Jag har haft korp, köpte honom i ULLARED av alla ställen

. Eller snarare strax utanför samhället av en dam som hittat honom påkörd och skadad och haft honom i bur ett par år. Fågelns namn var KOLA.
Vi köpte honom i tron att det var en ungfågel, en hona, och han var som sagt skadad så illa i ryggen att han inte längre kunde flyga. han fick en stor bur i köket men efter ett halvår så insåg vi att han lika gärna kunde vara död för han vantrivdes så förfärligt. Så vi bestämde att släppa ut honom, hellre ett par dagar i frihet än ett helt liv i fångenskap.
Sagt och gjort, han släpptes ut på gården men dog inte utan fann sig snabbt tillrätta, efter ett par blodiga fajter med gårdens tupp vill säga. Han (för det visade sig senare att det var en herre) skuttade omkring på gården, sov i hundgården med "de andra hundarna", blev allt tamare och satt alltid med oss vid fikabordet när vi drack kaffe i trädgården. Varje morgon började han med att knacka ihärdigt på köksfönstret till jag öppnade och han kunde komma in och få sitt morgonbröd.
Allteftersom tiden gick så lyckades han träna upp sin flygförmåga igen, han hoppade upp i allt högre buskar och trän och gledflög till en början. All mat han fick över "grävde" han ner och en dag fick vi se honom sitta och ropa nere i hagen. Efter en stund hade han ropat dit en hel flock med andra korpar (vilka vi inte visste fanns ens). Sedn satt han där och hade bjudning med sina nya vänner

.
Den första vintern bodde han fortfarande på gården eller i dess omedelbara närhet men när nästa vår kom så hade han fått en fru och de fick ungar som nu lärdes upp att våran gård var o.k. att bo vid. Hönshusets ägg försvann emellanåt i korpnäbbar som tyckte att vi kunde dela med oss (det tyckte vi med) och varje gång nån i våran korpfamilj flög över gården så skrek de sitt mycket speciella läte som de lärt av "våran" korp.
Numera tror jag inte att han lever längre, men hans ättlingar stannade kvar här hos oss och vi ser dem dagligen när de flyger sin runda över gården eller sitter i hagen och ropar på oss.
Härliga underbara djur

!!!!
Men nåt tillstånd sökte vi aldrig