Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Highland cattlekorsning  (läst 14491 gånger)

Pingu

• Småland
Highland cattlekorsning
« skrivet: 27 mar-10 kl 08:50 »
Jag har idag några HC och funderar på att korsa med annan ras för att få upp tillväxten på avkomman men nu undrar jag vilken ras som kan passa ?

mobben

SV: Highland cattlekorsning
« Svar #1 skrivet: 27 mar-10 kl 09:06 »
Jag tror att herford skulle funka bra.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 27 mar-10 kl 13:08 »
Jag har idag några HC och funderar på att korsa med annan ras för att få upp tillväxten på avkomman

För husbehov alltså då?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Pingu

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-10 kl 17:14 »
Jag har 10 kor så det blir även till att sälja till slakteri

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 27 mar-10 kl 17:20 »
Jag tror att herford skulle funka bra.

Hereford är en av dom sämsta , speciellt med en så liten ras (viktmässigt små kalvar och små kor ) därför att herefordkalvarna har de största/bredaste skallarna och orsakar flest kalvningssvårigheter .
Tror nog att aberdin angus skulle passa bättre , bra tillväxt och hög marmorering/köttkvalitet , relativt små kalvar och lätta kalvningar . Även limousin kan passa bra högsta andelen kött på slaktkroppen (minst volym ben i slaktkroppen) .

gurkan

« Svar #5 skrivet: 27 mar-10 kl 17:51 »
För husbehov alltså då?

Är nyfiken på varför det skulle vara relevant?

mobben

« Svar #6 skrivet: 27 mar-10 kl 17:54 »
Hereford är en av dom sämsta , speciellt med en så liten ras (viktmässigt små kalvar och små kor ) därför att herefordkalvarna har de största/bredaste skallarna och orsakar flest kalvningssvårigheter .
Tror nog att aberdin angus skulle passa bättre , bra tillväxt och hög marmorering/köttkvalitet , relativt små kalvar och lätta kalvningar . Även limousin kan passa bra högsta andelen kött på slaktkroppen (minst volym ben i slaktkroppen) .

Jag tror inte du ska vara så säker på det, jag känner flera stycken som kör den korsningen med väldigt bra resultat. Aberdin skulle också funka bra men limosin skulle jag inte välja.

Maddie

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 27 mar-10 kl 18:03 »
Jag har också funderat på vad man vågar korsa dem med de växer ju så långsamt, är en lätt köttras..  Har varit och tittat på ett ställe där de hade hereford tjur till highlandkorna. Kalvarna såg fina ut.  Är det någon som vet att man provat korsa med aberdin angust ? Eller någon annan ras än hereford ? 

trallallaa

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 mar-10 kl 18:52 »
Belted Galloway ska vi ha,(eller Galloway)till våra Highland Cattle kvigor. :P

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 28 mar-10 kl 01:52 »
Jag har 10 kor så det blir även till att sälja till slakteri
Highland är ju så otroligt dåliga både på tillväxt o form, att du gör bäst i att byta ras om du har seriösa planer på att skicka till slakteri...
Du riskerar problem vid korsning med de stora köttraserna, utan att få ett nämnvärt bättre resultat i det sammanhanget.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Pingu

• Småland
« Svar #10 skrivet: 28 mar-10 kl 06:49 »
Att jag har HC beror på att betesmarkerna är väldigt igenväxta och då gör HC ett bra jobb

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 28 mar-10 kl 09:01 »
Limousin har de minsta kalvarna av de stora köttraserna , dessutom har kalvarna väldigt nättta huvuden , så det är en jättebra korsning med mindre moderras .
bästa klassning på köttet och mer kött i förhållande till ben än någon av de andra köttraserna ,

Limousin är bra  :D

Hereford är en stor chansning som jag inte skulle ta , en av anledningarna är de stora breda skallarna och procenten kalvningssvårigheter och dödfödslar .

Pingu

• Småland
« Svar #12 skrivet: 28 mar-10 kl 10:10 »
Innan jag skrev här hade jag tänkt att skaffa angus eller belted gallowaytjur men det är alltid intressant med andra synpunkter

gernsö

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 28 mar-10 kl 11:16 »
VI har en del olika nötraser i vår kobesättning, och har alltid använt herfordtjur.
Vi har en HC i vår flock som varit med i många år, tror hon är runt 10-12 år nu. Hon har mist en kalv, vad som hände vet vi inte. Resten av kalvarna har varit ganska stora, oftast med benproblem, vet säger att det är för att de ligger så trångt i henne.... men ingen har satt fast med huvudet. Hennes kalvar har växt bra och blivit , inte jättestora men lagom samt kraftiga. Jag vet att herfordkalvar, korsningar oftast har stora huvud, men till skillnad mot många andra raser så är de trevliga sociala och harmoniska djur, inte galna och opålitliga som många raser.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Maddie

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 28 mar-10 kl 11:20 »
Hmmm... vilka raser är galna och opålitliga då ?

esten

• -
« Svar #15 skrivet: 28 mar-10 kl 11:25 »
När angusen kom till Sverige fick de rykte om sig att vara "livsfarliga" och det får dom lida av än idag .
Det var bara så enkelt att man inte visste hur de skulle hanteras , det var nytt med köttras här då .
Jag känner en besättning som korsat sina mjölkkor med angus för att få bättre utbyte i både kött OCH mjölk , då angus även har en hög mjölkprod. för att vara köttras .

Limousin är från början en arbetande ras och blir lugn och trevlig om man hanterar dom .
Har haft några "oringade" avels tjurar utan problem , gillar rasen starkt .

bo_i_dala

« Svar #16 skrivet: 28 mar-10 kl 11:30 »
Hej!

Jag har erfarenheten att Anguskosningar har lätta kalvningar och ganska bra tillväxt! Har inte haft HC, men skulle inte börjat korsa dessa  med annan ras- vill jag ha större tillväxt skulle jag skaffat annan ras.

på frågan om "galna och opålitliga" är det vad jag vet iförsta hand en hanteringsfråga, MEN jag kommer alldrig att skaffa Limosin!
mvh

Maddie

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 28 mar-10 kl 11:35 »
Svårt val detta.... blir nog en ny hc tjur ändå...  Känns lite kymigt  att korsa stamboksförda, dna typade kor... det verkar vara dålig marknad för Hc till liv nu...om man inte sänker priserna förstås.. 

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV:
« Svar #18 skrivet: 28 mar-10 kl 11:44 »
på frågan om "galna och opålitliga" är det vad jag vet iförsta hand en hanteringsfråga, MEN jag kommer alldrig att skaffa Limosin!

Limousin är en fantastiskt bra ras.
Dom är inte alls galna och opålitliga det är struntprat.

Men dom gillar inte att behandlas illa (smarta djur) inget hugg o slag till Limousiner! Det utlöser försvarsbetende från dom,
helt naturligt tycker jag..

Jag har haft Limousiner i 30 år dvs kor, ungdjur och o-ringade avelstjurar, inte är dom "galna o opålitliga" :(
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gernsö

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 28 mar-10 kl 11:48 »
just nu har vi två simmental i ungdjursstallet, och jäklar vilka galningar de är, blir hanterade och kliade varje dag och ändå är de livsfarliga, de har sparkat så jäkligt att både huvud och knän har varit i farosonen..... aldrig mer denna rasen eller korsning med den.

För att få lönsamhet i det så hade jag nog korsat med de små nötraserna som ändå är köttiga,  det skadar ju inte djurens renrasighet att de får oäkta avkommor.  Och du tjänar mera på det i längden, samt tar inte direkt risken att det blir svåra förlossningar.
Och som någon skrev, många nöt blir underbara individer om man hanterar, kliar, borstar lite osv med dem....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser