Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför måste lammen dö?  (läst 4997 gånger)

Deepen

• Västergötland
Varför måste lammen dö?
« skrivet: 20 apr-10 kl 08:40 »
Hej!
Jag har Värmlandsfår och mina tackor har alltid fått tvillingar utan problem och varit väldigt goda mödrar.
I år har det blivit 3 lamm hos de två som lammat hittills, men sista lammet klarar sig inte! Det är fullt utvecklat, har slem i luftvägarna och mycket svaga livstecken när det kommer ut.
Jag försökte få liv i det första som jag hittade väldigt snabbt efter att det kommit ut men lyckades inte... Nästa kom jag för sent till, det var redan nedkylt.
Jag är så ledsen - de är så himla fina, varför kan de inte få leva?
Förlossningarna har gått helt normalt och ganska snabbt för de två första lammen, sen tar det en stund innan tredje hinner ut.

Kan jag göra något mer? Hjälpa det sista ut? Finns det räddning när det kommer ut?

Tacksam för svar, hoppas på 3 lamm senare idag när sista tackan ska lamma :).

Hälsningar från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Varför måste lammen dö?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-10 kl 08:47 »
Har du ändrat nåt i foderstatusen från förra året? Tackorna behöver ju lite mer protein när de bär flera lamm. Har du bytt hö? Har de fått selen under dräktigheten? Det kan finnas många orsaker, försök gå igenom vad du gjorde förra året när allt gick bra och vad du gjort annorlunda i år. Ibland finns det ingen förklaring men ofta kan det vara små, små skillnader som gör att resultatet blir helt annorlunda.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Deepen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-10 kl 09:11 »
Hej igen!
Är mycket tacksam för tips!
Har ju fler år tillbaka att jämföra med...
De har fått lika mycket hö, kraftfoder och selen som tidigare. Förra året hade jag hösilage men åren före har jag haft hö.

Tar gärna emot fler tips...
Men kanske är det så att jag bara får gilla läget och att jag inte kan göra mer :(

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #3 skrivet: 20 apr-10 kl 09:19 »
Hej!
Lider med dig & tycker det är hemskt tråkigt när man känner sig hjälplös i dessa situationer.
Håller med Kimma i att du får kolla upp angående utfodring med mera om något är annorlunda från förr. Tänker oxå på att det finns ett kit att köpa från LG-produkter för hjälp vid problem vid lammning & att det då säkert finns något liknande nässug/slemsug för rensning av luftvägar samt sondmatning, men annars är det väl värmelampa som gäller just för värmens skull samt hålla koll på så att alla får tillgång till råmjölken osv. Frottera de gärna varmare med handukar oxå.

Vi fick själva två flasklamm av finullsfår i februari (vikt 1,3 & 1,7 kg) & de bodde första veckan inne i köket i en låda med full koll på & sedan flyttades de ut men fortfarande ensamma tillsammans och flaskmatning av oss 3-4 gånger/dygn.

De lever numera rövare ute i hagen & tar sig sakta men säkert.
Vill bara på detta vis ge dig lite extra energi & ork att gå vidare om det nu skulle visa sig att du drabbas av fler bakslag men vet om att det går att rädda de trots att de är illa däran pga kyla & undernäring.

Lycka till!
/Birgitta
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 20 apr-10 kl 09:20 »
Du har haft tvillingar förut - nu trillingar.. Det fanns näring att göra/ befrukta tre ägg.. Är sista lammet lika stort eller mindre?
Kanske "sämre mat vid tillverkning av lamm" så du inte får trillingar, utan hellre två o pigga o friska..?
Viktigt är att lammet inte är nerkylt när man matar, och att maten är varm..

Håller tummarna för sista!

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 20 apr-10 kl 10:05 »
Om lammet är delvis ute och det tar lång tid kan man hjälpa till att dra, t ex växelvis i benen. Kommer det baklänges bör man nog hjälpa till eftersom de lätt kan kvävas om navelsträngen går av innan de är ute.

Det är inte alltid tackan hinner/orkar slicka tre lamm, så hjälp med att torka och få bort slem kan vara bra. Men är de svaga redan vid födseln är det nog något som är fel tidigare, som de andra skriver, och då är det svårt. Den första timmen eller två klarar de sig utan mat, så det viktigaste är att få igång dem, få dem att andas och hålla sig varma. Orkar de inte dricka så är det sondmatning med råmjölk som gäller sedan, inom fyra timmar, helst tidigare.

Kan det vara så att de gick på ett bra bete under den varma hösten? God tillgång på mat under betäckningen ger fler lamm. Kraftfoder bör de inte få förrän senare under dräktigheten, annars får du en flushing-effekt med fler lamm som följd. Detta gäller ännu mer om de är magra! Det är skillnaden i fodertillgång som ger flushing-effekten.

Hoppas det går bra med nästa tacka nu! Och grattis till de små liven du redan har fått!  :D
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Deepen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 apr-10 kl 10:12 »
Jag tror jag har en förklaring...
Om jag lägger ihop lite tips ovan och tänker efter så kan det vara selen-brist. Jag har en svagare Selen-lösning, det har funkat tidigare, men i år räckte det nog inte när det skulle bli 3. De döda lammen var nog lama!

Jag brukar bara ge kraftfoder under högdräktigheten och ett litet tag efter lammning, annars får de klara sig på hö.

Förhoppningsvis har jag samma fina bagge nästa år och om jag lägger till lite mer Selen så kanske gam-tanterna kan få trillingar  :)

Hej från Martina

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 20 apr-10 kl 10:40 »
 Det verkar konstigt att just det sista lammet skulle ha drabbats av selenbrist. Kan du inte försöka vakta de sista lamningarna och vara med? Hjälp det sista lammet ut och se till att slemmet kommer ur luftvägarna. Som Sano skrev är det inte säkert att tackan hinner med själv, hon har ju redan två att ta hand om och kanske verkarna har varit svaga på slutet så att det tagit lite för lång tid.
 Ett superbra tips från Svekhult Ia (om jag minns rätt) är att ge en kraftfodergiva sent på kvällen då ser man på de tackor som inte äter att något är på gång. På så sätt slipper man ju vara på helspänn hela tiden, det fungerade i alla fall i fjol hos mig. Jag var uppe och tog emot fyra små tjuvstartare i morse (dom skulle ju börja i morgon ;)) eftersom jag såg att deras mammor var måttligt intresserade av kraftfodret igår kväll.
                                                  Mvh
                                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sano

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 20 apr-10 kl 10:53 »
Tror inte heller på selenbrist...
Snarare utdragen förlossning och utmattade mor/barn.

Att se efter vilka som inte äter på kvällen är en bra riktlinje, men fungerar inte alltid. En av våra tackor vräkte glatt i sig både kraftfoder och hö i stora mängder för att två timmar senare klämma fram två lamm på tio minuter! Somliga födslar verkar löjligt lätta... Men visst, en bra indikation är det. Liksom när något får står och titta bortåt för sig själv, lägger sig på ovanligt ställe eller "boar".

Deepen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 apr-10 kl 11:08 »
Konstigt, jag tyckte tackorna var piggare än vanligt.
Det där med kraftfoder ska jag kolla, tror det har stämt ganska bra på mina tackor...

Nähä, ni trodde inte på selen-brist... hmmm

När ska man hjälpa till? Tycker inte jag vågar vara säker på att det är fler på gång och då vill man ju inte gå in och "leta"?!

/Martina

Sano

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 20 apr-10 kl 11:40 »
Nej, man ska inte gå in och leta i onödan. Men när man ser att de börjar komma ut kan man hjälpa till och dra lite försiktigt, samtidigt som tackan krystar.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 20 apr-10 kl 11:41 »
Jag tycker som så. Har tackan kämpat i mer än en timme och inget händer får man nog gå in och kolla läget. Kommer det flera lamm lämnar jag inte dem för mamman kan behöva hjälp att torka dem alla. I synnerhet om det blir 3.

Jag håller dem under noga uppsikt när jag vet att de ska få fler än en. (har också värmlänningar)  mina slutar också äta kraftfoder timmarna innan de ska föda, alla utom 1 i alla fall och står  en bit bort och tittar drömskt, då vet jag att inom de närmaste 8 timmarna kommer det lamm.

Har dina får tillgång till saltsten med koppar Deepen?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Deepen

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 20 apr-10 kl 11:49 »
Men, tackan kämpar ju inte. Hon håller på att fixa med de två som kommit. Sen tar det ca 3 kvart-1 h innan nästa "pluppar" ut.
Tycker att det verkar som om hon gott och väl hinner med den 3:e men har lammet luftvägarna fulla med slem är det inte lätt för mamma.

Jag brukar också passa dem ganska noga, och ser till att lammen får den första mjölken. Men, de är rätt duktiga på att fixa det där själva...

Jodå, saltsten med koppar...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 20 apr-10 kl 12:14 »
Hmm mycket märkligt. Svagheten torde tyda på antingen för lite kraftfoder under högdräktigheten eller att det tar för lång tid under förlossningen. På nåt sätt har de ju blivit flushade så de fått 3 lamm, men som någon skrev ovan, kanske räckte inte kraftfodret för att utveckla 3.

eller syrebrist för att det tar för lång tid, för att den har slem i luftvägarna, du får passa de sista noga och suga rent dem direkt när de kommer ut och se om de gör nån skillnad.

Ingrid68

• -
« Svar #14 skrivet: 20 apr-10 kl 12:19 »
Hej!
Jag har Värmlandsfår och mina tackor har alltid fått tvillingar utan problem och varit väldigt goda mödrar.
I år har det blivit 3 lamm hos de två som lammat hittills, men sista lammet klarar sig inte! Det är fullt utvecklat, har slem i luftvägarna och mycket svaga livstecken när det kommer ut.
Jag försökte få liv i det första som jag hittade väldigt snabbt efter att det kommit ut men lyckades inte... Nästa kom jag för sent till, det var redan nedkylt.
Jag är så ledsen - de är så himla fina, varför kan de inte få leva?
Förlossningarna har gått helt normalt och ganska snabbt för de två första lammen, sen tar det en stund innan tredje hinner ut.

Kan jag göra något mer? Hjälpa det sista ut? Finns det räddning när det kommer ut?

Tacksam för svar, hoppas på 3 lamm senare idag när sista tackan ska lamma :).

Hälsningar från Martina

Vi har sett samma tendens hos våra finull som har 3-4 lamm. De två sista klarar sig inte. De senaste tre årens lamningar har vi övervakat alla tackorna (ja mycket nattspring har det blivit) och de äldre tackorna som vi misstänkt har fler än två lamm har jag helt enkelt plockat ut nr 3 och 4. Resultat: 100 % överlevnad.

Veterinärens förklaring är att det tar för lång tid. De värkar vi ser är ju slutklämmen på flera timmars jobb för tackan. Första kommer ut. Sedan dröjer det ytterligare kanske 45-60 min innan nr 2 kommer. Sedan ytterligare ... ja du ser mönstret. Det slutar med att nr 3 och 4 blir väldigt stressade, kanske ligger navelsträngen i kläm, de bajsar i vattnet ... ja det är mycket som kan gå fel i magen.
Efter allt detta jobb för tackan och hon har fått ut alla lammen i levande skick så har hon kanske 3-4 st lammungar att få på benen och se till att de får dia. Det är slitsamt och hon hinner helt enkelt inte med. Efter att vi plockat ut de sista så är vi med och suger och torkar och ser till att de små kommer på fötter.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

agge

« Svar #15 skrivet: 20 apr-10 kl 12:45 »
Jag har inga svar inte ens någon gissning.
Men kanske lite hopp för nästa år.

Förra året hade jag ett sånt där bedrövligt år,med våra 50 tackor, allt som kan gå fel gjorde det.
Slidframfall, livmoderframfall, dödfödda, döda efter någon dag, vetrinärshjälp vid lamning med resultat avlivning, bortstötta lamm, bara nämn nåt o vi hade det.

Men i år, samma gamla tackor ( slidframfallen finns inte kvar) + några ungtackor, inga problem med lamningar, inga döda, ungtackorna har fått ett lamm, någon gammal som visade sig vara enspent fick bara ett lamm, osv.
 De som stötte bort förra året är de bästa mammor i år, o när jag undrar varför de inte uppförde sig så här förra året tittar de på mig med stora förvånade ögon o svarar: vaddå jag har väl alltid varit en bra mor, du måste blanda ihop mig med nån annan tacka.

Efter regn kommer solsken  ;D ;D

Sano

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 20 apr-10 kl 12:49 »
"när jag undrar varför de inte uppförde sig så här förra året tittar de på mig med stora förvånade ögon o svarar: vaddå jag har väl alltid varit en bra mor, du måste blanda ihop mig med nån annan tacka."

;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 20 apr-10 kl 15:23 »
Det kanske är så att du får vända på resonemanget. Lammet tog så lång tid på sig att komma ut, eftersom det var kraftigt försvagat redan innan förlossningen. (Det vet vi ju att det alltid är svårt att föda fram döda lamm och detta orkade inte "hjälpa till", därför tog det längre tid)
Detta lammet hade inte förutsättningarna att överleva från början, helt enkelt.  Varför vet vi inte, men hellre 2 friska fina livskraftiga lamm än 2 + 1 som man går och oroar sig för hela tiden... kan jag tycka... :-[ :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Deepen

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 20 apr-10 kl 17:10 »
Det är nog som du skriver...
Bara så sorgligt att begrava små, till synes, helt friska lamm  :'(
Till och med hundarna var bekymrade och lessna för att lammet inte skuttade runt istället för att ligga under en gran  :'(

Men, de som lever är ju lika underbara som vanlig  :D
Häftigt tecknade blev de också med vit bagge!

Hej från Martina

ulfg

« Svar #19 skrivet: 20 apr-10 kl 18:09 »
Det verkar som om det är lugnare och lättare för dina Värmlandsfår att få 2 istället för 3 lamm. Eller hur?
Är flickorna fruktsamma kanske de då skall hållas lite på snålkost under betäckningsperioden så att de får 1-2 och inte 3 lamm. Eller måste du ha 3 lamm/tacka?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser