Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getglädjetråden  (läst 39448 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getglädjetråden
« Svar #80 skrivet: 05 feb-11 kl 14:51 »
"Nammatj" (= namnlös=nordsamiska)

;D
  Ja, varför inte?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #81 skrivet: 05 feb-11 kl 16:29 »
Naah! Vill ha, vill ha :-*! "Namnlös" (under bilden) och lappget/bock? Då är "Nammatj" (= namnlös=nordsamiska) mitt namnförslag.

Ledsen att göra dig besviken men det var bilden som var namnlös, grabben har redan fått ett namn: Maurits  ;D (Stökåsens Maurits)
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Trollmor

• -
« Svar #82 skrivet: 05 feb-11 kl 19:11 »
Ledsen att göra dig besviken men det var bilden som var namnlös, grabben har redan fått ett namn: Maurits  ;D (Stökåsens Maurits)
Ingen fara, bilden är fin!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #83 skrivet: 06 feb-11 kl 01:20 »
Fick fyra killingar idag.  :D  Nummer 4 låg med bakåtvikt huvud,  :o  men med en samarbetsvillig get, så blev resultatet en, om än trött, så i alla fall levande killing!  :D :D  (Jag fick ju förstås föra in frambenen igen, räta ut halsen, och så ta det från början igen.)  Mamman är en duktig mamma, och pysslar om båda sina små!   o:)

H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Balin

• stadsbon som vill!
    • Småland
« Svar #84 skrivet: 08 feb-11 kl 11:07 »
Är ny på det här med getter - och min första killing föddes i november - han är en superkelig liten kille som bara VILL upp i famnen och gosa - det är glädje det!  :-*

Lina W

• Ångermanland
« Svar #85 skrivet: 08 feb-11 kl 12:33 »
Fick fyra killingar idag.  :D  Nummer 4 låg med bakåtvikt huvud,  :o  men med en samarbetsvillig get, så blev resultatet en, om än trött, så i alla fall levande killing!  :D :D  (Jag fick ju förstås föra in frambenen igen, räta ut halsen, och så ta det från början igen.)  Mamman är en duktig mamma, och pysslar om båda sina små!   o:)

H/Tt

Bra jobbat!!  ;D

Trollmor

• -
« Svar #86 skrivet: 08 feb-11 kl 15:32 »
Härliga beskrivningar, men:  Bilder, snälla!  Ni som kan välja - helst såna där man klickar på för att förstora.  :D

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #87 skrivet: 22 feb-11 kl 22:30 »
Och här e Gullan dryga 2 veckor

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #88 skrivet: 22 feb-11 kl 23:17 »
Gullan är gullig <3
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Trollmor

• -
« Svar #89 skrivet: 26 feb-11 kl 18:22 »

Lina W

• Ångermanland
« Svar #90 skrivet: 14 mar-11 kl 08:11 »
Killingarna utnyttjade att min pappa inte har hjärta att säga åt de att de inte får bete sig hur som helst. Som att hoppa på axlar mm vilket de inte får göra med oss...
Nya nöjesfältet för getter och killingar, ny hemkörd vedtrave... skit kul, både att få klättra och gnaga...

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #91 skrivet: 14 mar-11 kl 09:11 »
Killingarna utnyttjade att min pappa inte har hjärta att säga åt de att de inte får bete sig hur som helst. Som att hoppa på axlar mm vilket de inte får göra med oss...
Nya nöjesfältet för getter och killingar, ny hemkörd vedtrave... skit kul, både att få klättra och gnaga...
Vilken underbar bild på din Pappa och killingarna! :D Helt klart ett ämne för getalmanackan!

Trollmor

• -
« Svar #92 skrivet: 14 mar-11 kl 09:33 »
Vilken underbar bild på din Pappa och killingarna! :D Helt klart ett ämne för getalmanackan!
:D

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #93 skrivet: 14 mar-11 kl 09:57 »
Var precis ute och släppte ut våra två jämtgetter varav en har killing (vi väntar på den andra..). De går fritt nu efter att plogbilen raserat alla stängsel  >:D.
Killingen är bara helt underbar och springer direkt till fåren och deras lamm för att leka! Underbar syn. Man borde nog skaffa en filmkamera så man kan titta på hur söta och gulliga killingarna är när de börjar rymma, hoppa upp på bilar mm mm  :P :P
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Trollmor

• -
« Svar #94 skrivet: 14 mar-11 kl 10:53 »
Jag tycker inte att Pappa ser ut att lida alltför mycket.  Man riktigt känner de lätta klövarna nudda vid axlarna.  ;D  "Barkningskompaniet HB" är inte dumt det heller.

Oj, Jordbron, kanske Du behöver filmkameran som dokumentation också?  Ifall inte alla bilarna skulle vara Dina ...  Och så kan kanske någon bild ur filmen passa i - gissa vilken almanacka?  ;)

Lina W

• Ångermanland
« Svar #95 skrivet: 14 mar-11 kl 13:25 »
Haha nä farsan älskar djur och de honom. Tyvärr blir de flesta lite väl omöjliga i hans närvaro. Han är en perfekt lekfarbror när han kommer på besök  ;D

Trollmor- små lätta klövar, jag tycker det gör ganska ont när de kommer flygandes och mellanlandar på mina axlar... ingen hänsyn alls...

Jordbron- Ja killingar är det mest fantastiska som finns, allt bus de hittar på och försöker bli kompis med allt och alla....
Jobbigt att stängslet blivit sönderkört. Stänger du in de när du inte kan ha koll på de? 

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #96 skrivet: 14 mar-11 kl 13:36 »
Jordbron- Ja killingar är det mest fantastiska som finns, allt bus de hittar på och försöker bli kompis med allt och alla....
Jobbigt att stängslet blivit sönderkört. Stänger du in de när du inte kan ha koll på de?
Ja det får jag allt lov att göra. Då de bara är två getter o en killing får de bo i hundgården med tillhörande lekstuga - f.n med halmbädd och söta gardiner i fönstret :)
Fåren går dock fritt, men de är lite lugnare....
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #97 skrivet: 10 apr-11 kl 17:35 »
Alla getters dag firades med pompa o ståt.
Picknick och födelsedagskalas, där det avnjöts en banan och pärontårta.

Iris 1 år idag

Elsa var också med på kalaset!
Båda flickorna var mycket nöjda med tårtan och låter hälsa att de önskar inför nästa år att ha ALLA GETTERS DAG lite oftare!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #98 skrivet: 10 apr-11 kl 18:13 »
Määää-ÄÄÄÄÄh så härligt :D !!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #99 skrivet: 10 apr-11 kl 18:53 »
"Vem ä det DÄR???  Det kan väl inte vara det där odjuret ???  *pekar på kalenderflickan för april* Så stor!"

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser