Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Askan från vedspisen?  (läst 12101 gånger)

Stadsbarn

• Gäst
Askan från vedspisen?
« skrivet: 27 mar-10 kl 05:54 »
Hur gjorde man förr när man tömde vedspisen tex från aska? Finns det någon speciell "bunke" för det? Det är ju inte så kul att ha en vanlig hink framme. Vore roligare om det finns något gammaldags föremål som är avsett för det.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Askan från vedspisen?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-10 kl 09:20 »
Jag tror det gammeldagsa föremålet kallades för hink, närmare bestämt i plåt...  ;)

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 27 mar-10 kl 09:22 »
Fanns som en plåtskyffel med lock som passade i askluckan som man tog ut med . Men man fick ändå tömma i plåthink med lock om det var mycket .

Bullerybo

• Närke
« Svar #3 skrivet: 03 apr-10 kl 22:14 »
Vi hade en emaljerad hink av gamml typ förut, gulgröna kockums. Söt och pitoresk. Fast man skulle visst ha en med tätt lock så det fick bli en riktig "brandhink" sedan o den är ju inte snygg precis. Men det är väl sekundärt.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-10 kl 19:07 »
Som av en händelse så hittade jag denna när jag rensade vinden från bråte som låg på spånisoleringen idag. Jag vet inte, men tror att det skulle kunna vara ett verktyg för att aska ur spisen med.

signe

« Svar #5 skrivet: 05 apr-10 kl 19:19 »
Det är en "kafferost" som man använde för att rosta kaffebönor innan de maldes.

Det finns faktiskt fortfarande askhinkar att köpa, hos Länsförsäkringar tror jag.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 05 apr-10 kl 19:48 »
Så det finns ingen asklåda nedanför eldstaden att ta ut?  Aska är inte riktigt lika otrevligt som själva elden, men fullt tillräckligt för att man ska undvika inandning.  Själv brukar jag använda en platshink med en rejäl skvätt vatten i.   :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 05 apr-10 kl 20:29 »
Det är en "kafferost" som man använde för att rosta kaffebönor innan de maldes.
Vad roligt! Kör man in den i elden, eller läggar man den på en platta? Och kanske viktigast av allt, var köper man råa kaffebönor?  :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 05 apr-10 kl 20:51 »
Vad roligt! Kör man in den i elden, eller läggar man den på en platta? Och kanske viktigast av allt, var köper man råa kaffebönor?  :)

http://www.mauritzkaffe.se/

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 05 apr-10 kl 20:57 »
Du kan råka ut för otrevliga effekter när emaljen släpper pga värmespänningar om askan är för varm. "Vanliga" zinkhinkar brukar gå att få tag på. Även dessa kan börja "svettas" och zinken kan flyta ner om det är för varmt.

Annars kan man ju alltid köra med vanlig 10 liters plasthink som en kompis gjorde. Han blev förvånad...  ;D

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 05 apr-10 kl 21:20 »
Ja, men glöm inte vattnet, om askan är färsk!  Man tror det inte förrän man har upplevt det, hur väl aska bevarar glödbitar.

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #11 skrivet: 10 maj-10 kl 10:14 »
Det finns/fanns skopor med lock som användes att raka ur aska ur spisen. Finns en till försäljning på Tradera just nu:

http://www.tradera.com/Gammaldags-skopa-till-att-osa-aska-ur-spis-med-auktion_341132_112327608

Dom brukar dyka upp på bondauktioner och på Tradera ibland.

Vildrosen.

« Svar #12 skrivet: 10 maj-10 kl 11:23 »
När vi nu ändå pratar aska - vad gör ni med den? Kan man använda den till något nyttigt?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Weasel

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 10 maj-10 kl 12:00 »
När vi nu ändå pratar aska - vad gör ni med den? Kan man använda den till något nyttigt?

Gör inte som suresh bara... Slängde i mulltoan och brände upp huset :-X

Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 10 maj-10 kl 12:03 »
I liten mängd kan man lägga den i komposten, den är rik på kalium. På våren kan man sprida den runt bärbuskar och fruktträd, kalium är bra för fruktsättningen. Sprid inte till surjordsväxter som tex blåbär.

Jag brukar ge ca 1/2 l ber bärbuske och 1 l per stort träd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 10 maj-10 kl 13:40 »
Kan man använda den till något nyttigt?
O ja!  Höjer pH-värdet i jord eller kompost.  Hindrar fluglarver i torr-toa.  Blanda med vatten, låt stå, sila, och vips har Du "askvatten", en gulaktig basisk vätska till rengöring m m - men akta händerna, det är inte snällt mot huden!  Den aska Du silar ifrån innehåller tillräckligt med "kemikalier" för att fungera som avfettningsmedel, jag brukar blanda med lika mycket såpa och tvätta händerna efter att jag mekat.  Sedan vanlig tvål, så brukar det gå att äta sen.

Och så kan den "användas" till att få järn att rosta - mycket effektivt, samt, som ovan nämnts, till att sätta eld på hus ...  :o

Faktum är att jag låtit utforma min eldstad så att askan ska bli bra.  Inga stora kolbitar, utan bara pulverformig aska i min asklåda!  ;)

mitzy123

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 02 jul-10 kl 17:44 »
 o:) Hej ! Askan är bra till mycket den finns oftast i en liten behållare i kaminen . Du kan putsa glasrutan på kaminen med den . Du kan sprida den på olika ställen i  marken , och  i komposten . Det finns de som tvättar miljövänligt  med sk. asklut .

SOL-hälsning Anita

TW

• Finland
« Svar #17 skrivet: 02 jul-10 kl 20:16 »
Därimot så skall man inte gödsla potatislandet med aska. Potatisen blir skorvig av det.....Så säger de gamla.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

LimJans

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 24 sep-10 kl 22:47 »
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90099049
Den har jag, se bara till att askan är kall så funkar det bra.

Neiklot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 nov-10 kl 18:20 »
Det låter som om du saknar "plåtlådan" som ska vara under gallret (som veden vilar på).

Införskaffa en avlång plåtlåda som passar så ska du se att det blir lättare! :)

Lätt att springa ut och tömma innan man tänder på morgonen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare
kretslopp, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser