Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttbuljong - hur?  (läst 3981 gånger)

Vildrosen.

Köttbuljong - hur?
« skrivet: 11 maj-10 kl 09:31 »
Har massor av vildsvins ben som jag tänkte göra buljong av. Någon som har ett bra recept? Hur gör man?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Köttbuljong - hur?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-10 kl 09:48 »
Bryn benen, ta upp dem. Svetta gul lök, lägg i kryddor, tex chili, olika peppar, spiskummin, timjan, rosmarin, lagerblad - inte alla i samma gryta, välj vilka smaker du vill använda  ;). Lägg i vitlök, palsternacka, morot, selleri, kålrot, purjolök, alla grönsaker du gillar, det blir godast med många olika grönsaker. Lägg i benen, häll på vatten så att allt täcks, koka så länge du orkar, minst 3 timmar, gärna på låg värme över natten, då får du gå upp och fylla på vatten en gång. Sila. Häll upp i tex rengjorda mjölk- eller juiceförpackningar, sådana som går att försluta igen. Ställ i frysen och ta fram när du ska koka en god soppa/gryta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 maj-10 kl 09:55 »
Så här gör jag:
Ner med benen i en stor gryta, täck med vatten. Krydda med vad du tycker om, plus salt. Var generös med kryddmängden!

Sen är det bara att koka och koka... Sila av ben-/kött- och kryddrester. Låt sen buljongen stå på spisen och småputtra tills nästan allt vatten är borta. Låt svalna av och häll buljongen i istärningslådor.  Sen är de bara att frysa in, och använda som vilken buljongtärning som helst  :)
Styrkan på smaken kan ju variera en del, men man lär sig hur många tärningar som behövs - och hur mycket man ska krydda från början.
Landsflykting i storstan...

Vildrosen.

« Svar #3 skrivet: 11 maj-10 kl 10:27 »
Okej. Tack. Ska till affären nu då och handla lite. Sedan blir det spisen och koka som gäller.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Catnet

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-10 kl 01:28 »
vad bra att du skrev tråden, har lite vildsvin i frysen och undrade hur man gjorde :)
att bada i sjö är väl varmare än i hav?

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser