Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nötodling  (läst 9065 gånger)

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Nötodling
« Svar #20 skrivet: 11 jan-15 kl 21:16 »
Har harar och rådjur olika smaklökar?  För visst äter väll haren hasseln ?
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nötodling
« Svar #21 skrivet: 11 jan-15 kl 21:21 »
Här hos mig får hasseln stå ifred. Jag misstänker att många buskar har utvecklats för att smaka dåligt eftersom de ju inte kan sträcka sig ut ur djurens räckvidd så som träd kan.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Nötodling
« Svar #22 skrivet: 11 jan-15 kl 22:14 »
Har du upplevt att rådjuren ätit trädhasseln? Vanlig hassel tycker de ju inte om men jag funderar på hur mycket man måste skydda trädhasseln. Jag hoppas också på att få minst ett hundratal plantor att sätta ut till våren och det blir mycket jobb om alla måste buras in ordentligt.

Jag har inte sett några betesskador på trädhasseln. Jag vet inte om det innebär att rådjuren inte äter dem eller om de inte är på området där de är planterade. Jag är nöjd med resultatet och kommer troligtvis att plantera fler i framtiden. Jag överväger att göra ett försök med kinesisk trädhassel istället som blir större än den turkiska.

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nötodling
« Svar #23 skrivet: 11 jan-15 kl 22:31 »
Jag beställde även ett kvarts lb corylus chinensis av schumacher när jag beställde de turkiska men de är restade utan förväntat ankomstdato. Men de kommer nog så småningom, det fanns annat som de strök på en gång och de här fick i alla fall vara kvar i beställningen.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Nötodling
« Svar #24 skrivet: 13 jan-15 kl 00:44 »
Jag beställde även ett kvarts lb corylus chinensis av schumacher när jag beställde de turkiska men de är restade utan förväntat ankomstdato. Men de kommer nog så småningom, det fanns annat som de strök på en gång och de här fick i alla fall vara kvar i beställningen.

Det är sällan man får alla sorter man beställer... Angående turkisk trädhassel så beställde jag 2-årig plantor för skogsbruk istället för frö. Det blir dyrare men man sparar in två år på det sättet

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

vidar b

  • Inlägg: 14
    • Halland
SV: Nötodling
« Svar #25 skrivet: 13 jan-15 kl 11:53 »
Apropå vilt. Jag har ett 60-tal plantor, men inte trädhassel utan olika sorter vanlig hassel. De blir betade av både älg rådjur och hare men mest lite i topparna, trots att vi har ett väldigt högt betestryck. Håller med om att de inte verkar vara de mest begärliga. Tyvärr kniper de ju nöttena som kommer på de tunna delarna av plantan.
Vad som är betydligt värre är att rådjuren av någon anledning väljer mina 60 plantor att feja hornen mot, istället för miljonerna i skogen. Resultatet blir ringbarkade skott och buskar som får börja om från knähöjd gång på gång.
Min slutsats om vilt och hassel är att om man vill producera något att tala om i viltrika områden  är det värt med staket.

Finns det någon som testat att sköta gamla vilda hassel på ett lite mer aktivt vis? En gång i tiden har de ju producerat mängder.

evinda

  • Inlägg: 2
SV: Nötodling
« Svar #26 skrivet: 31 jan-15 kl 14:45 »
ett växande imtresse :-)

Jag söker ympris !!!

Jag har några hjärtnöt och valnötsträd i landet som börjar på sitt andra år nu.

Första utevimtern för några så ja väntar spännt ..

Nu är jag sugen på att ympa!
undrar vart en kan få tag på ympris??
Någon som har ett nötavkastande träd av dessa sorter som lan tänka sej att dela med sej av några kvistar.

Någon annan som har erfarebhet om det så dela gärna er kunskap !

Tack
evinda

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nötodling
« Svar #27 skrivet: 31 jan-15 kl 14:58 »
Att ympa valnöt är inte enkelt. Ympningen måste ske tidigt på våren och trädet måste vara närmare att slå ut än ympen, eller om det var tvärtom. Dessutom måste ympstället värmas till 20 grader eller något sådant, man måste alltså använda värmekabel med isolering utanpå. Det är något helt annat än att ympa äpple.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Nötodling
« Svar #28 skrivet: 31 jan-15 kl 21:38 »
Varför ympa valnöt? Fröförökning är väl det vanliga? Enklare och ger troligen friskare träd. Är det av klimatskäl eller för att du vill odla sorter som inte är fröstabila?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nötodling
« Svar #29 skrivet: 31 jan-15 kl 21:51 »
Man ympar för att få sorter som har större nötter och tunnare skal.

Intressant faktum är att man i kalifornien ibland ympar på en stam av vingnöt istället för att kunna odla på vattensjuk mark. Kan vara intressant att experimentera med i Sverige också.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Nötodling
« Svar #30 skrivet: 08 feb-15 kl 23:41 »
Man ympar för att få sorter som har större nötter och tunnare skal.

Intressant faktum är att man i kalifornien ibland ympar på en stam av vingnöt istället för att kunna odla på vattensjuk mark. Kan vara intressant att experimentera med i Sverige också.

Oj vad sugen jag blev på att plantera vingnötter...
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nötodling
« Svar #31 skrivet: 09 feb-15 kl 17:13 »
Oj vad sugen jag blev på att plantera vingnötter...
Undvik den kaukasiska då, den skjuter en massa rotskott. Eller så kan du ympa på rotskotten också  ::)

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Nötodling
« Svar #32 skrivet: 09 feb-15 kl 18:21 »
Undvik den kaukasiska då, den skjuter en massa rotskott. Eller så kan du ympa på rotskotten också  ::)

Det bästa är att plantera någon känslig sort som fryser bort efter några år så att man har en ledig plats för något nytt
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Eva E

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Nötodling
« Svar #33 skrivet: 22 feb-15 kl 19:36 »
Kan rekommendera Skogsträdgårdsbloggen om nötodling i Sverige. Permacultur.   Intressant om hassel, valnötter. Har en lista över plantskolor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser