Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Highland cattlekorsning  (läst 14544 gånger)

Charlotte

• -
SV: Highland cattlekorsning
« Svar #20 skrivet: 28 mar-10 kl 11:51 »
just nu har vi två simmental i ungdjursstallet, och jäklar vilka galningar de är, blir hanterade och kliade varje dag och ändå är de livsfarliga, de har sparkat så jäkligt att både huvud och knän har varit i farosonen..... aldrig mer denna rasen eller korsning med den.

För att få lönsamhet i det så hade jag nog korsat med de små nötraserna som ändå är köttiga,  det skadar ju inte djurens renrasighet att de får oäkta avkommor.  Och du tjänar mera på det i längden, samt tar inte direkt risken att det blir svåra förlossningar.
Och som någon skrev, många nöt blir underbara individer om man hanterar, kliar, borstar lite osv med dem....
Och vi har haft två Simmentaltjurar, numera bygger hela vår koflock på dessa tjurar och dom är hur snälla som helst ;)
                                                 Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #21 skrivet: 28 mar-10 kl 11:53 »
Innan jag skrev här hade jag tänkt att skaffa angus eller belted gallowaytjur
Belted Galloway ska vi ha,(eller Galloway)till våra Highland Cattle kvigor. :P

Titta här på svenska kalvningsresulten för Galloway innan ni gör det:
Galloway  6,9 % svåra kalvningar 10.3% döda kalvar.

Det är det absolut sämsta resultatet av Köttraserna..

Katastrofalt dåligt..
« Senast ändrad: 28 mar-10 kl 16:09 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

esten

• -
« Svar #22 skrivet: 28 mar-10 kl 11:55 »
just nu har vi två simmental i ungdjursstallet, och jäklar vilka galningar de är, blir hanterade och kliade varje dag och ändå är de livsfarliga, de har sparkat så jäkligt att både huvud och knän har varit i farosonen..... aldrig mer denna rasen eller korsning med den.

Hade en arbetskompis inom avbyteriet som jobbade på en gård med 1 simmental ko , hon var så stor så sparkarna tog i ansiktet , och min arbetskompis fick tänderna utsparkade .

Annars har jag bara mött "livsfarliga" djur inom HC-rasen .

gernsö

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 28 mar-10 kl 13:08 »
ja deras horn gör dem ju farligare, man ska akta sig noga.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

esten

• -
« Svar #24 skrivet: 28 mar-10 kl 13:13 »
Den avelsflock jag tänker på gick tillsammans med hästar .
Tjuren knep den ena hästae efter den andra .
Sista hästen kröp till en granne och dog på trappan med tarmarna liggande bakom .
Den första hästen tog man som en olycklig omständighet , den andra började dom fundera och tredje och sista var det för sent .

mobben

« Svar #25 skrivet: 28 mar-10 kl 15:29 »
När det gäller val av ras och korsningar så finns det inget rätt eller fel det beror på vad man vill ha ut av dom vilken typ av gård, byggnader, beten mm.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #26 skrivet: 28 mar-10 kl 15:33 »
Har själv 3 st Highland Cattlekvigor och ska nästa år korsa dom med en ras som ger lite mer kött men samtidigt skall vara härdig så att dom kan gå ute i lösdrift och ha lätta kalvningar..köttet ska vara för egen konsumtion och eventuella kvigkalvar ska behållas.

Jag väljer mellan följande:
1. Galloway/Belted Galloway
2. Limousine
3. Angus

Har någon erfarenheter av dessa korsningar..inte rädd för ev sprallighet hos tjurarna som föds upp vad det lider?

Ska behålla tjuren i ett par år och sen korsa tillbaka HC på kvigorna som blir resultatet av korsningen..borde ge djur med något högre köttproduktion men samtidigt behålla härdighet och lätt kalvning..upprepa detta i nästa generation osv..ser det här som ett långtidsprojekt..synpunkter
« Senast ändrad: 28 mar-10 kl 15:44 av Rooster »
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #27 skrivet: 28 mar-10 kl 16:05 »
Har själv 3 st Highland Cattlekvigor och ska nästa år korsa dom med en ras som ger lite mer kött men samtidigt skall vara härdig så att dom kan gå ute i lösdrift och ha lätta kalvningar..
Jag väljer mellan följande:
1. Galloway/Belted Galloway
2. Limousine
3. Angus
Har någon erfarenheter av dessa korsningar..inte rädd för ev sprallighet hos tjurarna som föds upp vad det lider? synpunkter

Jag skulle inte betäcka HC kvigor med en av de stora köttraserna
kor ja men inte kvigor.
Galloway
har väldigt dåligt kalvningsresultat=svåra kalvningar/döda kalvar
Limousine
är en tung köttras och kräver bra foder (protein)
tveksam till att lynnet HC x Lim blir bra också..

Men jag begriper inte varför ni som har HC och vill ha mera kött, helt enkelt inte byter ras?
Alla köttraserna är ju härdiga och kan gå i lösdrift!

(svårare kalvningar har ju bara Charolais, Blonde, Galloway)
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #28 skrivet: 28 mar-10 kl 16:46 »
Nu är jag ingen koexpert men vad jag förstår så klarar hc riktig lösdrift med endast vindskydd och med´tillskottsfoder(ensilage) endast under de bistra vintermånaderna + att de klarar kalvningar mycket bra och verkligen utnyttjar magra betesmarker till max..eftersom jag inte är så intresserad av att maximera kött kontra kronor utan även ser till arbetsinsats, investeringskostnad+nyttjande av hela markerna så tycker jag att hc är bra att ha som grund..genom att korsa in nån lite tyngre/mer musklad ras så räknar jag med att få en viss mängd extra kött på de jag slaktar...låter detta helt fel?
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: köttraser
« Svar #29 skrivet: 28 mar-10 kl 17:33 »
Ja har man väldigt dåliga beten, så passar ju HC.
Den passande partnern då, måste bli Hereford
rasen som blir fet av att titta på gräset ;)

Men de köttraser som växer bra behöver mat (protein)
och korsar du då med en sån ras blir avkommorna inget extra,
när dom ska växa på de dåliga betena.

F.Ö är ju Highland inte någon "klara kalvningarna bra" ras mer än flera andra köttraser.
Angus, Limousin, Hereford, Simmental kommer också under 1% svåra kalvninger.

I Canada har man Angus och Limousin ute året om utan vindskydd el. ligghall, med endast ensilage utställt, så de är härdiga så det räcker...

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: köttraser
« Svar #30 skrivet: 28 mar-10 kl 18:25 »
Ja har man väldigt dåliga beten, så passar ju HC.
Den passande partnern då, måste bli Hereford
rasen som blir fet av att titta på gräset ;)

Men de köttraser som växer bra behöver mat (protein)
och korsar du då med en sån ras blir avkommorna inget extra,
när dom ska växa på de dåliga betena.

F.Ö är ju Highland inte någon "klara kalvningarna bra" ras mer än flera andra köttraser.
Angus, Limousin, Hereford, Simmental kommer också under 1% svåra kalvninger.

I Canada har man Angus och Limousin ute året om utan vindskydd el. ligghall, med endast ensilage utställt, så de är härdiga så det räcker...

Jamen då måste ju en korsning m angus vara bra..borde bli mer kött än ren hc..lite boost i hybridpower ;) varför endast avla på rena raser..hybridavel har ju en hel del fördelar om man nu inte ska sälja avelsdjur..utomlands korsar många hc med angus..betäcker mina vid 25 mån ålder så det finns ju lite tid att fundera
« Senast ändrad: 28 mar-10 kl 18:27 av Rooster »

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #31 skrivet: 28 mar-10 kl 18:29 »
sen använder jag en hel del spannmål i hönsarbetet om det skulle behövas tillskott fast ingen av hc / angus ska ju ha annat än grovfoder

bo_i_dala

« Svar #32 skrivet: 28 mar-10 kl 19:09 »
Hej!
Det gjordes för några år sedan forskning på vilken/a raser som var bäst på att "rensa upp" igenvuxna beten- Det visade sig då att det fanns ingen skillnad mellan raserna utan det var kon som visade kalven vad den skulle äta- mao var det stor skillnad mellan kor som var "vana" att gå på magra beten och de som var vana vid "bete på åkermark".
HC är en ras som klarar sig på mkt magra beten men detta på bekostnad av tillväxt, dom har ju inte jättebra tillväxt på bra bete heller- medans en tex simmental blir "skitmager" om den går på ett bete som HC klarar sig på (tillväxten kan för den skull vara densamma)- dock kan simmentalen bättre utnyttja gott bete till fullo.
HC torde behöva mindre underhållsfoder , bland annat väger dom mindre och har mer päls, men dom flesta som har dikor i ligghall vet att dom klarar sig mer än väl med fri tillgång på grovfoder:
mvh

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #33 skrivet: 28 mar-10 kl 20:44 »
Nu är ju inte alla delar av betet dåligt..hade 3 hästar på ca 2,5 ha ifjol men ytterligare 1,5 ha med halvtaskigt bete finns(slyuppblandat) det är säkert så att kon visar kalven men vad säger ni då--är det helt åt helvete att korsa angus med hc? Internationella undersökningar visar ju på motsatsen. Om jag nu har 3 hc kvigor som ska betäckas nästa år och kommer att ha tillgång till 2,5 ha bra och 1,5 ha mindre bra bete vad skulle ni då betäcka med..hc livdjur är ju dåligt betalt så hc-tjur lockar inte.

esten

• -
« Svar #34 skrivet: 28 mar-10 kl 20:57 »
Angusen kommer från skottland likt gallowayen , men från något bättre mark . Men ändå betydligt sämre än England .
Angusen är ju en liten hårdför ras som kan klara sig på lite sämre marker och ändå ge i förhållande gott köttutbyte .
Så det tycker jag inte , angus är en bra ras , som även den kan leva gott utomhus året om .

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #35 skrivet: 28 mar-10 kl 21:41 »
Angus har lite enklare kalvningar än Galloway och ger mer kött på magrare bete än Limousine..det lutar starkt åt Angus men jag vill ändå höra för och emot på övriga raser..Herefords storskallar, kan det bli ett problem på mina hc-kvigor och vad tror ni om tillväxten på Hereford kontra Angus på relativt magert om än inte dåligt bete?

esten

• -
« Svar #36 skrivet: 28 mar-10 kl 21:50 »
Angus = snabbare tillväxt när betet är som bäst , högre köttkvalitet

Johannes

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 28 mar-10 kl 21:58 »

Aberdeen Angus heter rasen väl?
Jag vet att jag själv funderae på dom i nåt skede när jag hade möjlighet att arrendera en gård.
Dom är relativt småväxta, tåliga värkar dom vara och ha bra humör och kynne och ha bra köttansättning.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #38 skrivet: 28 mar-10 kl 22:06 »
Aberdeen Angus heter rasen väl?

Förr hette de så, numer bara Angus.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #39 skrivet: 28 mar-10 kl 22:44 »
Tror att angus passar bra till hc i mitt fall..ursäkta en riktig noobfråga men när tjuren betäckt kvigorna, vad är bäst(ekonomiskt sett)

1. slakta - hur många kg kött får man ut av en välväxt angustjur? Köpa ny tjur nästa år.
2. behålla till nästa säsong och betäcka igen.

alternativt

seminera

För och nackdelar med ovanstående

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 2 användare
fri, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser