Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fruktträd i västerläge?  (läst 2295 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Fruktträd i västerläge?
« skrivet: 01 maj-10 kl 17:17 »
Försökte hitta nån tråd om detta men gjorde inte det. Vår lilla tomt vetter mot SSV till största delen, och mot OSO och NNO. Jag vill gärna utnyttja så mycket av tomten som möjligt och undrar om det går att ha ett äppleträd (Transparante Bl., Gul Kanel eller Ribston) eller körsbär (Sally) i OSO-läget. Det skulle i så fall stå några meter från hörnet på huset och stå i OSO och NNO läge om ni förstår. Jag skall ha svagväxande stammar (B9 och Gisela5) på träden.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fruktträd i västerläge?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-10 kl 09:20 »
Vädersträcket spelar inte så stor roll, det som spelar roll är t ex vind och skugga.

Om du får sol minst ca 6 h per dag under sommaren i det läget, och det inte är ett blåshål, utan helst lite lä, så kan du ha vilket äpple som helst där. Äpplen kräver inte jättemycket sol, men mognar lite senare om de får mindre sol. Jag skulle planterat äppelträd där, det är trevligt med träd nära huset, och som du skriver, man vill gärna utnyttja ytan.

Med svagväxande stammar följer mer svagväxande rötter, och det är bra om man ska plantera nära ett hus. Kolla så att inte vatten eller avlopp går inom 3 m (borde ge god marginal på svagväxande fruktträd), sedan är det bara att gräva en grop och jordförbättra. Tänk på att trädet blir större även med svagväxande stam, så lämna tillräckligt med plats för att du ska kunna gå där du planerar att gå.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

• Västergötland
SV: Fruktträd i västerläge?
« Svar #2 skrivet: 06 maj-10 kl 11:08 »
Tack så mycket för ditt svar :).
Då tror jag att jag sätter ett där :), ska kolla vattenledningarna för säkerhets skull bara.

Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser