Lie
Jag skämtar i viss mån, är man enveten går det med!
En riktigt liten slåttermaskin för enbett. Skrotmaffian har tyvär gortprocessen kort med de flästa. Många av de som är kvar är väl stora.
Monga av de som har parstång växlade man till enbett genom att byta stngen till en kort stång med ett skakelrede på. Se till att ryckutgämnaren är med, utan den så slår maskinen lättare runt, det är otäckt, jag har tyvär provat!
Det finns olika varianter på driften, både med vinkelväxel i oljebad och utan oljebad.
De med kedjedrift som föregående pratar om har jag bara hört talas om, men har aldrig lyckats få se, verken med eller utan oljebad!
Där är olika åsikter om vad som går tyngst. Det fins de som hävdar att de med oljebad har lite fler knivrörelser per meter och då slår lite lättare, hinner undan bättre men går betydligt tyngre att både dra i tomme och att få igång.
Skulle inte förvåna mig om de är bra till olika saker!
Vi har nog kommigt till det stadiet att får man tag i en maskin i lämplig storlek så får man lära sig att hantera den i vilket fall, valmöjligheten är begränsad.
Men ni har entuiaster i skåne som säkert kan förmedla.
Ett alternativ som inte är orimligt är att leja for skälva huggandet, och göra resten med hästen. Då är det vändare och släprefsa el liknande som behövs.
Tyvär så är många av de gamla maskinerna helt livsfarligt konstruerade! Håller släpräfsan som ett udantag från det.
Lycka till!
Mvh Ptr