Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på leksaker/sysselsättning till getter  (läst 3967 gånger)

Råbark

• Uppland
Tips på leksaker/sysselsättning till getter
« skrivet: 20 mar-10 kl 11:14 »
Jag jobbar extra med en getbesättning på ca 14 djur som går inne på vintern. Djur som blir uttråkade. Dom har bord och lådor att hoppa på, ett stort rör och ligga i/stå på/rulla runt men det är också allt. Jag brukar såga ner träd som dom kan barka av och det ger dem sysselsättning en stund, ett problem är bara att jag egentligen inte får såga ner träd här och jag är nervös varje gång jag gör det. Det finns en liten rastgård som dom kan vara i och dom brukar få springa av sig där en stund men på vintern är dom inte så förtjusta i att gå ut där samt så har dom inte så mycket att göra där heller.

Jag söker tips på vad jag kan göra för att hålla dom sysselsatta. Vissa getter verkar inte ha något problem utan de ligger lugnt och idisslar och pysslar hela dagarna, andra individer är lite mer krävande...

Just nu är känslan att det spelar ingen roll vad jag gör, dom blir aldrig "nöjda". Helst skulle jag vilja att dom fick gå ute med tillgång till stenar, berg och skog men jag är inte i position att låta dom få det.

Tips på leksaker, energislukande grejer och aktiviteter tas tacksamt emot!
You have to be the change you wish to see in the world.
http://trollsaga.wordpress.com/

Sussilo

• Gäst
SV: Tips på leksaker/sysselsättning till getter
« Svar #1 skrivet: 20 mar-10 kl 11:54 »
Tycker det låter som du gör det som går att göra för djuren :). Det finns en rastgård och något att klättra på, mycket mer kan man oftast inte erbjuda på vintern. Getter är inte den typen av djur som t.ex. hundar som man ger "leksaker". Deras naturliga sysselsättning är att ströva omkring och söka föda. Så promenader/vandringar kan vara bra, men lite svårt kanske med 14 getter!

Annalill

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 20 mar-10 kl 12:05 »
Vet inte alls om det fungerar på getter men vi fick till uppgift på skolan för ett par år sen att berika ett gäng grisar. Jag bad då min pappa att tillverka en "höboll", typ som de man har åt marsvin/kaniner. En liten boll som man kan stoppa hö eller något annat gott i. Sätter man den så att den gungar lite lagom måste väl även getter kunna sysselsätta sig ett tag med en sån :)

Råbark

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 20 mar-10 kl 13:26 »
Jag har provat att stoppa lite godsaker i en kartong och göra hål så får dom sparka runt på den. Men jag vet inte om det är så bra för jag tror dom tuggade i sig lite kartong också samt så slutade det med att en get sprang runt med kartongen på huvudet.

Hönät är bra. Måste bara ha uppsikt, för i det nät vi har kan dom fastna med huvudet i och råka hänga sig.  :-\

Kanske finns inga mirakelmetoder. Vi får vänta på sommaren och sommarbetet istället.  :)
You have to be the change you wish to see in the world.
http://trollsaga.wordpress.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser