Vad roligt att du vill skaffa getter. Jag skaffade mina första i oktober förra året men har lärt mig en hel del. Jag har läst bl.a Sheep and Goat sciense och en liten pocket bok som de har på biblioteket.
Jag kastrerar mina sällskapsbockar vid tre månaders ålder. De är fortfarande mammiga då men kan flytta ifrån dem.
Jag tror inte att kastrerade bockar luktar faktiskt men jag är inte helt hundra. Jag vet däremot att när jag inte haft bock hemma så luktar det ingenting alls. Ja den kastrerade som är fyra månader var ju här förstås. Den stora bocken luktar massor.
Jag tycker inte att man ska flytta killingar från deras mammor tidigare än 3 månaders ålder. De är väldigt bundna till dem och kan tutta till de är 4 månader om de får (och det får de oftast).
Mammorna är mycket måna om sina små.
Jag tycker inte att man ska avhorna eftersom de "pratar" med hornen också. Om man har kastrerat behöver man inte vara rädd för bocken och flickorna brukar inte stånga människor om man bara gör rätt.
Klappa ALDRIG på huvudet. Enda stället som är tillåtet är kinden och under hakan och på kroppen. Man smeker en get inte klappar hårt. Ju mjukare man är desto bättre.
Om geten börjar stånga så får man skicka iväg hela getungen över golvet, inte "stånga" tillbaka, då tror de bara att det är lek och fortsätter. Jag har lyckats få min kastrerade bock att sluta Lekstånga på mig. Honom får man absolut inte klappa på huvudet. Han blev också mycket lugnare när han blev kastrerad.
Jag tycker att getterna ska ha tillgång till hö dygnet runt i foderhäck. De äter inte höet de går på nämligen. Kraftfoder är bara till för att de ska tycka om mig. Jag ger en skvätt i en ränna på väggen en gång om dagen. Jag ger då krossad havre, ca en liter på 10-15 st. Alltså bara godis. Mina getter är till och med lite tjocka så det behövs inget annat än hö och fri tillgång på vatten.
En hästbox är alldeles tillräckligt med plats men större gör ingenting heller. De gillar att springa och hopa upp på saker så man kan ha hylla på väggen som är lite bredare och en hylla till ovanför det som de kan hoppa upp på. Ju högre de kan komma desto bättre tycker de att det är.
Jag har mina på lösdrift så de kan komma och gå som de vill. De vill gärna gå in på dagen också och idissla. Sedan går de ut igen. De vill också ha lövträd att gnaga barken på och stenar i hagen att hoppa och slita klövar på.
Hoppas du fått en massa och tänka på och en massa ideer till ditt stall. Jag har alltid killingar så kolla in min hemsida med getter
www.sundhast.se