Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttbuljong - hur?  (läst 4003 gånger)

Vildrosen.

Köttbuljong - hur?
« skrivet: 11 maj-10 kl 09:31 »
Har massor av vildsvins ben som jag tänkte göra buljong av. Någon som har ett bra recept? Hur gör man?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Köttbuljong - hur?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-10 kl 09:48 »
Bryn benen, ta upp dem. Svetta gul lök, lägg i kryddor, tex chili, olika peppar, spiskummin, timjan, rosmarin, lagerblad - inte alla i samma gryta, välj vilka smaker du vill använda  ;). Lägg i vitlök, palsternacka, morot, selleri, kålrot, purjolök, alla grönsaker du gillar, det blir godast med många olika grönsaker. Lägg i benen, häll på vatten så att allt täcks, koka så länge du orkar, minst 3 timmar, gärna på låg värme över natten, då får du gå upp och fylla på vatten en gång. Sila. Häll upp i tex rengjorda mjölk- eller juiceförpackningar, sådana som går att försluta igen. Ställ i frysen och ta fram när du ska koka en god soppa/gryta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 maj-10 kl 09:55 »
Så här gör jag:
Ner med benen i en stor gryta, täck med vatten. Krydda med vad du tycker om, plus salt. Var generös med kryddmängden!

Sen är det bara att koka och koka... Sila av ben-/kött- och kryddrester. Låt sen buljongen stå på spisen och småputtra tills nästan allt vatten är borta. Låt svalna av och häll buljongen i istärningslådor.  Sen är de bara att frysa in, och använda som vilken buljongtärning som helst  :)
Styrkan på smaken kan ju variera en del, men man lär sig hur många tärningar som behövs - och hur mycket man ska krydda från början.
Landsflykting i storstan...

Vildrosen.

« Svar #3 skrivet: 11 maj-10 kl 10:27 »
Okej. Tack. Ska till affären nu då och handla lite. Sedan blir det spisen och koka som gäller.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Catnet

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-10 kl 01:28 »
vad bra att du skrev tråden, har lite vildsvin i frysen och undrade hur man gjorde :)
att bada i sjö är väl varmare än i hav?

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser