Ja, jag är väl lite nyfrälst då

Hade 8 st fram till idag, då två flyttade.
På morgonen tar det en halvtimme att titta till dom, mjölka (en get, dom andra har killing), fylla på hö och ge dom som ska ha kraftfoder och släppa ut dom. Alla vet sin tur och det flyter på. På dagen rör dom sig fritt och betar vart dom vill. Man hör alltid bjällrorna och ropar man så kommer hela klumpen och kollar vad som är på gång.
På kvällen har dom gått in själva. Då fyller jag höhäcken och vattenhinken. Så stänger jag grinden.
Tillsyn får dom när vi än går ut genom dörren. För det är alltid någon hemma. Tillsynen, goset och umgänget med dom ser jag som ett nöje och inte arbete.
Väl inne så silar jag mjölken och gör varje dag, 5 dl fil, 5 dl kefir, mäter upp det som ska vara till kaffe och ev. mat och häller resten i en 8 liters rostfri mjölkkruka i frysen. När krukan är full gör jag en ost, keso eller kanske en ostkaka. Vi har inget kylskåp och detta funkar för oss. Ingen mjölk blir ju kvar till morgondagen. Utan den är alltid dagsfärsk.
I början känns det lite pyssligt. Men det blir vardag och rutin och känns inte betungande alls. I dagarna börjar jag mjölka två getter till, och då låter det kanske annorlunda

Satt och klurade och kom fram till att, nu på sommaren kostar mjölken oss 25 öre litern så länge det finns bete.