Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför måste lammen dö?  (läst 4985 gånger)

Maddie

• Uppland
SV: Varför måste lammen dö?
« Svar #20 skrivet: 20 apr-10 kl 19:06 »
Lamm som har slem i andningsvägarna slungar jag alltid några varv, sen masseras de med torr halm eller handuk för att stimulera dem att andas. Men utfodringen av tackorna betyder allt om man ska få livskraftiga lamm.
 Jag fick en unge i år som kom i bakbensläge och satt som berg ! När jag äntligen fick ute den så fanns det inga hjärtslag inget liv alls. Konstgjord andning  och massage... strax började det lille hjärtat att ticka... Nu är det ett fint bagg lamm !  ;D  Får du begrava döda lamm ? De flesta måste skicka dem med lantbrukstjänst.... vissa undantag finns i landet.. tur för dem  :)

Deepen

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 20 apr-10 kl 20:22 »
ulfg
Nej, jag måste absolut inte ha 3 lamm. Jag "flushade" första året jag hade fåren men det kändes helt fel på mina Värmlandstackor. De går bara ute och äter gräs på hösten, och senare hö. Men nu när det ändå var gjort tre lamm tyckte jag det var synd att de inte fick leva.

Maddie.
Räven tog lammen, sen pratar vi inte mer om det  ;)
« Senast ändrad: 20 apr-10 kl 20:25 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Birgit

« Svar #22 skrivet: 21 apr-10 kl 16:16 »
Som flera påpekat så kan det vara så att det tar för lång tid mellan lammen, men också att tackan inte hinner med att bry sig om "överskotts" lamm.
Jag märkte det på mina finullar att de hade lite svårt att ta till sig mer än två lamm. Är fortfarande helt övertygad om att det är det ultimata för får (två spenar osv).
Märkte även på bete att tredje lammet själv fick se till att det hängde med. Mamman räknade in 1,2 gå!

ulfg

« Svar #23 skrivet: 21 apr-10 kl 21:53 »
Om du får tre lamm per tacka trots vanligt, ganska näringsfattigt gräs på höstkanten och sedan hö så vet jag inte riktigt hur man skall bära sig åt för att försöka begränsa antalet till max två per tacka. I din situation hade jag tyckt det varit jobbigt, jag hatar komplicerade lamningar och att behöva lägga tid som jag inte har på svåra situationer.
Kanske jag hade bytt ras. Mina gutetackor får normalt max två lamm per vuxen tacka. Är det magert på hösten och de gått hela säsongen med tacklamm som vuxit upp bredvid dem får de ofta bara ett. Det är ungefär vad jag också orkar med och har tid med som hobbybonde.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare
johber, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser