Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slå vall med nordsvensk  (läst 3034 gånger)

Lilla ja

• Skåne
Slå vall med nordsvensk
« skrivet: 25 mar-10 kl 09:05 »
Hej, vad behöver jag för utrustning för att slå vall med min nordsvensk? Och i synnerhet, vart får jag tag på begagnad sådan?

Finns ju ingen anledning att hyra in den dyra maskinstationen när jag har en nordsvensk och en stark vilja att jobba med min häst. Det är inte någon jätteåker utan "bara" ca 3 hektar som ska huggas.

Hälsningar Lilla Ja

esten

• -
SV: Slå vall med nordsvensk
« Svar #1 skrivet: 25 mar-10 kl 10:03 »
Först och främst en mycket väl anpassad sele , du slår när det är som varmast mitt i sommaren och svett och nötning ger lätt selbrott och brännskador om selen inte passar perfekt .

Sedan behöver du en slåttermaskin enbets , de finns i två typer kedjedrivna och de med kedjan i oljebad .
De med oljebad bör undvikas då de går mycket tyngre än de med kedjedriften ren .
Sätt ut annonser , gå på gårdsauktioner , lyssna med äldre "hästgubbar" i din trakt .
Slåttermaskiner för enbet har skaklar inte tistelstång.
draglinor ev bakläder .Svängel.
En häst som inte är bakrädd för ljud .
Sedan är det bara att starta att slå ca 1 meter åt gången .

Ptr

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 mar-10 kl 10:53 »
Lie

Jag skämtar i viss mån, är man enveten går det med!

En riktigt liten slåttermaskin för enbett. Skrotmaffian har tyvär gortprocessen kort med de flästa. Många av de som är kvar är väl stora.

Monga av de som har parstång växlade man till enbett genom att byta stngen till en kort stång med ett skakelrede på. Se till att ryckutgämnaren är med, utan den så slår maskinen lättare runt, det är otäckt, jag har tyvär provat!

Det finns olika varianter på driften, både med vinkelväxel i oljebad och utan oljebad.

De med kedjedrift som föregående pratar om har jag bara hört talas om, men har aldrig lyckats få se, verken med eller utan oljebad!

Där är olika åsikter om vad som går tyngst. Det fins de som hävdar att de med oljebad har lite fler knivrörelser per meter och då slår lite lättare, hinner undan bättre men går betydligt tyngre att både dra i tomme och att få igång.
Skulle inte förvåna mig om de är bra till olika saker!

Vi har nog kommigt till det stadiet att får man tag i en maskin i lämplig storlek så får man lära sig att hantera den i vilket fall, valmöjligheten är begränsad.

Men ni har entuiaster i skåne som säkert kan förmedla.

Ett alternativ som inte är orimligt är att leja for skälva huggandet, och göra  resten med hästen. Då är det vändare och släprefsa el liknande som behövs.

Tyvär så är många av de gamla maskinerna helt livsfarligt konstruerade! Håller släpräfsan som ett udantag från det.

Lycka till!
Mvh Ptr 
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 28 mar-10 kl 22:44 »
glöm inte att kniven skall vara ordentligt vass. Moderna tidigt skördade och gödslade vallar är mycket svårare att få maskinen att inte fastna i än gamla 5mm tjoska timotenstrån.

Kallas gardAnita

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 27 jun-10 kl 23:43 »
Vi slår vallen med Fjordingar. 3 HA vill nog gå snabbt att slå! 2-4 dagar när ni är vana. Och knivarna skarpa, selen ordentlig anpassad. Att slå en gammal äng för första gången på många år kan vara svårt, men lett nästa år. Vi slår på kvällen när solen inte skiner längre, eller på morgonen innan solen står på, av många anledningar. Det är roligt att slå!!!!! Hästena blir starka och i bra hälsa, snygga!

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 2 användare (1 dolda)
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser