Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svart mjölk från svart ko i Västergötland  (läst 4015 gånger)

wikhall

• Gäst
Svart mjölk från svart ko i Västergötland
« skrivet: 25 apr-06 kl 10:31 »
Hej.

Nu lägger nazisterna på Arla ner den Gammaldags Ekologiska Mjölken.

Har inte möjlighet att hysa egen ko, så jag undrar ifall nån har mjölk att sälja direkt från spenen?

I västergötlands västra del, jag bor i Alingsåsområdet, det funkar även med Trollhättan, Ale, Essunga, Vara & omkring...

mvh

RiverCottage

• Halland
Re:Svart mjölk från svart ko i Västergötland
« Svar #1 skrivet: 25 apr-06 kl 11:10 »
Nazisterna på Arla?
Lite grovt uttryck kanske?  ::)
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Suresh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 apr-06 kl 11:13 »
Hahaha.

Arla är mutkolvar.

Vi köper beg. utrustning av dem för svarta pengar.

Mer säger jag inte.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 25 apr-06 kl 20:01 »
MÄH! godaste mjölken, nu tänker jag aldrig flytta tillbaka till Sverige igen!!!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

wikhall

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 apr-06 kl 09:28 »
Nazisterna på Arla?
Lite grovt uttryck kanske?  ::)

Inte alls.

Läs här det senaste vad som sysslas med:

http://www.politiken.biz/sukralos1.html

Pinglan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jun-06 kl 00:32 »
Du kan köpa vit mjölk också från granne ... fullt lagligt ... om det är just "granne"

Arla är ett stort företag och beter sig alltså som ett stort företag ... och utan tydlig etisk plan ... så råder konkurens ... mellan de som jobbar på "hög" nivå ... de är inte intresserade av annat än "plocka poäng" ... och "klöver" ... varför förvånas eller uppröras ? !

Too-ticki

« Svar #6 skrivet: 11 jul-06 kl 09:10 »

"Nu lägger nazisterna på Arla ner den Gammaldags Ekologiska Mjölken. "

Jag ville kolla sanningshalten i det här uttalandet, icke det med nazismen utan det med nedläggningen av Gammaldags ekologisk mjölk, så jag mejlade Arlas konsumentkontakt igår och fick svar idag: Ingen nedläggning av den mjölken var planerad!  SÅ jag vet inte vad du fått det ifrån, kanske är det bara just "din" butik som slutat att ta hem den??

« Senast ändrad: 11 jul-06 kl 09:15 av Too-ticki »

karle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 jul-06 kl 09:30 »
Nog för att jag tycker att tillverkningen verkar nedlagd. jag har inte sett en endaste förpackning gammelmjölk de senaste månaderna.

Johan1

« Svar #8 skrivet: 11 jul-06 kl 17:18 »
skånemejerier har också slutat sälja gammaldags ekologisk mjölk, säkert pga dålig försäljning. Ofta fick affärerna sälja den för halva priset för att datumen gick ut.

humla

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 aug-06 kl 19:47 »
Eftersom jag är seriöst beroende av mjölk, dricker två liter/måltid och en liter gammaldags ekologisk mjölk med wannabe-o´boy i (har en liten fetisch för dessa obskyra märken om florerar i handeln) till frukost, tar jag det som ett hårt slag...

Får väl göra som min dotter föreslog, och mjölka grävlingar... ;D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 30 aug-06 kl 21:36 »
Skaffa getter!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 aug-06 kl 22:10 »
Skaffa getter!

I takt med att du tjatar om getter känner jag hur motståndet mot att skaffa flera djur eroderar. Hur mycket tid om dagen går det åt för att ta hand om en liten hop med getter?

memma

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 02 sep-06 kl 00:10 »
Du behöver nog inte skaffa getter, jag köpte gammeldags ekologisk mjölk så sent som tidigarre denna vecka. Inte ska dom väl sluta me den inte.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 02 sep-06 kl 01:13 »
Ja, jag är väl lite nyfrälst då  :-[

Hade 8 st fram till idag, då två flyttade.

På morgonen tar det en halvtimme att titta till dom, mjölka (en get, dom andra har killing), fylla på hö och ge dom som ska ha kraftfoder och släppa ut dom. Alla vet sin tur och det flyter på. På dagen rör dom sig fritt och betar vart dom vill. Man hör alltid bjällrorna och ropar man så kommer hela klumpen och kollar vad som är på gång.

På kvällen har dom gått in själva. Då fyller jag höhäcken och vattenhinken. Så stänger jag grinden.

Tillsyn får dom när vi än går ut genom dörren. För det är alltid någon hemma. Tillsynen, goset och umgänget med dom ser jag som ett nöje och inte arbete.

Väl inne så silar jag mjölken och gör varje dag, 5 dl fil, 5 dl kefir, mäter upp det som ska vara till kaffe och ev. mat och häller resten i en 8 liters rostfri mjölkkruka i frysen. När krukan är full gör jag en ost, keso eller kanske en ostkaka. Vi har inget kylskåp och detta funkar för oss. Ingen mjölk blir ju kvar till morgondagen. Utan den är alltid dagsfärsk.

I början känns det lite pyssligt. Men det blir vardag och rutin och känns inte betungande alls. I dagarna börjar jag mjölka två getter till, och då låter det kanske annorlunda  :)

Satt och klurade och kom fram till att, nu på sommaren kostar mjölken oss 25 öre litern så länge det finns bete.
« Senast ändrad: 02 sep-06 kl 01:16 av Gruff »

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
torbjorn, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser