Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kvantitet eller kvalitet? vad är egentligen billigast?  (läst 7678 gånger)

lillaloppan

Re:kvantitet eller kvalitet? vad är egentligen billigast?
« Svar #20 skrivet: 28 dec-06 kl 19:33 »
Svår fråga.

Periodvis försöker jag köpa ekologiskt odlat och då i mindre kvantiteter, men eftersom man har en begränsad budget så är det inte alltid så lätt. Ibland blir jag så trött på att "alla" pengar går till mat och boende att jag tar en tur till Lidl och köper vetemjöl, makaoner, ris, socker osv. i stora mängder för att ha i skafferiet en lång tid framåt. Då kan jag ha pengar över till något annat också.
Det är i så fall basvarorna i torrskafferiet som jag köper billigt. Dem försöker jag sedan komplettera med rättvisemärkt och ekologiskt, närmat och hemodlat. En bra fråga är dock om det är bättre att köpa ekologiskt odlat som är transporterat runt halva jordklotet, eller "vanligt" inhemskt... Helst ekologiskt inhemskt naturligtvis. Allra helst direkt från någon gård. Potatis, lök och morötter har jag fått hemkörda direkt av en jordbrukare nu då de egna tagit slut.

Vad det gäller kläder och andra hantverk så är jag ganska kräsen. Det betyder att jag inte köper något som jag kan göra själv och OM jag köper något så försöker jag köpa av någon lokal hantverkare, gärna direkt, eftersom det blir billigare så. Vi har en större hantverksshop på orten  också, men köper man därifrån betyder det att man får betala mera.
Ja, sen är jag inte den bästa på att vara konsekvent med det heller, utan jag måste medge att jag köper t.ex. trikåblusar billigt på H&M ibland också...

Men jag försöker resonera som så, att det är bättre att man ens försöker vara medveten om det man köper och göra bra val, än att man inte alls skulle göra det. Bättre kan man ju alltid bli, ingen är ju perfekt. Och det att man överhuvudtaget funderar på dessa saker är ju positivt.

Vad som är billigare i längden vet jag ej. Man brukar ju säga att den fattige inte har råd att köpa billigt, och med det menas väl att det billiga snabbare går sönder och då måste man köpa oftare. Nuförtiden vet jag inte om detdär riktigt stämmer, jag har köpt billigt som hållit i minst tio år och mera (kläder t.ex) och dyrt som gått sönder i sömmarna nästan genast. Nu är det ju så att det dyra inte behöver vara bättre kvalitet, för det kan vara någon viss brand som man betalar för.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 27 feb-07 kl 16:43 »
Ifall man lever på en väldigt begränsad budget, är det alltid billigast att köpa det billigast möjliga, eller kan det löna sig att köpa kvalitet?

Att köpa ett kilo kravodlad 1-klass, eller 10 kilo 2-klass icke-ekologisk produkt, vad är rätt val?

Jag ansåg tidigare att det självklara var att köpa det billigast möjliga, att välja kvantitet före kvalitet.
När jag läste en artikel om ekologisk mat blev jag till och med upprörd när någon ur 'slowfood' rörelsen ansåg att alla borde betala mer för mat och köpa kvalitet istället för billigt och kvantitet.

Men jag har dock börjat fundera ifall det ändå finns en poäng i att köpa kvalitetsmat. Kanske det ändå är bättre att äta mindre mängder mat, men äta något riktigt gott och nyttigt.

Vad anser ni andra? Och gäller detta även för andra konsumtionsvaror? Är det bättre att minimera antalet inköp och köpa dyrare produkter? Eller är första klass produkter onödigt lyx utan egentlig mervärde?

Kvalitetsinköpen gäller även den som lever sparsamt, iden är att handla färre varor men av högre kvalitet.

det beror på vad det är för vara!
men numera väljer jag nog att köpa kvalitet som är nedsatt istället för kvantitet.
för nu har jag råd.
men för den skull MÅSTE jag inte köpa.
som sagt det beror på vad det är för vara.
kläder köper man på rea eller secondhand.
möbler kan man fynda till nedsatt pris.
MEN parkettgolv, ska jag hädanefter köpa utav bra kvalitet, där inte skarvarna går sönder när man ska slå ihop golvet!!
golvet som ligger i köket kostade 299kr/kvm,med asdåliga skarvar av spånplatta som frasades sönder.... :(

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 feb-07 kl 17:12 »
Parkett för 299 kronor kvadratmetern skall inte innehålla någon spånplatta över huvud taget. Den jag lade i sovrummen hemma kostade 199 kronor på Byggmax och höll utmärkt kvalitet såvitt jag kan bedöma. Sedan får man ju rätta mun efter matsäcken och även efter hur varaktigt resultatet är tänkt att vara. I köket, som såg helt gräsligt ut med röd trasig plastmatta, lade vi in laminatgolv för 39 kronor kvadratmetern (halva priset på rea). Det kommer ändå att behöva göras om så småningom.

Obs kakelsättningen i bakgrunden, den är lite i klass med ert badrum... Men den kommer inte att synas nu.

Brutalblå

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 01 maj-07 kl 09:32 »
På frågan kvalitet eller kvantitet svara jag:
Kvalitet, alltid! Lönar sig i längden, och eftersom jag haft råd från början hoppas jag kunna fortsätta att ha råd att göra det valet.
Eller, alltid och alltid, förresten ... maten får nog stryka på foten ibland, en hel del halva-prisetmatvaror blir det. Men jag försöker komma ihåg att det alltid är mer lönsamt att sälja skit som man fått att smaka bra genom tillsatser än bra produkter som kanske kräver god kokkonst eller i alla fall en varsam hand för att riktigt lyfta i smaken. Och producenterna av billig skit unnar jag inte mina pengar.
I valet mellan billigt och bra när det handlar om lågpriskedjor tycker jag att Netto är ett okej ställe att gå till, de har en del ekologiska varor, mest torrvaror, till bra pris. Spara en slant och köp ekobomullsbyxor på HM! :-) Nu när ekobomullen är tillbaka, visa att någon vill köpa.

Men framförallt - att inte sluta tänka på vad mina pengar gynnar. Huvudsaken är att man gör ett val, inte bara tar det närmaste/billigaste, även om konflikten eko/närodlat är svår ...
Och att prata med butikspersonalen - varför finns inga ekologiska svenska äpplen, varför köper de inte in mer av ekomjölken när den alltid tar slut? Etc.

Saker och kläder får man billigare, bättre och mer personligt på second hand. Kombinationen ha tillgång till Göteborgs utbud av begagnat-affärer och leta arbetskläder i ovanliga storlekar (vara lagom stor kvinna, inte rejält tilltagen karl) är lysande. Mycket kommer in i nyskick.

Men strax blir det flytt och lantliv. Då blir det egenproducerad kvalitetsmat, fast färre second hand-besök :-/
« Senast ändrad: 01 maj-07 kl 09:33 av Brutalblå »
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #24 skrivet: 01 maj-07 kl 15:57 »
Jag tycker att valet är helt beroende på vad man köper och vad det ska användas till. Arbetskläder köper jag sällan dyrt....skiten går sönder ändå och ett par wranglerjeans för 16 dollar på wallmart håller lika länge som ett par levisjeans som kostar fem ggr mer.
Hittar jag något på frälsningsarmen som passar så köper jag det....men när man är 190 cm och väger 110 kilo så är begagnatutbudet på kläder inte så stort :-\.

Vad gäller maskiner så beror det på hur mycket jag skall använda dem.
En domkraft kan jag köpa av lågprismärke då jag troligen bara använder den ett par ggr/år. Många lågpris svetsar är kompatibla med dyrare tillbehör så jag köper ofta billigare aggregat och buter ut svetsmunstycken ich tippar m.m mot märkesprodukter som jag vet fungerar bra.
Verktyg lönar sig oftast att köpa av bättre kvalitet.
Vill inte stå med mejslar som bryts sönder, hylsor som spricker och laddningsbara verktyg som har en drifttid på 2 minuter >:(.
Mat köper jag sällan i billiga halvfabrikat.
Jagar hellre och odlar själv, har höns och kaniner och det jag inte kan framställa själv köper jag oftast på vår lokala farmers market.
Visst jag gör undantag ibland....är en sucker för corned beef och älskar skaldjur så de handlar jag från butiken. Men ingen "fuskhummer" från färgad och smaksatt vitfisk som packeterats i Kina, utan livdjur som fångats utanför Maine eller NY som jag sedan kokar själv.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Norrsken

• -
« Svar #25 skrivet: 01 maj-07 kl 20:35 »
Jag tycker att valet är helt beroende på vad man köper och vad det ska användas till. Arbetskläder köper jag sällan dyrt....skiten går sönder ändå och ett par wranglerjeans för 16 dollar på wallmart håller lika länge som ett par levisjeans som kostar fem ggr mer.
Fred, nu har du orsakat huvudbry. Nu är det ett tag sedan jag tänkte ge mig på westernridning, men "wranglerjeans" låter väldigt bekant. Undrar om det inte är sådana som westernryttare i sverige betalar dyra pengar för.. Det de betalar för är plattare sömmar mellan benen så att de inte ska skava ;). Annars håller jag helt med om resonemanget. Jeans slits aldeles för fort för att man ska lägga några stora summor på dem.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sia

• Dalarna
« Svar #26 skrivet: 12 maj-07 kl 23:23 »
billigt toapapper är billigt!!! varför lägga dyra pengar för att torka dig i rööva??
Om man räknar på meterpriset så är Serla billigare än eldorado så det är inte säkert det......
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sommartorparn

« Svar #27 skrivet: 13 maj-07 kl 08:29 »
Köp bara inte billigt toapapper i England! Det är nog så billigt för att det är så värdelöst (glansigt) att folk inte ska ta för mycket. Inget förbrukning=billigast!

Lars-Ragnar

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 maj-07 kl 21:41 »
man får ju väldigt sällan mer än vad man betalar för, om man nu betalar med pengar eller tid.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #29 skrivet: 13 maj-07 kl 22:46 »
Intressant tråd.
Jag är inte gjort av pengar, därför har jag inte råd att köpa dyr mjöl i form av billig falukorv utan föredrar den med mer kött i fast dyrare prislapp.
Lite motsatt är tex. äppelmos som är mer äpplen i i den billigare varianten...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser