Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Livsmedelsfusk med vatten och drivkraften bakom.  (läst 3543 gånger)

Skytten

• Skåne
Livsmedelsfusk med vatten och drivkraften bakom.
« skrivet: 19 maj-10 kl 19:51 »
Det är inte bara att få mer vikt man sprutar vatten i fulkycklingar, det är även för att man då har "marinerat" den och då behöver den inte salmonellakollas  :o :o

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marinad
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skogsnatt

• Gäst
SV: Livsmedelsfusk med vatten och drivkraften bakom.
« Svar #1 skrivet: 19 maj-10 kl 20:11 »
Även om jag håller med dig om att vatten i kyckling är fusk, så är ditt påstående inte riktigt.

Salmonella prov tas redan i stallarna innan djur lämnat dem och sen ta det ganska tidigt under slakten. Långt innan vattnet kommer in i bilden

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 maj-10 kl 20:17 »
Ja om du har en sådan bestämelse där kycklingen slaktas, men så är det inte överallt.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 maj-10 kl 21:14 »
Är kycklingen svensk, så gäller precis samma regler på alla slakterier.

Och det är inte alla större slakterier, som kladdar med vatten heller för den delen.

Men om man köper riktiga lågprisprodukter, så innehåller dom mycket vatten. Man får som vanligt vad man betalar för

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 maj-10 kl 21:18 »
Flera leverantörer vattenbemänger inte, och det borde inte vara tillåtet.
Salmonellakontroll finns inte överallt, och man kräver inte provtagning om den är vattenbemängd vid import, annars kontrollerar man.

Detta har inget att göra med lågpris, prissättning är fri, men ett regelverk ska inte gynna fusk på detta sätt.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 maj-10 kl 21:25 »
Jag håller med dig, det skulle inte vara tillåtet.

Klart att det har med lågpris att göra. Om man kan sälja vatten för 20 kr/kg eller mer, så är det en god affär och man kan sänka priset lite och ändå tjäna mer.

Har du funderat på varför dagens kycklingar har benen avsågade under leden?
Om man slaktar 8000-10 000 djur i timmen (som ett stort slakteri gör), 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan och lyckas få betalt för 40 gram till på varje kyckling.

Jag har inte räknat på det själv, men det blir inte "kaffepengar" på ett år

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 maj-10 kl 21:35 »
Du missförtår nog vad jag menar med fri prissättning. Ett regelverk ska inte gynna fusk, alla ska ha samma förutsättningar.

Vill jag importera ett parti kyckling, ska jag veta att det inte kan utnyttja ett "kryphål" i lag.

Vet jag att partiet är billigare och att det skulle sändas tillbaka om det finns salmonella, ska jag väl inte kunna komma undan genom att spruta in vatten.

Jag är inte helt okunnig om livsmedelsbranchen.

Om man tillsätter (detta sker) 6 gram/100g morötter i sparrissoppan, bryter man naturligtvis inte mot lagen, men i en stor serie blir det pengar.

Storskalighet kan fuska och göra pengar på ett sätt som i småskala skulle vara en kostnad.

Jag menar att ska man kolla salmonella vid import, så ska det väl ske även om kyckligen är utspädd med 20% saltlake.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 maj-10 kl 21:53 »
Nu har jag iaf fattat precis vad du menar.
Personligen skulle jag aldrig köpa en importerad kyckling. Det är inte för risken med salmonella i kyckling, för den tar man död på genom att tillaga ordentligt. Jag är däremot inte intressead av att behöva värma upp all köksutrustning till 70 grader eller mer.

De flesta som får salmonella får det inte genom att äta köttet, utan genom kontaminerade utrustningsdetaljer, som inte gjorts salmonellafria. (Detta är min egen teori).

Ex: Du delar kyckling på skärbrädan, diskar den och sen skär du grönsaker. Med lite otur så får du en mindre trevlig upplevelse efteråt

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 19 maj-10 kl 21:58 »
Jo ta död på salmonella eller även andra mikroorganismer är lätt genom att tillaga rätt.

Många försummar som du säger hygienen, och får smitta genom att snitta sallad.

I storkök ökar sannolikheten mycket.

Jag köper aldrig själv fulkyckling, utan föder upp egna, de kollas aldrig och sjuk har jag aldrig blivit av detta.

lätt rätt
smitta  snitta

Vilket versmått använde jag denna gång?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 maj-10 kl 22:03 »
Det gör du rätt i. Du lär säkerligen inte bli sjuk av dina kycklingar framöver heller.

Saken är ju den att många ser på priset och nöjer sig med det.
Hade ingen köpt "sjöodjuren", så hade importen upphört omgående och även försäljningen av vattenfyllt svenskt kött

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 19 maj-10 kl 22:10 »
Nu vill jag ha ordning på regelverket!

Folk dör inte som flugor i Holland, Danmark eller Tyskland så jag är benägen att tro att man utnytjar patriotism i marknadsföringen.

Hur många vet att t.ex. vårt land en av de främsta i kränkningar av mänskliga rättigheter.
(Europeiskt rekord)

Få fall är grova, men antalet är högt.

Vi tror ofta vi är bäst, men som sagt ovan lever befolkningarna i de nämnda länderna i välmåga.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 maj-10 kl 22:15 »
Nog klarar dom sig i andra länder också.

I Sverige finns en otrolig förmåga att sila mygg och svälja kameler. Och sen tro att vi är världsbäst på allt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 19 maj-10 kl 23:19 »
Och svensk kyckling är skitdålig jämfört med tex fransk. Vår "finaste" skulle knappt få säljas som ful-kyckling där. Skräp är vad det är!  :(

Och som en parentes så är det vanligare med salmonella i sallad än i kött... ;) Senast jag hörde nåt så var det ett parti ruccola som fick återkallas för att man hittat salmonella.  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 maj-10 kl 05:04 »
Jag håller inte med dig på den punkten.
Jag har själv besökt slakterier i Belgien och Frankrike och jag är inte imponerad.
Det jag såg var skrämmande, det var nya fina maskiner, men det vet i tusan när dom städade senast och djurskydd, det finns inte ens

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 20 maj-10 kl 14:52 »
Jag håller inte med dig på den punkten.
Jag har själv besökt slakterier i Belgien och Frankrike och jag är inte imponerad.
Det jag såg var skrämmande, det var nya fina maskiner, men det vet i tusan när dom städade senast och djurskydd, det finns inte ens

Jag pratade inte om hygienen, utan om kvalitén på köttet.
I Sverige kan man köpa "kyckling". Och "ekologisk kyckling". That´s it.
I Frankrike kan man välja mellan en uppsjö olika sorters kyckling, beroende på vad man ska laga för maträtt.

Ett kycklingslakteri skulle inte jag vilja besöka överhuvudtaget, oavsett land.  :-X

/Sara

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 maj-10 kl 14:58 »
Vad vet vi egentligen om det här med att det skulle sprutas in så mycket vatten i allting. I svenska slakterier så har jag svårt att se när det skulle ske..och ska dom då ha en särskild gubbe som står och sprutar in vatten i köttbitarna??

Jag tror mycket av det där är en myt, faktiskt.

Utländska leverantörer..tja ,det vet man ju inget om, och är ju heller inget man köper av.

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 20 maj-10 kl 15:39 »
Man är skyldig att tala om hur mycket vatten man sprutar in, det står finstilt.
Svenska leverantörer gör det även, dock säger den största att de inte gör det.
Vatten finns insprutat i många livsmedel, vem har inte sett fryst fisk, räkor, kassler förutom kyckling krympa på järnet?

Vilken som helst "förädling" bör inte få tillåtas. Man avstyrkte igår i EU-parlamamentet att man ska få limma ihop kött, inte av hygien eller hälsoskäl, utan för att det vilseleder konsumenten, samma gäller ju vid saltvatteninsprutning, där det inte har annan betydelse än att undkomma en salmonellakoll, eller  trixa med vikt.

Sommartorparn

« Svar #17 skrivet: 20 maj-10 kl 16:04 »
Om man köper djupfryst kyckling och varenda en väger exakt 1.200 g eller 900 g, så kan man vara säker på att där har de sprutat in vatten för att uppnå rätt vikt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 20 maj-10 kl 16:06 »
Det är mycket som är vilseledande för kunder nuförtiden tycker jag. Det mest klassiska exemplet måste väl vara begreppet "ytterfilé" som kostar 20:- mer per kilo än en bit utskuren, benfri kotlett. Humbug!!!  >:D

/Sara

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 20 maj-10 kl 16:09 »
Industrikycklingen är väldigt välprogrammerad, det är inte svårt att föda upp 20000 till så gott som exakt vikt.  De knivar som finns på bandet är fasta och skär av exakt de bitar den ska, och då får de vara i princip mycket lika i storlek.

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 5 användare
alternaiv, Willeryr, Lilla i, Peter, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser