Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getfrågor  (läst 3815 gånger)

ML81

• Östergötland
Getfrågor
« skrivet: 13 maj-10 kl 13:18 »
Går och funderar på att skaffa mig ett par dvärggetter om något år och det har givetvis kommit upp en del frågor. (Syftet med getterna ska vara för nöjes/sällskaps skull.)
- Ska man ha två getter eller två bockar? Luktar även kastrerade bockar? Är getterna besvärliga att ha när de brunstar så ofta?
- Hur gammal ska en killing vara när man tar den från mamman? Har sett allt från 10-veckors till 4-5 månaders till salu.
- Man avhornar dem väl rätt tidigt? Är det lämpligt att kastrera bocken samtidigt eller ska den ha uppnått ngn särskild ålder innan man gör det? tänkte för att slippa söva mer än en gång då de är så känsliga för det...
- Stelkrampsvaccinera har jag förstått att man ska göra, hur ofta? Mot några fler sjukdomar?
- Hur stor box behöver två getter? Räcker en normalstor hästbox (9-12m2) (och så hagvistelse på dagtid)? Ska man tänka på ngt särskilt när det gäller väggarna? Ända upp i taket så de inte kan klättra ut?
-Vill getter vara ute dagarna även på vintern? Känns konstigt att ha dem inne en hel vinter.
- Tips på bok om getter/getskötsel?

SV: Getfrågor
« Svar #1 skrivet: 13 maj-10 kl 17:53 »
Vad roligt att du vill skaffa getter. Jag skaffade mina första i oktober förra året men har lärt mig en hel del. Jag har läst bl.a Sheep and Goat sciense och en liten pocket bok som de har på biblioteket.
Jag kastrerar mina sällskapsbockar vid tre månaders ålder. De är fortfarande mammiga då men kan flytta ifrån dem.
Jag tror inte att kastrerade bockar luktar faktiskt men jag är inte helt hundra. Jag vet däremot att när jag inte haft bock hemma så luktar det ingenting alls. Ja den kastrerade som är fyra månader var ju här förstås. Den stora bocken luktar massor.
Jag tycker inte att man ska flytta killingar från deras mammor tidigare än 3 månaders ålder. De är väldigt bundna till dem och kan tutta till de är 4 månader om de får (och det får de oftast).
Mammorna är mycket måna om sina små.
Jag tycker inte att man ska avhorna eftersom de "pratar" med hornen också. Om man har kastrerat behöver man inte vara rädd för bocken och flickorna brukar inte stånga människor om man bara gör rätt.
Klappa ALDRIG på huvudet. Enda stället som är tillåtet är kinden och under hakan och på kroppen. Man smeker en get inte klappar hårt. Ju mjukare man är desto bättre.
Om geten börjar stånga så får man skicka iväg hela getungen över golvet, inte "stånga" tillbaka, då tror de bara att det är lek och fortsätter. Jag har lyckats få min kastrerade bock att sluta Lekstånga på mig. Honom får man absolut inte klappa på huvudet. Han blev också mycket lugnare när han blev kastrerad.
Jag tycker att getterna ska ha tillgång till hö dygnet runt i foderhäck. De äter inte höet de går på nämligen. Kraftfoder är bara till för att de ska tycka om mig. Jag ger en skvätt i en ränna på väggen en gång om dagen. Jag ger då krossad havre, ca en liter på 10-15 st. Alltså bara godis. Mina getter är till och med lite tjocka så det behövs inget annat än hö och fri tillgång på vatten.
En hästbox är alldeles tillräckligt med plats men större gör ingenting heller. De gillar att springa och hopa upp på saker så man kan ha hylla på väggen som är lite bredare och en hylla till ovanför det som de kan hoppa upp på. Ju högre de kan komma desto bättre tycker de att det är.
Jag har mina på lösdrift så de kan komma och gå som de vill. De vill gärna gå in på dagen också och idissla. Sedan går de ut igen. De vill också ha lövträd att gnaga barken på och stenar i hagen att hoppa och slita klövar på.
Hoppas du fått en massa och tänka på och en massa ideer till ditt stall. Jag har alltid killingar så kolla in min hemsida med getter www.sundhast.se

ML81

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 maj-10 kl 08:27 »
Tack för svar! Någon mer?

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 maj-10 kl 12:13 »
För nöje och sällskap skulle jag välja två bockkillingar och kastrera dem tidigt. Kan göras när man känner båda testiklarna i pungen. Dvärggetter kan ju brunsta året om och väljer du hongetter för du stå ut med deras brunstbräkande som kan vara både högljutt och ihållande. Kastrater luktar inte. Inte behöver två små dvärgbockar avhornas! Det är vanligt att killingarna är avvanda vid 3 mån ålder och kan då tas från mamman. I den åldern kan de också bli könsmogna.
En hästbox är utmärkt. Killingar och även vuxna getter tycker om hyllor på väggarna. Getter tycker om att gå ute året om med tillgång till ett bra vindskydd. Längre bakåt här på gettavlan finns en tråd med litteraturförslag. Lycka till!  :)

ML81

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 maj-10 kl 09:31 »
Tack!

Angående avhorningen läste jag i  "Allmänna råd till 2 och 4 § § djurskyddslagen" att
Getter bör vara avhornade eller försedda med skydd på hornspetsarna
för att förhindra stångningsskador
Tänkte att det kanske var enklast att avhorna isåfall!? Lyfter de inte lätt på staketet med hornen annars oxå?

En fråga till som dök upp; vad för strö är bäst till getter? Funkar spån? Det är vad hästarna står på. Hur mockar man enklast, hästarnas grepar lär ju inte funka för getpluttar. Är permanentbädd bäst?

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 maj-10 kl 16:22 »
Ja, så står det i djurskyddslagen. Getter kan vara grälsjuka och har man t.ex en mjölkbesättning kan djuren få rejäla skador på bl.a. juvren,  om de står inomhus. Har haft en del av sådant. Men två små dvärgbockar med gott om svängrum i hagen, skulle jag absolut inte avhorna. Spån, torvströ och halm funkar bra. Jag har alltid använt permant/djupströbädd och mockat ut 1-2 ggr/år.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 17 maj-10 kl 01:31 »

Om Du läser engelska, så är "bibeln" för getfolk

David Mackenzie:  Goat Husbandry.

Om Du skaffar eller lånar den, så är förordet obligatorisk läsning!  Där beskriver han sitt första möte med en get.

Avhorna getter är, enligt min mening, helt onödigt om man bara inte avlar på de aggressiva djuren.  Har de gott om plats och foder, blir de i regel mycket fridsamma, särskilt bockarna.  Dock vill de helst ha en blandning av olika kön och ålder i flocken, precis som vi.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ML81

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 24 maj-10 kl 08:41 »
Tack för bra svar!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #8 skrivet: 26 maj-10 kl 12:59 »
Om behov finns av att avhorna getter är det enligt min erfarenhet antingen fel på individen (aggressivitet) eller en felaktig miljö (för lite sysselsättning, brist på ris, för trång rastgård eller  brist på grovfoder alt. för rikligt med kraftfoder, Brist på nivå skillnader i hagen kan oxå vara stressande). Möjligen kan det i enstaka fall fara ett uppförandefel hos ägaren som orsakar stress hos getterna. Men att avhorna getterna rutinmässigt är dumheter!  Rätta till bristerna ocjh håll inte fler djur än som mark och inventarier samt ekonomi klarar av, desutom; om man avlar med förstånd, så uppkommer inte behovet!!!

Tt

Psatt umgås med djuren dagligen underlättar avelsarbetet!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Helen N

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 jun-10 kl 09:47 »
Hej,
Vad intressant att läsa så mycket om getter! Vi funderar också på att skaffa ett par mini getter, detta har svarat en hel del på mina frågor, också hittat lite på jordbruksverkets hemsida.  Men jag har en fråga till, kan getter gå tillsammans med höns?  Vi har inte så mycket plats, så vi hade tänkt att getterna kunde går i hagen där hönsen går fritt på dagen, och sedan i stallet på natten (fått delar av från resten av trädgården för att rädda trädgårdslandet!). 

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 13 jun-10 kl 23:04 »
Jag vet bara att mina getter fick löss av näraboende höns.  Men om Du håller undan parasiterna, så ska det väl inte möta några hinder.  Om dom kommer överens.  Du får väl ordna så att båda parter kan dra sig undan alltför nära kontakt.

elebo

« Svar #11 skrivet: 22 jun-10 kl 11:40 »
Min bock är snäll mot människor men avundsjuk i matsituationen. Då stångas han gärna (när de utfodras med kraft foder. ) Hur mycket foder är rimligt. Geten får ca 2 dl fårfor på kvällen och bocken får 1 dl. Utöver det är de ute och betar hela dagen. Man tycker att det borde räcka. Vi har inte haft dem så länge, och han har varit sådan på andra stället också. Däremot är han inte alls dum i övrigt. Men han uppfattas som väldigt ego. Har de kanske fått för lite mat på gamla stället? Eller behöver de mer? Hur mat ger ni era dvärggetter om de får vara ute och äta gräs under dagen?

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 jun-10 kl 15:18 »
Det finns folk med dvärggetter här på forumet som bäst kan svara på dina foderfrågor, men många är väl ute i höskörden nu  :).

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 23 jun-10 kl 12:51 »
Visst var det väl dvärggetter som var mera känsliga för överfodring?  Mina erfarenheter av dessa djur är att de är mera "tuffa" mot varandra än svenska lantrasgetter.  Det är därför jag inte vill ha dvärggetter ...   :P :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser