Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårhundar o höns  (läst 4950 gånger)

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
Fårhundar o höns
« skrivet: 07 maj-10 kl 00:36 »
Finns det någon där ute som har tex BC och kringströvande höns....? Hur går det? Vallar de sig tokiga/alternativt biter ihjäl hönsen eller funkar det?

Monica H

  • Inlägg: 240
    • Halland
SV: Fårhundar o höns
« Svar #1 skrivet: 07 maj-10 kl 07:18 »
Jag har. Inga problem alls. Nu är ju vår BC mest en familjehund och hönsen fanns här långt innan henne så det har ju viss betydelse, hon har ju växt upp bland höns och kycklingar. Men en vältränad vallhund gör väl som föraren säger, de är ju så måna om att vara till pass.
Halland è bäst

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Fårhundar o höns
« Svar #2 skrivet: 07 maj-10 kl 07:27 »
Min ena bc kan sitta i timmar o titta på hönsen, den andra bryr sig inte om dom alls.
Bästa platsen för en bc som inte vallar är hundgården, för det kan ju vara nåt annat djurslag hunden tjuvvallar på o det är ju lika illa som att den vallar höns.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fårhundar o höns
« Svar #3 skrivet: 07 maj-10 kl 07:32 »
Citera
Konstigt! ???
En normal tacka kan i sina värsta stunder trampa ner sina egna lamm för att komma först fram till kraftfoderbingen :o :o :o

Varför går det inte att lära den att låta bli när inte husse/matte har gett tillåtelse?
Det fattar ju t.om min unga islänning.
Hunden ska alltid lära sig att respektera det som är ditt. Vallar den, eller ännu värre, biter ihjäl dina djur, har den ju ingen respekt för dig.

Jag ser inte detta som ett problem alls. Det är bara en fostringsfråga.

Toftgaarden

  • Inlägg: 29
    • Övriga världen
    • Toftgaardens Racehøns
SV: Fårhundar o höns
« Svar #4 skrivet: 07 maj-10 kl 08:44 »
Jeg har to BC efter brugsdyr, men har aldrig selv trænet dem til noget, de er bare her på gården. Alle mine høns, ænder og gæs er fritgående og jeg har aldrig oplevet, at de har taget noget. Inde i huset har jeg for tiden tre flyttekasser med nyudklækkede kyllinger. Heller ikke dem er de interesserede i. Jo forresten jeg har også 8 katte uden problemer.

Sidste sommer havde jeg problemer med at mine ænder lagde sig ud i søen ved aftenstide og ikke ville ind. Her nød jeg så godt af BCén egenskaber idet jeg kunne sende den unge ud og hente dem. Hun svømmede nok så fint bag ved dem og var meget, meget kry da de var "på land"

VH Gunni.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Fårhundar o höns
« Svar #5 skrivet: 07 maj-10 kl 09:12 »
Tack för svar!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fårhundar o höns
« Svar #6 skrivet: 07 maj-10 kl 11:19 »
Varför går det inte att lära den att låta bli när inte husse/matte har gett tillåtelse?
Det fattar ju t.om min unga islänning.
Hunden ska alltid lära sig att respektera det som är ditt. Vallar den, eller ännu värre, biter ihjäl dina djur, har den ju ingen respekt för dig.

Jag ser inte detta som ett problem alls. Det är bara en fostringsfråga.
Fast det är fråga om väldigt starka instinkter hos en bra BC... Ungefär som med dina Herdehundar...
 Du har ju själv beskrivit hur dåligt dom mår om dom måste sitta i hundgård så att dom inte kan sköta sitt jobb och vakta flocken, det vore ju inga problem om du vore en allsmäktig ledare i såna fall.... Bara säga ifrån så stängs vaktinstinkten av och hunden skulle trivas lika bra i hundgård som utanför...
 Nu känner inte jag ALLA BC men jag kan ju beskriva hur min fungerar med gårdens övriga djur....
 Han vallar inte om han inte får men då behöver han vara under ett annat kommando, som tex Gå och lägg dig (och där kan han ligga och just då är det hans uppgift), eller Här, då vet han att han ska hålla sig till mig och strunta i saker runt omkring... Han kan inte lulla omkring bland fåren ensam utan att börja samla dom och jag är ganska säker på att han skulle göra likadant om jag hade frigående höns som han fick vara ensam med. Han sitter/rör sig gärna utanför hönsgårdarna och försöker samla hönorna med blicken om han får vara där, detsamma gäller kaninerna i burar...
 Så det är ju en fråga hur Trådskaparen tänkt sig att ha hunden, en BC är inte förstahandsval som "Lullande Gårdshund" för mig i alla fall.
 Sen kan man göra en del för att undvika tjuvvallande, min hund har fått lära sig att inte gå ner till ladugården utan mig, ska han ut och pinka eller bara vara ute en stund så får han vara på husets ovansida, alltså är jag med och styr upp så han inte sitter och glor på höns och kaniner på eget initiativ.
 Han får heller aldrig hoppa över/krypa under ett stängsel för att komma in i en hage, han ska gå genom en öppning som jag öppnar....
 Men jag skulle i alla fall inte lämna honom med djuren, han skulle snabbt ta på sig arbetsuppgifter, inte av olydnad utan pga sina instinkter att hålla ordning på flocken...
 Jag tycker man kan jämföra det med en drivande jakthund, är den lydig så kan jag gå med den lös i skogen utan att den drar iväg och jagar, men jag skulle inte kalla den olydig för att den på eget initiativ tar upp ett spår när den är ensam i skogen...
                                                              Mvh
                                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Fårhundar o höns
« Svar #7 skrivet: 07 maj-10 kl 11:55 »
Mitt långhår (collie) vallar in dem i hönshuset ibland utan tillåtelse men jag tycker inte det är några problem med det.
Mina korthår (collie) kan bli för tuffa och blodvite kan uppstå både när jag är med eller ej.


vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fårhundar o höns
« Svar #8 skrivet: 07 maj-10 kl 14:34 »
Dessutom är det skillnad på BC och BC. En del BC vallar höns och andra ser dom inte! En hund med mycket eye "ser" hönsen och kan valla dom, utan att hundens kropp rör sig, bara ögonen... :)

Jag har haft båda sorters hundar, både dom som ser och ständigt vallar höns och de som absolut inte ser hönorna och absolut inte kan valla dom ("Här finns ju inga får, vad tjatar du om???")

Jag har också haft hundar som aldrig rört höns och hundar som ätit upp höns... :-[ :o

Alltså handlar det om individen (och naturligtvis även uppfostran, men inte enbart uppfostran...) Det går aldrig att förutsäga hur en valp kommer att bli i "hönsintresset"!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Fårhundar o höns
« Svar #9 skrivet: 07 maj-10 kl 16:16 »
Njae, nån gårdvar är de kanske inte, BC. Men jag tänkte om man i så fall kunde ha den lös fast man har lösspringande höns, det var min tanke. Skulle inte köpa BC om jag inte hade får el nöt, och de är på ingång på gården nu. Men men - det var inte aktuellt för dagen att köpa hund, mest bara en fundering utifall att! Tack ändå för era erfarenheter!

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Fårhundar o höns
« Svar #10 skrivet: 07 maj-10 kl 17:08 »
Nu frågade du om BC och jag har en kelpie, men jag kan inte låta bli..
Vi har lösa höns och ankor, och en hund som följer med mej, eller ligger o softar.. Hon vallar hönsen eller ankorna väldigt lugnt, de kan ju inte springa så fort, tycker hon, och utan prestige.. ungefär som hon försöker lära sig hur de tänker, men inte riktigt kommit på det.. Detta inträffar inte speciellt ofta utan mest när hon är lite uppjagad, när det kommit folk och hon ska visa att hon kan.  ;D
Kaninerna har hon inte visat minsta intresse förrän idag när sambon kom in o sa att den grå kaninen var på vift.. då var två katter där o "pratade" med kaninkompisen, och då gick hon faktisk runt o drev fram honom till mej. Tidigare har hon inte sett kaninerna, och har vi haft rymlingar och bett om hennes hjälp har hon sagt -vadå kanin? Jag förstår inte..
Den här hunden har en mycket väl fungerande av- och på-knapp.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Fårhundar o höns
« Svar #11 skrivet: 08 maj-10 kl 19:50 »
Hej!

Har en äldre BC blandis som kom hit sent i livet och han klarar höns utan bekymmer som alla andra djur.
Om hönsen inte kommer för nära hans ben dvs. Det var inte hälsosam för en höna sist, men hon repade sig med lite hjälp fran mig.
BC är sa benägen att göra dig glad och är sa mjuk i charaktären.. tror inte att de blir problem.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fårhundar o höns
« Svar #12 skrivet: 21 maj-10 kl 07:48 »
Citera
Du har ju själv beskrivit hur dåligt dom mår om dom måste sitta i hundgård så att dom inte kan sköta sitt jobb och vakta flocken, det vore ju inga problem om du vore en allsmäktig ledare i såna fall.... Bara säga ifrån så stängs vaktinstinkten av och hunden skulle trivas lika bra i hundgård som utanför...
Visst, men därifrån till att typ bita ihjäl mina höns eller dylikt är det väl väldigt långt?
Att må dåligt av något är en helt annan diskussion, mot att göra saker de inte får och jag poängterade att det borde gå att lära hunden att låta bli om man är en bra ledare (som du beskrev med dina kommandon t.ex)

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Fårhundar o höns
« Svar #13 skrivet: 21 maj-10 kl 08:04 »
Nu har jag ju ingen "riktig" vallhund utan en bruksschäfer som iförsig är en vallhund gammalt tillbaka men som har väldigt mycket vall i sig för att vara en schäfer. Han vallar hönsen och han vallar in de i hönshuset eller inhängnaden och sätter sig utanför så de inte kan gå ut. Men han är försiktigt med de och aldrig bitit mot de. Han är lika mot getterna, de får inte heller gå lösa utan ska vara på rätt ställe. Så jag får ropa åt honom när han stängt in hönsen att de får vara ute och då går han därifrån....
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fårhundar o höns
« Svar #14 skrivet: 21 maj-10 kl 23:51 »
Visst, men därifrån till att typ bita ihjäl mina höns eller dylikt är det väl väldigt långt?
Att må dåligt av något är en helt annan diskussion, mot att göra saker de inte får och jag poängterade att det borde gå att lära hunden att låta bli om man är en bra ledare (som du beskrev med dina kommandon t.ex)

Jo, det fungerar bra så länge du är med hunden, så att ledarskapet är närvarande, så att säga...
Men jaktdriften och vallningsinstinkten är starkare än sexualdriften - och jag hade då inte lämnat en hanhund ensam med en löptik och sagt att mitt ledarskap kommer att se till att de inte parar sig!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fårhundar o höns
« Svar #15 skrivet: 22 maj-10 kl 00:37 »
Jo, det fungerar bra så länge du är med hunden, så att ledarskapet är närvarande, så att säga...
Men jaktdriften och vallningsinstinkten är starkare än sexualdriften - och jag hade då inte lämnat en hanhund ensam med en löptik och sagt att mitt ledarskap kommer att se till att de inte parar sig!!!
Ja, det var det jag försökte förklara :)
                  Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fårhundar o höns
« Svar #16 skrivet: 22 maj-10 kl 22:18 »
Ja, det är helt tydligt att ägare av BC har en annan syn än exempelvis  ägare av Islandshund och som i mitt fall, jämförelse med en boskapsvaktare, som ju förväntas klara av att vakta flocken själv. efter vissa riktlinjer från ägaren.  ::) Det är väldigt olika sätt att se på problemet. Men det finns inget som säger att BC ägarnas sätt  är det rätta!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fårhundar o höns
« Svar #17 skrivet: 22 maj-10 kl 23:15 »
Ja, det är helt tydligt att ägare av BC har en annan syn än exempelvis  ägare av Islandshund och som i mitt fall, jämförelse med en boskapsvaktare, som ju förväntas klara av att vakta flocken själv. efter vissa riktlinjer från ägaren.  ::) Det är väldigt olika sätt att se på problemet. Men det finns inget som säger att BC ägarnas sätt  är det rätta!
Den diskussionen har redan förts i många trådar, t ex den om Ceasar Milan. Det finns mycket som talar för att BC-ägarnas sätt är det riktiga. Uppenbarligen lyckas några med ditt sätt också. Själv skulle jag aldrig lämna en hund lös bland potentiella bytesdjur, eller med okända djur. Jag skulle i själva verket aldrig lämna en hund ensam annat än i tryggt förvar inomhus. Bättre att vara så säker som möjligt på att hunden varken skadas eller skadar andra/annat. Och för mig är själva poängen med att ha hund att de ska vara med mig, att ha dem på gården ensamma är inte min melodi.

Iofs är mina hundar kass som vakthundar, medan mina gäss är utmärkta vaktare.

Människor har olika inställning till hunduppfostran, precis som de har olika inställning till barnuppfostran. För min del skulle jag inte lämna ett 3-årigt barn ensamt med mina djur, eller några andra djur för den delen. Så varför skulle hundarna vara annorlunda? De har ju ungefär samma inlärningsförmåga och intelligens som ett litet barn. Fast de har bättre fysik och kan inte prata  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fårhundar o höns
« Svar #18 skrivet: 23 maj-10 kl 13:40 »
Ja, det är helt tydligt att ägare av BC har en annan syn än exempelvis  ägare av Islandshund och som i mitt fall, jämförelse med en boskapsvaktare,
 Men det finns inget som säger att BC ägarnas sätt  är det rätta!
Men det är väl inte så konstigt att man hanterar saker på olika sätt?
Visst är Isländska fårhundar vallhundar, men dom jag har känt är inte det minsta lik en BC i psyket eller uppträdandet...
OBS! Därmed har jag inte sagt att dom är "sämre" men dom är ju avlade för olika arbetsuppgifter, en Islänning är ju vad jag vet en vallande Gårds och vakthund? Som gårdshund är den förmodligen avlad för att kunna vistas ensam tillsammans med djuren mer än vad en BC är?
Detsamma gäller väl Boskapsvaktarna?
 Antagligen är inte "BC-sättet" (vad nu det är ???) rätt för alla hundar, men kanske rätt för BC, man får nog anpassa sig efter hunden om det ska bli bra.
 Jag är inte rädd för att min BC ska döda mina djur  men han är på sätt och vis alltid i arbete när han är bland djuren (om han inte får andra order) och mycket mer "Polisig" (:) än vad någon annan av mina hundar varit.
 Ett exempel på "Polisigheten" är att han ser att jag  jobbat med ett beteende som Fågelhunden har , han vill gärna springa in genom dörren och ta ett "ärevarv" inne så mattorna flyger.... Säger inte jag till BCn så är han "På" och ska stoppa Fågelhunden trots att det är Fågelhunden som är den som bestämmer i vanliga fall. Det är absolut ingen arbetsuppgift jag gett BCn, utan något han hittat på alldeles själv genom att se vad jag gör...
 Jag har haft ganska många olika hundar genom åren men detta är min första BC och han är helt klart inte som andra hundar ;) så vissa saker får man hantera på ett annat sätt än vad jag gjort tidigare, men det är väl inget negativt?
 Det är en ras som är extremt avlad för att vara en snabbtänkt och snabbreagerande  Arbetshund och det får man acceptera, annars ska man inte ha BC tycker jag :)
                                                                      Mvh
                                                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fårhundar o höns
« Svar #19 skrivet: 24 maj-10 kl 07:08 »
Citera
Själv skulle jag aldrig lämna en hund lös bland potentiella bytesdjur, eller med okända djur. Jag skulle i själva verket aldrig lämna en hund ensam annat än i tryggt förvar inomhus.
Här kan man tala om förmänskligande av hunden ::).
Mina boskapsvaktare har i tusentals år avlats för att kunna leva sida vid sida med bytesdjuren! De mår rent dåligt av ett vanligt hundliv, med innevistelse (deras vaktinstinkter är som starkast nattetid t.ex) normala koppelpromenader osv. De har ett enormt behov av att få vakta något.
Att anse att hundar ska bo inne, vara med människor hela tiden osv. är väl ett tecken på att man inte förstår sig på djuret hund!
Att hålla en hund av boskapsvaktartyp inne och under ständig kontroll, aldrig lös utan något uppdrag är rent djurplågeri, enligt mig. Då har ju tusentals år av medveten avel kastats bort 8)

Citera
Men det är väl inte så konstigt att man hanterar saker på olika sätt?
Nej, det var ju just det jag försökte få fram att olika raser är olika och har olika behov. (Lite luddigt skrivet kanske?)
Citera
Människor har olika inställning till hunduppfostran, precis som de har olika inställning till barnuppfostran. För min del skulle jag inte lämna ett 3-årigt barn ensamt med mina djur, eller några andra djur för den delen. Så varför skulle hundarna vara annorlunda? De har ju ungefär samma inlärningsförmåga och intelligens som ett litet barn. Fast de har bättre fysik och kan inte prata
Det här jämförandet av hundar och barn gör du ieenilorac i nästan var tråd!
Hundar har ett helt annat sätt att tänka och fungera än ett tre-årigt barn. En hund har den intelligens och den inlärningsförmåga som den behöver för det den är ämnad till (från början alltså). Ett tre-årigt barn är inne i en snabb utvecklingsfas. Att misstänka alla hundar och "andra" djur om att vara potentiella mördare är ett väldigt modernt urbant tankesätt.

Så om man återgår till tråden, så är det absolut inga problem med att ha en hund ute ensam på gården med ex.vis höns. Rätt hund, med rätt träning. Man ska inte ge hunden för stort ansvar för snabbt bara.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 2 användare
von tratt, Niklas Forsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser