Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad behöver man egentligen till en lägenhet?  (läst 15112 gånger)

Gurkan82

• -
Vad behöver man egentligen till en lägenhet?
« skrivet: 15 mar-10 kl 13:17 »
Ändrar titeln helt  då den förra kanske blev lite rörig och förvirrande..

Det jag undrar egentligen är: Vad för möbler/prylar behöver man egentligen ha i en lägenhet? det är en 2a.. Det är bara jag och snart en bebis som ska anlända i Juni ;D
Så möbler till bebis behöver jag väl också?
Vet att jag inte vågar sova med bebis i sängen så den kommer iaf behöva egen sovplats:)

Det ska vara billigt och helst miljövänligt ;)
Jag har alltså inga möbler eller saker från början.

Tack på förhand!

kanske ska tillägga att jag inte har möjlighet att få/ärva från släkt. Och vänner har jag knappt så det går inte heller.
« Senast ändrad: 15 mar-10 kl 14:13 av Gurkan82 »
Du är så fin. Jag tycker om dig.

Skytten

• Skåne
Det jag först tänker på är loppis.
Vissa loppis, möbler har inte alla men ofta brukar kyrkligt drivna sälja möbler.
Vissa sorters stilar är mycket billiga, om man anser att man kan möblera med dem.
Såsom en soffa för 250:- etc.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gurkan82

• -
Det jag först tänker på är loppis.
Vissa loppis, möbler har inte alla men ofta brukar kyrkligt drivna sälja möbler.
Vissa sorters stilar är mycket billiga, om man anser att man kan möblera med dem.
Såsom en soffa för 250:- etc.

Jätte bra tips! tack ;)
Just ja,det ska helst vara såna som kan köra ut för jag har inte möjlighet att hämta. Mehn klart,är det riktigt billigt så kan jag säkert  hyra en släpkärra och nån som kör..

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
Spana i soprummet och utanför soprum, många gånger slänger folk fullt användbara möbler som man diskret kan bära upp till lägenheten. Observera att det egentligen är förbjudet, tekniskt sett är det stöld så var lite diskret om det finns någon surkärring som ser och hör allt.

För att köpa alla sorters prylar och möbler rekommenderas secondhand-affärer och blocket. Ibland har folk annonser där med saker de skänker bort och man kan förstås också köpa saker. Transport kan vara ett problem, men det kan gå att lösa.

En fräckis: Sätt upp en annons i affären, trapphuset eller någon annan synlig plats att du är villig att ta emot bortskänkta grejer/köpa billigt, och räkna upp vad du behöver.
elliha.blogspot.com

Gurkan82

• -
Spana i soprummet och utanför soprum, många gånger slänger folk fullt användbara möbler som man diskret kan bära upp till lägenheten. Observera att det egentligen är förbjudet, tekniskt sett är det stöld så var lite diskret om det finns någon surkärring som ser och hör allt.

För att köpa alla sorters prylar och möbler rekommenderas secondhand-affärer och blocket. Ibland har folk annonser där med saker de skänker bort och man kan förstås också köpa saker. Transport kan vara ett problem, men det kan gå att lösa.

En fräckis: Sätt upp en annons i affären, trapphuset eller någon annan synlig plats att du är villig att ta emot bortskänkta grejer/köpa billigt, och räkna upp vad du behöver.

Tror tyvärr inte att det kommer att finnas nån sån soprum där men ska kolla när jag flyttar in. Tack för tipset ;)

Sätta upp lappar kan jag också göra och hoppas att jag får napp :)

Men i början när jag flyttar in så behöver jag minst en säng och lite porslin.. Sen kan jag börja kolla runt efter soffa,matbord osv..

LasseDalom

• -
SV: Vad behöver man egentligen till en lägenhet?
« Svar #5 skrivet: 15 mar-10 kl 14:02 »
Bra o ha spjälsäng till babyn sen om du inte vill ha den med i din egen säng. Kolla upp med släkt, vänner och arbetskamrater. Alltid finns det grejor kvar nån stans. Samma sak med hela möblemanget egentligen, fråga din omgivning.

Gurkan82

• -
« Svar #6 skrivet: 15 mar-10 kl 14:07 »
Bra o ha spjälsäng till babyn sen om du inte vill ha den med i din egen säng. Kolla upp med släkt, vänner och arbetskamrater. Alltid finns det grejor kvar nån stans. Samma sak med hela möblemanget egentligen, fråga din omgivning.
Det är det som är problemet,har inga vänner som kan skänka bort nåt och inte min familj heller så jag måste fixa det själv.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 15 mar-10 kl 14:15 »
Kupan(Röda Korset), Myrorna och Återvinningen har det mesta!

Gurkan82

• -
« Svar #8 skrivet: 15 mar-10 kl 14:20 »
Börja enkelt med en bäddsoffa och kanske ett litet bord. Inte investera i onödiga möbler, innan du "känt in" den lägenheten och omgivningen. Bodde själv en kortare tid i en tvåa och kom aldrig längre än till en madrass och sovsäck på köksgolvet.
Fast problemet är väl att om först köper en bäddsoffa och sen vill ha en säng så blir det en extra kostnad?
Fast det är nog smart att inte skaffa för mycket på en gång..

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 15 mar-10 kl 14:23 »
Är du kvar i uppsala-trakten?
Skriv upp dig i Freecycle Uppsala! http://groups.yahoo.com/group/FreecycleUppsala/
Där kan du efterlysa allt du behöver.

Och blocket har en ständig ström av bortskänkes, man kan ju fråga om de är villiga att köra grejerna till dig mot ersättning.

Grovsoprum finns överallt, och där det inte finns finns det återvinningstationer. Ring till en sådan och fråga om du kan gå och plocka ut ett par möbler. Fast då måste du nästan ha nån som kör åt dig.

Annars finns ju Myrorna och de har utkörning. Men sablar vad de har blivit dyra nu när secondhand är trendigt! Oftare bättre priser på Lettlandshjälpen och andra mindre loppisar.

Håller för övrigt med föregående talare: håll igen, man behöver oftast inte så mycket och det man behöver dyker upp från de mest oväntade håll. Med tiden inser man att det svåra är att bevara spejs.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Gurkan82

• -
« Svar #10 skrivet: 15 mar-10 kl 14:27 »
Är du kvar i uppsala-trakten?
Skriv upp dig i Freecycle Uppsala! http://groups.yahoo.com/group/FreecycleUppsala/
Där kan du efterlysa allt du behöver.

Och blocket har en ständig ström av bortskänkes, man kan ju fråga om de är villiga att köra grejerna till dig mot ersättning.

Grovsoprum finns överallt, och där det inte finns finns det återvinningstationer. Ring till en sådan och fråga om du kan gå och plocka ut ett par möbler. Fast då måste du nästan ha nån som kör åt dig.

Annars finns ju Myrorna och de har utkörning. Men sablar vad de har blivit dyra nu när secondhand är trendigt! Oftare bättre priser på Lettlandshjälpen och andra mindre loppisar.

Håller för övrigt med föregående talare: håll igen, man behöver oftast inte så mycket och det man behöver dyker upp från de mest oväntade håll. Med tiden inser man att det svåra är att bevara spejs.

Hej:)

Joo jag är kvar i Uppsala:)
Ska gå med där,tack:P Vad är det för ställe egentligen?

Jaa det är verkligen så billigt som många säger att handla på loppisar,ex myrorna. Gäller att hitta såna som inte är så poppisar och de är svåra att finna tycker jag ::)

Ska försöka att bara skaffa det nödvändigaste,samtidigt som man vill bo in sig på en gång:)

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 15 mar-10 kl 14:52 »
Freecycle är superbra, förutom att det går i stå ibland.
Man annonserar ut saker man vill ge bort, eller efterlyser saker man vill ha.
Allt ska vara gratis.
På så vis sparar man på världens resurser, och saker kommer till nytta i nån annans ägo, istället för att fylla upp soptippar eller brännas upp.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 15 mar-10 kl 15:11 »
Man blir förvånad hur mycket saker det finns som folk vill bli av med. Jag har blivit så bortskämd på att få saker så att jag nuförtiden hellre väntar tills jag hittar nån som vill bli av med det jag söker än att gå på secondhand och leta. Jag flyttade hemifrån och hade varken möbler eller porslin. Det ända jag köpt är en bra säng resten har jag fått. Måste t.o.m tacka nej till möbler nu för tiden.

Om du bor i krokarna runt Uppsala så skulle jag även tipsa om klädbytardagarna i Hågadalen. Om jag inte mins fel så är det en den 22 April klockan 17-20. Har själv aldrig varit där men jag ska dit då och byta bort alla kläder som jag fick av min syster när hon rensade sin garderob(två blå IKEA kassar). 

Man kan lägga ut annonser att man kan hämta möbler hos folk. Då ringer alla som hade tänkt hyra släp och slänga sina "gamla" möbler då de köpt nya.

Lappar i affären är också ett bra tips.

Lycka till
« Senast ändrad: 15 mar-10 kl 15:17 av MickeMård »
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Gurkan82

• -
« Svar #13 skrivet: 15 mar-10 kl 15:24 »
Man blir förvånad hur mycket saker det finns som folk vill bli av med. Jag har blivit så bortskämd på att få saker så att jag nuförtiden hellre väntar tills jag hittar nån som vill bli av med det jag söker än att gå på secondhand och leta. Jag flyttade hemifrån och hade varken möbler eller porslin. Det ända jag köpt är en bra säng resten har jag fått. Måste t.o.m tacka nej till möbler nu för tiden.

Om du bor i krokarna runt Uppsala så skulle jag även tipsa om klädbytardagarna i Hågadalen. Om jag inte mins fel så är det en den 22 April klockan 17-20. Har själv aldrig varit där men jag ska dit då och byta bort alla kläder som jag fick av min syster när hon rensade sin garderob(två blå IKEA kassar). 

Man kan lägga ut annonser att man kan hämta möbler hos folk. Då ringer alla som hade tänkt hyra släp och slänga sina "gamla" möbler då de köpt nya.

Lappar i affären är också ett bra tips.

Lycka till

Ärva från familj eller bekanta går inte,står  i ts ;) Men tack iaf :)  Min familj har inget jag kan få,iaf inget jag behöver och sen bor de inte alls här i närheten så det blir bara jobbigt.. Och vänner har jag knappt så det går inte heller.. Men du här rätt i att det är många som vill sälja/skänka bort sina saker men det hade ju varit guld om jag haft möjlighet att hämta men får väl kanske erbjuda de en peng för att köra ut?   eller om det är nåt som de skänker bort eller är väldigt billigt så kan jag tom hyra en släpkärra  och be nån köra ut..
*bök bök*

Tack för tipset om klädbyten i Hågadalen,ska definitivt åka dit nästa gång det är nåt! Och hoppas nån har mamma kläder:)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 15 mar-10 kl 15:31 »
Jag såg det med familj och vänner så jag ändrade. Om det finns en container för grovsopor där du bor borde du gå dit en gång i veckan och kolla. När jag bodde hemma hade vi en sådan och det var mycket möbler som vi kånkade därifrån t.o.m ett badkar!
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 mar-10 kl 15:57 »

Bullerybo

• Närke
« Svar #16 skrivet: 15 mar-10 kl 16:07 »
Bebisgrejjer kan du få av mig. Vad behöver grynet?

Gurkan82

• -
« Svar #17 skrivet: 15 mar-10 kl 16:29 »
Bebisgrejjer kan du få av mig. Vad behöver grynet?
Oooj tack :)  Som det ser ut idag så har jag inte köpt nåt till bebis än så att man skulle väl kunna säga allt? :o ::) 
Vart bor du förresten?

Bullerybo

• Närke
« Svar #18 skrivet: 15 mar-10 kl 16:39 »

Bor i Örebro men jag är ute och åker en hel del. Kan det vänta några veckor så kan jag köra en sväng.

Spjälsäng, barnmatstol, skötbord, babysitter, bärsele, barnvagn osv. skulle jag kunna fixa åt dig. Om du tänkt ha vagn?

Gurkan82

• -
« Svar #19 skrivet: 15 mar-10 kl 16:49 »
Bor i Örebro men jag är ute och åker en hel del. Kan det vänta några veckor så kan jag köra en sväng.

Spjälsäng, barnmatstol, skötbord, babysitter, bärsele, barnvagn osv. skulle jag kunna fixa åt dig. Om du tänkt ha vagn?

Åhh vad lyxigt :D
Jovisst kan jag vänta några veckor,bebis ska ändå inte komma förren i juni ;D
Jätte gulligt av dig!
Bor förresten i Uppsala men det kanske jag redan sagt? *dåligt minne* :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare
johber, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser