Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad behöver man egentligen till en lägenhet?  (läst 15280 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vad behöver man egentligen till en lägenhet?
« Svar #60 skrivet: 22 mar-10 kl 09:13 »
Om du bor i närheten eller har vägarna förbi så är det bara att hämta upp den. Jag jobbar tisdagar-torsdagar.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

karsan

• Södermanland
« Svar #61 skrivet: 24 mar-10 kl 01:23 »
När maken och jag var fattiga studenter resonerade vi som så att de flesta människor under tidernas lopp har legat på en bädd på marken/golvet. Och suttit på marken/golvet också.  Så vi hade en bred madrass på golvet i sovrummet och en normalsmal madrass mot väggen som soffa i vardagsrummet. Pappkartonger till sängbord.

Skrivbord och matbord var skivor som vi satte ben på. Detta var 1968 i USA.  Det blev rangliga bord - men idag brukar det finnas bra begagnade, på Myrorna eller Små smulor.  Vi byggde bokhyllor av upphittade tegelstenar och plankor - fast det är inget jag rekommenderar om man har småbarn som kryper och häver sig upp med hjälp av möbler.

Vad jag menar är att det finns en massa konventioner om vad man 'måste' ha som man kan strunta i om man har lust.

Loke

• Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #62 skrivet: 24 mar-10 kl 07:37 »
har du en byggverkstad i närheten kan du ta hem gammal använt sandpapper, så kan du spara in på dasspappret när man ändå håller på.

men skämt åsido. Jag håller med. Jag och frugan flyttade ifrån byn ut i skogen i en hemmabyggd tippie i tre år under vår gymnasiegång. Kallt som i en iglo vissa vintermornar, men vi lever än och mår bra av det. Vi sov på 1,20madrass som låg uppallad på några pallar. vi kände markägaren och det var okej för henne. sen levde vi helt okej för våra studiebidrag. Skaffade ett bilbatteri som drev en glödlampa vid latrinen efter ett par missöden några mörka nätter då synen var like med noll, men annars var det värmeljus och diverse lampor som gällde.

Vi flyttade in i tippien i aug 2004 och ut i aug - 07. Idag bor vi dels i en liten lägenhet i byn, dels på en gård utanför byn.

Bara man har viljestyrka och modet så..

"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

Gurkan82

• -
« Svar #63 skrivet: 24 mar-10 kl 22:02 »
Nu har jag lagt in en annons under *annonser* övrigt önskas..  Så kika gärna där och kolla om du har nåt av det jag önskar liggande nånstans :-[
Du är så fin. Jag tycker om dig.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #64 skrivet: 25 mar-10 kl 00:34 »
Åh, jag önskar att jag bodde nämare dig, du kunde fått en säng, en gammaldags kökssoffa, glas, diverse omaka bestick, tallrikar, muggar och massa annat... Skit oxå att Sverige är så jäkla långt...  :(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gurkan82

• -
« Svar #65 skrivet: 25 mar-10 kl 07:05 »
Åh, jag önskar att jag bodde nämare dig, du kunde fått en säng, en gammaldags kökssoffa, glas, diverse omaka bestick, tallrikar, muggar och massa annat... Skit oxå att Sverige är så jäkla långt...  :(

/Sara

Tanken som räknans ;)  Tack iaf :)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #66 skrivet: 27 mar-10 kl 01:11 »
Satsa på en mycket bra säng och en säng till bebisen och ett bord att sitta vid. Sängen för att återhämta sig, för som utvilad förälder blir allt mycket lättare. Kom ihåg att inte gå och bära på barnet för mycket, lätt att bli överansträngd i rygg, armar, händer ...man kan vara nära ändå. Gör en soffa av en träskiva eller valfritt antal plankor och pallbockar och lägg en matta eller tunn madrass över. En skön matta att leka och vara på som är lätt att tvätta skulle jag också rekommendera. En torkställning kan vara behändigt om du behöver tvätta mellan gångerna du har tid i tvättstugan. Microtrasor...Fetbladiga växter, de tål att torka ut till viss del och växter gör inomhusluften bättre. Bra belysning, ökar trivseln och funktionen och man blir piggare. Måla några fina bilder att sätta på väggarna alternativt ta fina presentpapper och gör kollage eller gör kollage om hur du vill ha framtiden, sök bilder och text och rita och måla själv och skriv ord som frid, balans, kreativitet, välgång, hälsa, framgång eller andra ord som är viktiga för dig och är begrepp som säger allt på en gång. En bra kudde och filtar och övriga sängkläder även till bebisen och plastadfrotté, sängskydd till bebissängen hur den än ser ut.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Bullerybo

• Närke
« Svar #67 skrivet: 27 mar-10 kl 07:01 »
Kan inte du PM:a mig din adress (till nya stället) så kan jag skicka en omgång bebigrejjer till att börja med.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #68 skrivet: 27 mar-10 kl 07:23 »
Kom ihåg att inte gå och bära på barnet för mycket, lätt att bli överansträngd i rygg, armar, händer ...man kan vara nära ändå.

En bra bärsjal eller bärsele löser det problemet :) Att ha barnet på kroppen är ofta det enklaste sättet att få en fungerande vardag, särskilt om man är ensam vuxen.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #69 skrivet: 28 mar-10 kl 21:43 »
Jag hade ingen bärschal men väl en bär vad heter det- kanske bärsele minns inte men den var från Baby Björn tror jag. Jag gick även med mina pojkar i famnen och så, så jag blev översansträngd i armar och händer och fick svårt att lyfta ner porslin och sådant från skåpen så jag vet att det kan hända.  Hade tennisarm och golfarmbåge på armarna. Men visst en bärschal verkar vara bättre då man avlastar mer och får armarna fria. Även om man tar hjälp av sådan så bör man vänja kroppen succesivt baen kan ju faktist även sova (somna) i vagnen också... Kom ihåg att man behöver växla sitt och gång och arbetställning ofta, ta micropauser och släpp ner armarna. Kokkärl som är bra kvalle på så du kan laga god och närande mat. Det finns startpaket på ex IKEA med visp kniv skärbräda bunke osv. Alternativt kolla vad som de innehåller och köp på secondhand utom skärbrädor de bör vara nya likaså träredskap om du väljer att använda sådana. Gardiner eller persienner så det blir mörkt och mindre varmt inne i sovrummet.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #70 skrivet: 28 mar-10 kl 21:47 »
Jag hade ingen bärschal men väl en bär vad heter det- kanske bärsele minns inte men den var från Baby Björn tror jag. Jag gick även med mina pojkar i famnen och så, så jag blev översansträngd i armar och händer och fick svårt att lyfta ner porslin och sådant från skåpen så jag vet att det kan hända.  Hade tennisarm och golfarmbåge på armarna. Men visst en bärschal verkar vara bättre då man avlastar mer och får armarna fria.

Baby Björn är skit. Inte undra på att du fick ont.

Gurkan82

• -
« Svar #71 skrivet: 02 apr-10 kl 21:17 »
Nu har jag flyttat och det känns helt overkligt,att äntligen ha nåt eget och ha nära till bussen :)

Men jag saknar en tv,så att finns det nån som har en extra tv liggande nånstans,kontakta mig ;)

Och en dammsugare är jag också intresserad av!

Självklart betalar jag.

Broberg

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 02 apr-10 kl 21:26 »
Du är lite långt bort, annars har jag tre dammsugare som inte används, av vilka du kunde ha valt vilken du ville till skänks.

Gurkan82

• -
« Svar #73 skrivet: 02 apr-10 kl 21:35 »
Du är lite långt bort, annars har jag tre dammsugare som inte används, av vilka du kunde ha valt vilken du ville till skänks.

Jaa det känns lite bittert att allt man behöver finns timmar bort,men tack iaf.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #74 skrivet: 13 apr-10 kl 11:00 »
Nu kanske det är lite sent att ge råd, men jag gör det ändå.

Efter en hård dag kan det vara väldigt skönt om man har ett avskiljt sovrum som är städat, ombonat och behagligt där man kan SLAPPNA AV. Att lägga sig i en bäddsoffa som man först måste göra ordning i ett kanske inte alltid så städat och organiserat vardagsrum är inte så avslappnande. Och jag kan tänka mig att man verkligen behöver vila som förälder när man sällan får sova hela nätter och man måste hålla koll på bäbisen hela dagarna (och nätterna).

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #75 skrivet: 07 jul-10 kl 19:45 »
Bebisgrejjer kan du få av mig. Vad behöver grynet?
Jag kan bidra med handstickade kläder. Att sticka bäbykläder är det roligaste jag vet. PMa din  o babyns adress, så kommer det med posten!

När det gäller möbler, så rekommenderar jag allt som har förvaringsutrymme. Det finns inga bättre möbler!
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Amandeep Frida S

• Uppland
« Svar #76 skrivet: 15 jul-10 kl 22:34 »
Gurkan!
Jag har sorterat ut prylar jag ska skänka till Myrornas.
Då jag inte har bil har de stått utanför mig ett bra tag. Vänner och annat folk ha fått plocka bland böcker, lampor mm.
Det står en tv kvar som du gärna får. "Bara" 14 tum men med inbyggd vhs och fjärrkontroll. I rätta kartongen.
Jag bor norr om sthlm - så vem vet - du/ni kanske har vägarna förbi - eller ngn vän till dig!?
Pm:a mig i så fall!

Frida

Nu har jag flyttat och det känns helt overkligt,att äntligen ha nåt eget och ha nära till bussen :)

Men jag saknar en tv,så att finns det nån som har en extra tv liggande nånstans,kontakta mig ;)

Och en dammsugare är jag också intresserad av!

Självklart betalar jag.
Kreativ sthlmare som hellre reflekterar än konsumerar
Pysselfröken som försöker leva nära naturen i stan :-)
...men drömmer om att bo mer lantligt med större utrymme för odling och skapande

Gurkan82

• -
« Svar #77 skrivet: 11 sep-10 kl 08:56 »
Jag kan bidra med handstickade kläder. Att sticka bäbykläder är det roligaste jag vet. PMa din  o babyns adress, så kommer det med posten!

När det gäller möbler, så rekommenderar jag allt som har förvaringsutrymme. Det finns inga bättre möbler!

Åhhh att jag inte såg ditt inlägg tidigare :-\   Arghhh.. >:D
Hade varit jätte kul att få stickade baby kläder ju..
Nu är bebisen snart 3 månader och jag skulle inte tacka nej till stickade kläder men det är upp till dig! :)
Tack iaf för din generositet :-*

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #78 skrivet: 11 sep-10 kl 09:20 »
Har du fått tag i allt du behöver? Vi har en dux manchester fotölj (brun) som vi vill bli av med och ett databord.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Gurkan82

• -
« Svar #79 skrivet: 13 sep-10 kl 12:11 »
Har du fått tag i allt du behöver? Vi har en dux manchester fotölj (brun) som vi vill bli av med och ett databord.
Vart bor du?
Jätte snällt för erbjudandet..
Bor i Uppsala förresten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 1 användare
Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser