Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Livsmedelsfusk med vatten och drivkraften bakom.  (läst 3538 gånger)

Skogsnatt

• Gäst
SV: Livsmedelsfusk med vatten och drivkraften bakom.
« Svar #20 skrivet: 20 maj-10 kl 19:47 »
Vad vet vi egentligen om det här med att det skulle sprutas in så mycket vatten i allting. I svenska slakterier så har jag svårt att se när det skulle ske..och ska dom då ha en särskild gubbe som står och sprutar in vatten i köttbitarna??

Jag tror mycket av det där är en myt, faktiskt.

Utländska leverantörer..tja ,det vet man ju inget om, och är ju heller inget man köper av.

Man sprutar inte in vatten. Vissa använder en schiller för att sänka temperaturen på slaktkroppen.
I korta drag kan man säga att det är ett stort vattenbad där kycklingarna vispas runt av en roterande anordning

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 20 maj-10 kl 19:52 »
Det är mycket som är vilseledande för kunder nuförtiden tycker jag. Det mest klassiska exemplet måste väl vara begreppet "ytterfilé" som kostar 20:- mer per kilo än en bit utskuren, benfri kotlett. Humbug!!!  >:D

/Sara

hahaha.
Jag påpekade detta vid något tillfälle. Jag undrade om dom inte hade kött från vanliga svin.
Svaret blev ju givetvis, jovisst, det är vanliga svin.

Min replik blev ju då. "Omöjligt, jag har aldrig sett ett svin med filen på yttersidan, alla jag sett (och det är ganska många) har filen på insidan av ryggen"

Handlaren blev skitsur och gick sin väg bara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 21 maj-10 kl 00:14 »
hahaha.
Jag påpekade detta vid något tillfälle. Jag undrade om dom inte hade kött från vanliga svin.
Svaret blev ju givetvis, jovisst, det är vanliga svin.

Min replik blev ju då. "Omöjligt, jag har aldrig sett ett svin med filen på yttersidan, alla jag sett (och det är ganska många) har filen på insidan av ryggen"

Handlaren blev skitsur och gick sin väg bara

Ha ha ha!!! Den ska jag sno...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Existens?

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 21 maj-10 kl 06:54 »
Ja, det där med att hitta på en massa detaljer som inte finns, för att det ska låta fint och gå att ta mer betalt för, det tycker jag är värre än den påstådda vatteninsprutningen. Det leder ju bara till en förfelad bild av hela djuret.
Ytterfilen är ju en klassisk sak vid det här laget, benfri kotlett som det egentligen är.
Förra året lanserade Scan nåt som de kallade ädelfile..det var skinka i verkligheten.
Nu har dom hittat på nåt som de kallar kotlettbacon eller vad det var... tunnskivad rökt kotlett...
De nya, delade kycklingfileerna...vem klarar inte av att dela en kycklingfile själv??

Och när det då gäller vatteninsprutningen..man får ju tänka på vilka detaljer man talar om..rökt skinka och kassler t.ex, det är ju rökta grejer som först saltas, det är ju inte speciellt upprörande att dom då fått i sig vatten då, tycker jag.

Birgit

« Svar #24 skrivet: 21 maj-10 kl 07:35 »
Men det sjuka är väl att det är vattnet man ska betala för ??? Normalt har man ju hängt och mörat kött förut. Nu "vatten" möras det. För att inte tala om att det kallas marinerat!
Och hur smakhöjande är vatten?
Det är ju bara en fråga om att kunna få mer betalt för köttet och vi transporterar omkring en massa vatten för dyra pengar.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 21 maj-10 kl 18:56 »
Precis det samma undrar jag. Jag vill inte betala för vatten.

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 21 maj-10 kl 19:02 »
Betalar för vatten och kemi gör alla som köper lättprodukter, som ibland hönskött saluföres som.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 21 maj-10 kl 20:11 »
Du är nog lite ovarsam med sanningen. Det finns många slakterier, som inte tillsätter vatten och som inte använder klor eller andra kemiska medel för att få ner bakteriehalten

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 21 maj-10 kl 20:16 »
Många gör det inte, och jag tror inte det ännu är tillåtet att dekontamitera med klor och annat bad.

Det förekommer dock, och inget står på paketen.

jag är en hängiven animal och äter en del kött, men på konferenser och andra sammahang, där man ofta just serverar kyckling, tror man jag är vegertian, då jag inte äter kycklingbröst av okänd härkomst.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser