Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Askan från vedspisen?  (läst 12088 gånger)

knodden.

• Gäst
SV: Askan från vedspisen?
« Svar #20 skrivet: 20 nov-10 kl 11:19 »
när man eldar pall och annat med spik i så sållar jag askan inann jag sprider den, inte kul med spik i markerna.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 20 nov-10 kl 19:11 »
Jag har sållet direkt i eldstaden.  Askan som kommer i lådan är fin från början, lätt att använda till vad jag vill, och förkolnade träbitar blir automatiskt kvar i eldstaden.  När jag eldat med spik :P så tar jag då och då en stund och går över askan inne i eldstaden med en gammal högtalare.  Det funkar dock inte på mässing.  ;)  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Neiklot

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 nov-10 kl 19:24 »
Bra tips med högtalaren/magneten!

Det ska jag prova. :)

Är ett jädra helsike med all spik när man eldar ex. pall.
(Det är ju inte en spik heller...)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 21 nov-10 kl 19:30 »
Nä, en enda spik får man ju fatt i så småningom.

Synd att det inte funkar på Al eller mässing.
Särskilt aluminium vill man ju helst inte ha i komposten.

Fundering:  Skulle det gå att använda aska som alternativ till cement?  I så fall - wow, vilken massa användningsområden!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #24 skrivet: 24 nov-10 kl 14:07 »
I skogen provas det att använda den fina lätta flygaskan till att lägga på skogsbilvägar för att få en hård yta på dem, skall tydligen vara bra.
Kanske man kan använda sig av på en lerig gårdsplan? eller höja standarden på sin infartväg kanske :)
Är lite mer osäker på hur det blir med hela mängden aska, som sagt de försök jag har hört om så använder man bara flygaskan.
Prova vettja!
//S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Neiklot

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 24 nov-10 kl 15:09 »
I en engelsk trädgårdsbok jag har skriver författaren att "askan inne ifrånhuset slängs på gången, det blir en hård kmpakt stig att gå på."

Nu har dom nog bara en "trampad" stig, alltså inget grus eller så.

/Neiklot

morkullan

• Gästrikland
« Svar #26 skrivet: 16 jul-13 kl 15:02 »
Här i Gävle kommun ska man INTE gödsla i rabatter och odlingar runt huset. Träden här är påverkade av radioaktiva utsläppen från Tjernobyl. Vid förbränning av biobränsel så koncentreras cesiumhalterna i askan.  Att kontinuerligt strö ut askan runt huset är inte att rekommendera. Kommunen skickar ut råd om att man ska samla den och lämna den till deponi istället.

För min del bryr jag mej inte så mycket men eftersom jag har barnbarn så vill jag inte ha mer strålning av cesium än nödvändigt på marken runt där jag bor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 2 användare
Stengrim, N.grossmann

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser