Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Buhuu, jag är en mördare!  (läst 3602 gånger)

semlan

• Södermanland
SV: Buhuu, jag är en mördare!
« Svar #20 skrivet: 23 maj-10 kl 22:53 »
Nu är det riktigt kaos i hönshuset kan jag säga.
Av 25 ägg på tre hönor har vi nu tre levande kycklingar, de har en var.
Den hönan som legat längst fick fyra levande och en som aldrig tog sig ut ordentligt ur skalet, men sen dog tre av dem helt plötsligt.
De andra två kläckte varsin och övergav sen alla de andra äggen.
De har varsitt eget område bredvid varandra på golvet med kompostnät runt, och kycklingarna springer mellan bona och kryper in under olika hönor hela tiden.
Dessvärre är det en av dem som är lite svag och dens mamma vill inte släppa in den under sig, den provar hos alla och ibland kommer den in en liten stund. Nu ligger den under sin egen mamma eftersom jag lyfte på henne så den kunde springa in, och jag är jätterädd för att gå till jobbet i morgon, vet inte hur det ska gå för den!
Tror ni att det borde vara brädor längst ner så de små inte kan springa emellan? De kan ju också råka komma ut till resten av hönsen och tuppen, brukar det funka med bara kompostgaller?
Och så ännu en fråga till alla er erfarna. I min hönsbok står att de små ska ha finklippt gräs, matrester och tillgång till grus redan från början, men nån annan stans har jag fått höra att de bara får äta kycklingfoder.
Hur gör ni?
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 24 maj-10 kl 01:52 »
Har fått smått jag med o samma kaos , jag stängde in mamman o kycklingarna i en stor transportbur men fick extra fodra gallerdörren då dom små smet igenom.
begränsa så dom inte kan springa bort tills dom blir lite större.
Mina äter kokt ägg + fil+ hackad gurka och fibrex eller dyl nu första veckan .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

nikky

• ,japanska vaktlar
    • -
« Svar #22 skrivet: 24 maj-10 kl 07:41 »
wow...trodde att det bara var jag i heeela världen som råkat ut för exakt samma sak.....vad konstigt...hade 2 ägg i kläckare...1 liten unge kom så fint ut...tjock och härlig..det andra ägget fick ligga kvar en vecka till...sen knäckte jag det av nyfikenhet ..samma sak där...blod gula..och slem..men unge rörde sej...VAD HÄNDER egentligen...konstigt tycker jag...de var ju exakt lika gamla

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #23 skrivet: 24 maj-10 kl 09:17 »
Det var ju iallafall tur att du inte tog bort alla äggen.. =)

semlan

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 25 maj-10 kl 21:27 »
Ja visst är det konstigt, man kanske är för snabb att ge upp helt enkelt, men man lär sig väl.
Skönt att man kan dela erfarenheter här inne!
Tyvärr håller oturen i sig för våra kycklingar.
I dag när jag kom in i hönshuset så låg en av dem död med bakåtböjt huvud  :'(
Troligen hade den blivit ivägpetad på nåt vis så den voltat eller slagit i väggen.
Två kvar, hoppas att de är överlevare!
Ska inte oturen vara slut snart?
Snyft!
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #25 skrivet: 25 maj-10 kl 22:00 »
Va synd =( Hoppas verkligen att oturen vänder och att de klarar sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare (1 dolda)
imlo, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser