorötter i matlagningen istället för "vanliga" morötter ifrån affären. de i butik smakar så konstigt. när jag sedan fick reda på att ekologiska morötter produceras av samma person som säljer fodermorötterna så blev jag betänklig.
djur som skall bli föda får inte äta vad som helst eller hur? köttet kontrolleras ju. medans vi människor inte kommer att ätas. så jag tror faktiskt att det är mer kontroll över fodermorötterna än  de som säljs i affär (detta är min egen teori) det tas väl inga prover på mig när jag dör!
eller har jag helt fel. om man luktar på morötterna så märker man direkt skillnaden och priset 18 kr för 25 kg!
vad tror ni

jag tror inte det är nåt fel på fodermorötter,bara dem inte är möglia så....fodermorötter är ju sådana som inte passar i storlek/form i affärerna..ät du dina fodermorötter i godan ro..själv knaprade jag hej vllt i stallet om jag va hungrig.

VoxPelli

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 okt-06 kl 11:57 »
Man får väl tänka lite på hur man vill påverka världen utifrån ens egna möjligheter. Om man köper en enormt ekologisk, rättvis etc produkt som hjälper världen ta ett jättestort kliv framåt, men man sedan inte har råd att backa upp det inköpet med andra bra produkter utan istället på grund av det köpet blir tvingad att leva på riktigt billiga produkter som snyltar på kanske likväl miljö som människors levebröd så har man inte hjälpt samhället framåt utan istället kanske gjort samhället mer förvirrat.

I kortare ordalag: Om det ena du köper hjälper och det andra stjälper lika mycket så blir din hjälpinsats nollan. Det gäller väl att väga vilken positiv inverkan ens köp av en vara kan få och sedan väga det gentemot andra varors inverkan och på så vis försöka komponera den varukorg som ger absolut störst positiv verkan.

Svenska äpplen ser jag som bättre än utländska. Jag ser kravgodkända som bättre än svenska. Om jag ska väga deras kostnad gentemot dess braighet så rymmer dock inte min plånbok nog med pengar för att de ekologiska äpplena ska vara försvarbara för köper jag dem kanske jag är tvungen att köpa icke-ekologiskt kaffe eller dylikt.

Har du oändligt mycket pengar - då är den ekologiska potatisen rätt val. genom att köpa dem ökar du efterfrågan på dem och produktionen av den kan därför bli större och då den blir större kan den också bli effektivare och då blir potatisen i längden billigare och miljön sparas stort. Du har ju dock inte oändligt med pengar så därför kanske du ska köpa den stora påsen potatis för att på så vis frigöra pengar för andra inköp som i slutändan kan leda till en större miljöpåverkan. Du får helt enkelt försöka resonera vad som påverkar mest per krona.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 24 okt-06 kl 16:33 »

Svenska äpplen ser jag som bättre än utländska. Jag ser kravgodkända som bättre än svenska.

Där är jag lite kluven. Bäst hade förstås varit med svenska kravgodkända äpplen men, om det då finns att välja på svenska äpplen från Österlen eller kravgodkända från sydamerika så väljer jag de konventionella från Österlen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

nettan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 okt-06 kl 20:38 »
Där är jag lite kluven. Bäst hade förstås varit med svenska kravgodkända äpplen men, om det då finns att välja på svenska äpplen från Österlen eller kravgodkända från sydamerika så väljer jag de konventionella från Österlen.

jag vill ha svenska äpplen utan besprutning.!!

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 25 okt-06 kl 10:27 »
Jag vill också ha obesprutad mat. det första jag planterade när jag köpte huset var fruktträd och buskar. potatis och kryddor odlar jag själv. Men jag försöker alltid att handla mat i större mängder. En månad investerar jag i fisk. nästa månad köper jag lamm osv. Helst från bygden. :)

VoxPelli

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 okt-06 kl 14:11 »
Jo, det är klurigt det där. Om anledningen till att det inte finns kravgodkända svenska är för att ingen vågar byta pga att de inte tror dte är lönsamt så kan man ju köpa utländska kravgodkända för att försöka bevisa att det visst finns en marknad för kravgodkända äpplen.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #17 skrivet: 01 dec-06 kl 23:05 »
Vissa saker som vi har betalat mycket pengar för när det fanns billigare alternativ ångrar jag att vi köpte. Exempel 1: persiener till sovrummen som vi måttbeställde på markisfabriken. Blev jättedyrt, passade inte i fönstrena och fastnar ibland så att dom inte går att vinkla eller dra upp/ner så att vi får skruva upp fönstret.  >:( Exempel 2: Spisen för 8200 kronor där det barnsäkra låset pajade efter en vecka, handtaget efter 2 veckor. Och nu när garantin precis har gått ut så värmer inte ugnen som den ska. Sätter jag på 200 grader blir det bara 150 grader.  >:(
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 dec-06 kl 23:36 »

Att köpa ett kilo kravodlad 1-klass, eller 10 kilo 2-klass icke-ekologisk produkt, vad är rätt val?

Jag ansåg tidigare att det självklara var att köpa det billigast möjliga, att välja kvantitet före kvalitet.
När jag läste en artikel om ekologisk mat blev jag till och med upprörd när någon ur 'slowfood' rörelsen ansåg att alla borde betala mer för mat och köpa kvalitet istället för billigt och kvantitet.

Men jag har dock börjat fundera ifall det ändå finns en poäng i att köpa kvalitetsmat. Kanske det ändå är bättre att äta mindre mängder mat, men äta något riktigt gott och nyttigt.

Vad anser ni andra? Och gäller detta även för andra konsumtionsvaror? Är det bättre att minimera antalet inköp och köpa dyrare produkter? Eller är första klass produkter onödigt lyx utan egentlig mervärde?

Kvalitetsinköpen gäller även den som lever sparsamt, iden är att handla färre varor men av högre kvalitet.

jag köper hellre 10kg ris för 55kr än 1kg för 120kr...typ!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 dec-06 kl 23:40 »
Vissa saker som vi har betalat mycket pengar för när det fanns billigare alternativ ångrar jag att vi köpte. Exempel 1: persiener till sovrummen som vi måttbeställde på markisfabriken. Blev jättedyrt, passade inte i fönstrena och fastnar ibland så att dom inte går att vinkla eller dra upp/ner så att vi får skruva upp fönstret.  >:( Exempel 2: Spisen för 8200 kronor där det barnsäkra låset pajade efter en vecka, handtaget efter 2 veckor. Och nu när garantin precis har gått ut så värmer inte ugnen som den ska. Sätter jag på 200 grader blir det bara 150 grader.  >:(

många tror ju felaktigt att det är bättre grejer för att det är dyrare, men så är det INTE! tycker inte jag iallfall..merparten av det jag har köpt har varit medeklassgrejer (dvd 700kr,kyl/frys 4300kr,och dem håller!! dvd är inne på sitt 5år och funkar kanon! den läser allt!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser