Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korpar  (läst 16315 gånger)

johannaw

• Uppland
Korpar
« skrivet: 09 apr-10 kl 23:59 »
Har hört flera som förr upp korpungar och haft som ett litet speciellt inslag på sin "farm". jag skulle också vilja få tag i en sådan.  Någon som vet vart man kan få tag på ägg eller ungar?

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Korpar
« Svar #1 skrivet: 10 apr-10 kl 07:13 »
Ska man inte ha speciella tillstånd när man håller vilda djur?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

bo_i_dala

« Svar #2 skrivet: 10 apr-10 kl 07:58 »
Hej!
Man får inte ha "vilda" djur som husdjur-men annars vore det kul!!
Kan du få en korp tillräckligt tam, som skator, ungefär vore den ju inte ett husdjur utan ett pitoreskt inslag i din fauna!! ;)

Vet tyvärr ingen som har korp till salu!
mvh

johannaw

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 10 apr-10 kl 09:06 »
Dom som jag hört talas om har iallafall inte haft något tillstånd av något slag. Och det finns väl många som fött upp gräsänder på sin gård. Det är väl "samma" sak i så fall?

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 10 apr-10 kl 09:53 »
Jag har haft korp, köpte honom i ULLARED av alla ställen ;D. Eller snarare strax utanför samhället av en dam som hittat honom påkörd och skadad och haft honom i bur ett par år. Fågelns namn var KOLA.

Vi köpte honom i tron att det var en ungfågel, en hona, och han var som sagt skadad så illa i ryggen att han inte längre kunde flyga. han fick en stor bur i köket men efter ett halvår så insåg vi att han lika gärna kunde vara död för han vantrivdes så förfärligt. Så vi bestämde att släppa ut honom, hellre ett par dagar i frihet än ett helt liv i fångenskap.

Sagt och gjort, han släpptes ut på gården men dog inte utan fann sig snabbt tillrätta, efter ett par blodiga fajter med gårdens tupp vill säga. Han (för det visade sig senare att det var en herre) skuttade omkring på gården, sov i hundgården med "de andra hundarna", blev allt tamare och satt alltid med oss vid fikabordet när vi drack kaffe i trädgården. Varje morgon började han med att knacka ihärdigt på köksfönstret till jag öppnade och han kunde komma in och få sitt morgonbröd.

Allteftersom tiden gick så lyckades han träna upp sin flygförmåga igen, han hoppade upp i allt högre buskar och trän och gledflög till en början. All mat han fick över "grävde" han ner och en dag fick vi se honom sitta och ropa nere i hagen. Efter en stund hade han ropat dit en hel flock med andra korpar (vilka vi inte visste fanns ens). Sedn satt han där och hade bjudning med sina nya vänner ;D.

Den första vintern bodde han fortfarande på gården eller i dess omedelbara närhet men när nästa vår kom så hade han fått en fru och de fick ungar som nu lärdes upp att våran gård var o.k. att bo vid. Hönshusets ägg försvann emellanåt i korpnäbbar som tyckte att vi kunde dela med oss (det tyckte vi med) och varje gång nån i våran korpfamilj flög över gården så skrek de sitt mycket speciella läte som de lärt av "våran" korp.

Numera tror jag inte att han lever längre, men hans ättlingar stannade kvar här hos oss och vi ser dem dagligen när de flyger sin runda över gården eller sitter i hagen och ropar på oss.

Härliga underbara djur :-* :-* :-*!!!!

Men nåt tillstånd sökte vi aldrig :-[
« Senast ändrad: 10 apr-10 kl 09:56 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 apr-10 kl 15:22 »
korpar är numera fridlysta då de är sällsynta i bryssels korridorer.... tillstånd krävs för att inneha vilda djur som sagt...
Fjäderfän och kaniner

johannaw

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 10 apr-10 kl 15:47 »
Vilken underbar historia!!!!!!

kattfot

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 11 apr-10 kl 19:38 »
När jag var liten fanns det en tam korp vid namn Jakob i Noppikoski, mitt i Orsa finnmark. Min familj (inklusive min bror Jakob) passerade där varje sommar när vi åkte till Härjedalen och ett besök hos Jakob var en av resans höjdpunkter!

Det stämmer att man måste ha tillstånd från länsstyrelsen för att hålla en korp. Ett sätt att få möjlighet att göra det är att kontakta Katastrofhjälp för fåglar och vilt som finns på många ställen i landet och som hjälper fåglar och vilt som skadats i trafiken eller på annat sätt. De behöver ibland "fosterhem" till de djur de inte kan rehabilitera så att de kan återvända till naturen. I vissa län har Länstyrelsen liknande verksamheter.

Det är inte tillåtet att föda upp korpar eller andra vilda djur för att ha som sällskapsdjur i Sverige. På sikt skulle det kunna skada stammarna av dessa djur eftersom det är viktigt för de vilda djurens överlevnad att de hålls skygga för människan.

Ett annat alternativ om man vill komma nära korpar och rovfåglar är att söka tillstånd (också från Länsstyrelsen) för att få lägga ut åtlar. Eller så tar man en sväng längst närmsta motorväg och spanar efter kadaver! Jag bor nära E4 och har fått se massor av havsörnar och andra spännande rovfåglar på så vis. Om Naturskyddsföreningen eller någon ornitologisk förening finns på orten kan man få tips av dem på bra korplokaler. Låt de vilda djuren stanna i naturen där de har det bäst och njut av dem på respektfullt avstånd!
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 apr-10 kl 19:59 »
Om Naturskyddsföreningen eller någon ornitologisk förening finns på orten kan man få tips av dem på bra korplokaler. Låt de vilda djuren stanna i naturen där de har det bäst och njut av dem på respektfullt avstånd!
Soptippar är inga dåliga spaningsplatser för korp

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 apr-10 kl 20:20 »
korpar finns det gott om... i höstas såg jag många flockar på 25st eller fler på syrrans mark...
folk ser ju inte skillnad på en korp eller kråka eller kaja... det gör jag...
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 12 apr-10 kl 08:59 »
Korpar är fantastiskt roliga fåglar :D PÅ en gård där jag jobbade hade vi ett Korppar som häckade nere vid ån. Vi slängde dagligen gårdagens knäckägg från hönsen på gödselstacken innan vi öppnade gårdsbutiken kl 12 och de hade dom lärt sig. Från 11.55 satt dom på varsin stängselstolpe och väntade. Man kunde ställa klockan efter dom ;)

Hanen hade lärt sig att ta 2 ägg åt gången i näbben. Det första tog han liggande och de andra tog hanstående ::) Han såg för lökig ut när han flög iväg med två hela ägg i näbben ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 apr-10 kl 09:12 »
Vi hade hand om en skadad korp ett tag när jag växte upp. Den satt instängd i lugn och ro och fick läka, sedan släpptes den. Den hade också ett speciellt kraxande som man la märke till varje gång den flög förbi, även om den aldrig blev tam.

bo_i_dala

« Svar #12 skrivet: 12 apr-10 kl 11:29 »
Hej!
grimbart!! Korpen var fridlyst före EU!!
mvh

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 apr-10 kl 12:24 »
Hej!
mvh
inte vad jag minns...
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 apr-10 kl 13:23 »
Hej!
mvh

Fel, åtminstone om man skall tro Jägareförbundet
Citat från: Jägareförbundet
Korpen har sedan EU-inträdet i januari 1995 varit fridlyst i Sverige. Avgränsad skyddsjakt kan tillåtas för att skydda tamdjur.

http://www.jagareforbundet.se/en/Jagareforbundet/Fran-Jagareforbundet/Jagareforbundets-arsstamma-2007/36-jakt-pa-korp/

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 12 apr-10 kl 13:49 »
jag litar på jägareförbundet...
Fjäderfän och kaniner

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 12 apr-10 kl 15:59 »
Jag vet inte om det var lagstiftat mot att döda korp, men vårt arv från asatron gjorde (gör) att de flesta drog sig för att döda eller skada denna heliga fågel.

Jag är i alla fall glad över att Hugin och Munins ättlingar numera är fredade, även i den värdsliga rättsordningen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 apr-10 kl 16:51 »
Jag vet inte om det var lagstiftat mot att döda korp, men vårt arv från asatron gjorde (gör) att de flesta drog sig för att döda eller skada denna heliga fågel.

Jag är i alla fall glad över att Hugin och Munins ättlingar numera är fredade, även i den värdsliga rättsordningen.
Betalade inte kyrkan ut skottpengar till och med, på dessa svarta fåglar? Jag tror inte folk har dragit sig alls för att skjuta dom

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 12 apr-10 kl 17:22 »
Betalade inte kyrkan ut skottpengar till och med, på dessa svarta fåglar? Jag tror inte folk har dragit sig alls för att skjuta dom
De gamle jag hörde tala om korpen när jag var liten hade stor vördnad för gudarnas fågel. Men det fanns säkerligen folk som ville gå kyrkans ärenden och skjuta bort både hednagudsfåglar och häxkatter, kyrkans makt över folks handlanden var inte liten och det såg illa ut att neka att gå kyrkans ärenden även om det gällde heliga ting som Odins fåglar. Asarna var ju trots allt mer förstående och förlåtande mot den som tvangs göra detta än kyrkans prästerskap mot den som vägrade.

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 12 apr-10 kl 17:31 »
Här hemma i Alingsås hör man de mest otroliga historier om hur korparna dödar kalvar och annat.

Kanske kyrkans män som uttalar sig?  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser