Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nötodling  (läst 9087 gånger)

spektakel

  • Inlägg: 14
Nötodling
« skrivet: 02 apr-10 kl 19:28 »
Jag har gått och funderat på om det ens är möjligt att försörja sig enbart på att odla nötter såsom Hassel eller Valnöt i stor skala och sälja. Är det någon som vet något om detta?

Finns det gårdar där sådan verksamhet bedrivs??

Huggorm

  • Gäst
SV: Nötodling
« Svar #1 skrivet: 02 apr-10 kl 19:41 »
Tveksamt om det skulle löna sig i Sverige. Valnötter kan man glömma, inte ens Skånes värme och bördiga jord kan konkurrera med Californien där de flesta av de valnötter vi köper i butiken odlas. Valnötter vill ha mycket värme för att trivas bra. Möjligen hasselnötter då, om man satsade på riktigt bra framtagna sorter med egenskaper som passar det kalla Skandinavien. Vi har ju fördelen här att marken är relativt billig jämfört med södra Europa, så det hjälper ju lite

louise

  • Gäst
SV: Nötodling
« Svar #2 skrivet: 02 apr-10 kl 20:10 »
Hasselnötter är ju nordisk mat sen urminnestider. Googlade förbi ett projekt i skaraborg där de vill ha hasselodling i stor skala.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Nötodling
« Svar #3 skrivet: 02 apr-10 kl 20:16 »
Om man idag kan leva på en "nöttagård" är väl tveksamt, men kanske snart andra tider randas. Hasselnötter ympade med tryffel kan man ju plantera, och ta chansen att världen ändras åt ett gynnsamt håll.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

malines

  • Gäst
SV: Nötodling
« Svar #4 skrivet: 11 apr-10 kl 20:25 »
Här, kring Yttern och Lönnern (sjöar) har vi hassel i stora mängder. Inbillar mig att hasseln är ganska petig med sammansättningen i jorden. Kan det vara så?

Huggorm

  • Gäst
SV: Nötodling
« Svar #5 skrivet: 11 apr-10 kl 20:39 »
Här, kring Yttern och Lönnern (sjöar) har vi hassel i stora mängder. Inbillar mig att hasseln är ganska petig med sammansättningen i jorden. Kan det vara så?
Det skulle man kunna tro, men det är den faktiskt inte. Den föredrar mullrik jord men tar det den får. Jag har mycket hassel här med, och vi har mager sandjord. Men den växer förstås bäst där det är näringsrikt och lagom mycket grundvatten. Dess största problem är ljuset, den trängs ofta ut av gran som ger mycket skugga

Johannes

  • Gäst
SV: Nötodling
« Svar #6 skrivet: 11 apr-10 kl 20:42 »

Borde inte vara gångbart med rätt nötter här oxå med tanke på den tilltagande värmen och klimatförändringarna i stort.

malines

  • Gäst
SV: Nötodling
« Svar #7 skrivet: 11 apr-10 kl 20:44 »
Det skulle man kunna tro, men det är den faktiskt inte. Den föredrar mullrik jord men tar det den får. Jag har mycket hassel här med, och vi har mager sandjord. Men den växer förstås bäst där det är näringsrikt och lagom mycket grundvatten. Dess största problem är ljuset, den trängs ofta ut av gran som ger mycket skugga

Tackar! Men apropå andra trådar... mineralhalter och så? Anledningen till att jag inte ger mig är för att jag försökt plantera Hassel i min förra trädgård, bara ngn km ifrån där den växer vilt, och det funkade tokdåligt.

Huggorm

  • Gäst
SV: Nötodling
« Svar #8 skrivet: 11 apr-10 kl 20:47 »
Var det en köpt planta, eller en planta du grävt upp i skogen? Vattnade du ordentligt med jämna mellanrum åtminstone en säsong? Det borde inte bero på jorden, så kinkiga är dom inte

Johannes

  • Gäst
SV: Nötodling
« Svar #9 skrivet: 11 apr-10 kl 20:48 »
Knasigt blir det ibland.Jag menar-borde det inte vara gångbart etc.

malines

  • Gäst
SV: Nötodling
« Svar #10 skrivet: 11 apr-10 kl 21:02 »
Var det en köpt planta, eller en planta du grävt upp i skogen? Vattnade du ordentligt med jämna mellanrum åtminstone en säsong? Det borde inte bero på jorden, så kinkiga är dom inte

Hrm... Slarvade kanske med skötseln...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nötodling
« Svar #11 skrivet: 16 apr-10 kl 13:35 »
Man måste nog ha ofantligt stora ytor för att dra in en heltidslön, men å andra sidan, om man vill odla för avsalu  måste man säkert ha maskiner, och då minskar arbetstiden. Nötter är rätt dyrt i affären, så om man kan komma över mark och maskiner någorlunda billigt så borde de löna sig, och man kunde ha det som en av flera verksamheter. Vad gäller odling/djurhållning så är det ju generellt sätt svårt att bara ha en verksamhet, om man inte är jättestor, men det är ju andra sidan kul att ha flera olika sysselsättningar också. Och man ska ju inte räkna med att kunna dra in en heltidslön om man inte arbetar heltid, sådana sysselsättningar är svåra att hitta.

Eftersom hassel vill stå ljust och luftigt kan man ju tex kombinera med höns eller gäss som betar gräset som växer emellan. Då gödslas buskarna, ohyra och sniglar hålls efter, och staket lär behövas för att hålla ute rådjur och älgar i alla fall.

Om man är den sociala typen kan man ju även kombinera med någon form av bo på lantgård eller annan upplevelseturism. Många möjligheter finns, bara fantasin sätter gränser.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huggorm

  • Gäst
SV: Nötodling
« Svar #12 skrivet: 16 apr-10 kl 21:07 »
Är det inte svårt att få ha hasselnötterna i fred från nötskrikor och ekorrar?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Nötodling
« Svar #13 skrivet: 17 apr-10 kl 06:45 »
Är det inte svårt att få ha hasselnötterna i fred från nötskrikor och ekorrar?

Ekorrar är väl då en välkommen resurs, man kan ju inte bara käka nötter.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Nötodling
« Svar #14 skrivet: 17 apr-10 kl 15:44 »
Man måste nog ha ofantligt stora ytor för att dra in en heltidslön, men å andra sidan, om man vill odla för avsalu  måste man säkert ha maskiner, och då minskar arbetstiden. Nötter är rätt dyrt i affären, så om man kan komma över mark och maskiner någorlunda billigt så borde de löna sig, och man kunde ha det som en av flera verksamheter. Vad gäller odling/djurhållning så är det ju generellt sätt svårt att bara ha en verksamhet, om man inte är jättestor, men det är ju andra sidan kul att ha flera olika sysselsättningar också. Och man ska ju inte räkna med att kunna dra in en heltidslön om man inte arbetar heltid, sådana sysselsättningar är svåra att hitta.

Eftersom hassel vill stå ljust och luftigt kan man ju tex kombinera med höns eller gäss som betar gräset som växer emellan. Då gödslas buskarna, ohyra och sniglar hålls efter, och staket lär behövas för att hålla ute rådjur och älgar i alla fall.

Om man är den sociala typen kan man ju även kombinera med någon form av bo på lantgård eller annan upplevelseturism. Många möjligheter finns, bara fantasin sätter gränser.
Ofantliga ytor vet jag inte. Enligt jordbruksverket så brukar ekojordbrukarna i genomsnitt på 2,5 ha. Är det verkligen så mycket?
Dessutom ska man inte glömma att hasseln växer mer på höjden. Möjligen kan man få ut en bra skörd per yta om det vill sig väl?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nötodling
« Svar #15 skrivet: 17 apr-10 kl 15:50 »
Men ingen ekojordbrukare lever av en produkt, det är växelbruk och flera olika nischprodukter som gäller. Om man vill ha EN verksamhet, som dessutom har en kort huvudsäsong, så får man vara stor.

Det jag skrev var att man måste se nötodling som en del av en total verksamhet, med olika komponenter, om man ska kunna leva av den. Knappast ett kontroversiellt påstående.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Nötodling
« Svar #16 skrivet: 17 apr-10 kl 15:55 »
Jaha, då är jag med. Jag håller med dig. Tror dessutom att det är roligare och säkrare med en verksamhet som vilar på flera fötter.
Kan alleycropping med någon cashcrop emellan vara något kanske? :)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Nötodling
« Svar #17 skrivet: 17 nov-14 kl 13:15 »
Kul med slumpade trådar.....hittade ju denna sedan 2010....
Hur är det med olika hasselsorter?  På Alnarp (ett par km hemifrån) hittade jag hasselnötter efter Turkisk trädhassel. De bildar mängder med hasselnötter i en "klump", jag tog med en  hem. Nötterna är ju inte så stora men de var väldigt goda!
Är det någon som odlar hassel? Vad har ni för erfarenheter.
Själv har vi ett par "snår" med hassel av okänd namnsort men det blir aldrig några nötter. Skulle man hitta en nöt så kan man ge sig den på att det finns ett insektshål i skalet och att den är tom.
Vi har ett par stora valnötsträd som ger c:a en säck nötter per säsong men då måste man plocka fallfrukten varje dag helst flera gånger/dag för "svartfåglarna" kommer i stora flockar och samlas för en god valnötsmiddag under mognadsfasen.
Skalen är fruktansvärt hårda, mycket hårdare än "köpevalnötter", vet inte vad det kan bero på. Fantastiskt att fåglarna kan komma åt nötterna. De släpper de från hög höjd men man ser inte att de går sönder. Det är sällan man ser skalrester...
Jag fick ett sötmandelträd för ett par år sedan, de har bara gett ett par nötter än så länge, även de var jättehårda i skalen.

På en tomt relativt nära hittade jag ett pinjeträd, det var jättehögt och gammalt, vet inte om de får pinjenötter  - de hade ju varit häftigt att odla sina egna pinjenötter.....

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Nötodling
« Svar #18 skrivet: 17 nov-14 kl 19:55 »
Kul med slumpade trådar.....hittade ju denna sedan 2010....
Hur är det med olika hasselsorter?  På Alnarp (ett par km hemifrån) hittade jag hasselnötter efter Turkisk trädhassel. De bildar mängder med hasselnötter i en "klump", jag tog med en  hem. Nötterna är ju inte så stora men de var väldigt goda!
Är det någon som odlar hassel? Vad har ni för erfarenheter.
Själv har vi ett par "snår" med hassel av okänd namnsort men det blir aldrig några nötter. Skulle man hitta en nöt så kan man ge sig den på att det finns ett insektshål i skalet och att den är tom.
Vi har ett par stora valnötsträd som ger c:a en säck nötter per säsong men då måste man plocka fallfrukten varje dag helst flera gånger/dag för "svartfåglarna" kommer i stora flockar och samlas för en god valnötsmiddag under mognadsfasen.
Skalen är fruktansvärt hårda, mycket hårdare än "köpevalnötter", vet inte vad det kan bero på. Fantastiskt att fåglarna kan komma åt nötterna. De släpper de från hög höjd men man ser inte att de går sönder. Det är sällan man ser skalrester...
Jag fick ett sötmandelträd för ett par år sedan, de har bara gett ett par nötter än så länge, även de var jättehårda i skalen.

På en tomt relativt nära hittade jag ett pinjeträd, det var jättehögt och gammalt, vet inte om de får pinjenötter  - de hade ju varit häftigt att odla sina egna pinjenötter.....

Jag planterade hundra plantor av turkisk trädhassel för några år sedan och de växer hyfsat. Tyvärr så tog jag mig inte tid att sköta dem i början så några dog. De flesta plantorna har inte växt så mycket men de största är ca 2,5 m höga idag. Jag räknar med att det tar 10 år till innan jag får de första nötterna att provsmaka. Jag har vildväxande vanliga hasselbuskar och de sätter rikligt med nötter vissa år. Vill man ha några själv så får man hålla koll på ekorrarna som tömmer buskarna på nötter när de är mogna.

/Stellan
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nötodling
« Svar #19 skrivet: 07 jan-15 kl 16:32 »
Har du upplevt att rådjuren ätit trädhasseln? Vanlig hassel tycker de ju inte om men jag funderar på hur mycket man måste skydda trädhasseln. Jag hoppas också på att få minst ett hundratal plantor att sätta ut till våren och det blir mycket jobb om alla måste buras in ordentligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 3 användare
Gröfre Slissing, mommo, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser