Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ärvs den gröna äggfärgen?  (läst 10031 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Grönvärpare ärftlighet
« Svar #20 skrivet: 05 mar-12 kl 12:54 »
Jo, anlagen för brunt är svårare, det har jag förstått. Men grönt, i någon nyans, det blir det enligt det schema jag ställt upp.

Det jerker_s skriver förstår jag inte. Är det anlagen som kycklingarna ärver, anlagen som hönan har, ett anlag från tuppen och ett från hönan...

Om man bortser från brunt, och bara tittar på grönt, så har ju både tuppen och hönan två anlag, som vart och ett kan vara grönt, eller inte grönt. Och kycklingarna ärver ett anlag från tuppen och ett från hönan.

Ett grönt anlag + inget = 50% grönt (Dessa får ett anlag grönt)
Som detta här. Menar han att man parar en individ som har bara ett anlag för grönt med en individ som inte har något anlag för grönt, då är det rätt. Men det är inte så man brukar ställa upp det vad gäller ärftligheten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 05 mar-12 kl 13:45 »
Jag skriver exakt samma sak ni skrivit men ENDAST utgått från grönt anlag vilket frågan gällde! Byt ut INGET anlag mot ANNAT så blir det bättre svenska och kanske tydligare...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 05 mar-12 kl 13:49 »
Jag skriver exakt samma sak ni skrivit men ENDAST utgått från grönt anlag vilket frågan gällde! Byt ut INGET anlag mot ANNAT så blir det bättre svenska och kanske tydligare...
Ok, men menar du att du skriver anlaget från höna på ena sidan om pluset, och anlaget från tupp på andra sidan?

För jag läste det som anlagen hos 1 individ, då blev det helt fel.

Nu vet jag inte vad generna brukar kallas, men annars skriver man ju GG+VV ger GV (om man nu kallar grönt för G och vitt för V)
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 05 mar-12 kl 14:17 »
Ok, men menar du att du skriver anlaget från höna på ena sidan om pluset, och anlaget från tupp på andra sidan?

För jag läste det som anlagen hos 1 individ, då blev det helt fel.

Nu vet jag inte vad generna brukar kallas, men annars skriver man ju GG+VV ger GV (om man nu kallar grönt för G och vitt för V)

Japp! Precis höna + tupp.. eller tupp + höna.. ;) Jag vet inte heller hur beteckningen ser ut därför ville jag inte krångla till det mer än nödvändigt... :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #24 skrivet: 06 mar-12 kl 16:21 »
Anlaget för gröna ägg heter O vildformen som ger "icke gröna ägg heter o+
 Ska man vara helt korrekt finns det inget anlag för vita ägg utan endast anlag som inte ger färgade ägg  ;)'

Citera
Ett grönt anlag + inget = 50% grönt (Dessa får ett anlag grönt)
Blir alltså
O/o+ + o+/o+= 50% O/o+ gröna ägg och 50% o+/o+, inte gröna ägg
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 06 mar-12 kl 18:02 »
Tack så mycket för alla klarläggande svar. Då är det bara att börja kläcka gröna ägg.

/Eva
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

lena70

• Gäst
Jag har blandrashöns, de är korsningar emellan silke och dvärgkochin, och de värper vita-ljusbruna ägg. Om jag skaffar en Isbar eller en Aracuana tupp till dom hönsen, kommer då deras kycklingar att bli grönvärpare???  ???( om vi antar att tuppen är helt rasren)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Ja, om tuppen är renrasig isbar, araucana, creme crested legbar eller annan grönvärpare, så blir alla hönekycklingar i den korsningen grönvärpare.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
Åter igen i alla grönvärpande raser finns det  individer som är heterozygota för grönvärpar anlaget. Det kan man inte "se". Får du tag i en sådan tupp kommer bara hälften av hönskycklingarna bli grönvärpare.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lena70

• Gäst
Åter igen i alla grönvärpande raser finns det  individer som är heterozygota för grönvärpar anlaget. Det kan man inte "se". Får du tag i en sådan tupp kommer bara hälften av hönskycklingarna bli grönvärpare.
Tack Lina för att du berätta det för mig..Nåja, att hälften  av de kommande hönskycklingarna värper grönt, räcker gott och väl för mig.. ;D Skulle vara så kul, att kunna ge barnen olika färger på äggen. Dottern vill ha ROSA ägg, men det vet jag inte hur jag ska få fram..?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Ok, jag har förstått av det du skrivit att detta inte går att få bort helt, men att det är mycket ovanligt att de bara har ett grönt anlag. Märker man att en tupp bara har ett grönt anlag, eller att någon t ex isbar råkar ha anlag för bara brunt, vilket teoretiskt skulle vara möjligt, enligt det du skrivit tidigare, så är de ju inte rastypiska, och bör slås ut.

Funderar själv på att införa att jag alltid kollar att tupparna av de grönvärpande raserna är homozygota för grönvärparanlaget, genom att kläcka fram blandraskycklingar efter de olika tupparna, märka dem väl, och kolla vilken äggfärg de får. Kommer att ha mer plats i framtiden, så då kan jag nog ha en grupp testindivider som kan behövas av olika skäl. Får räkna på det, men eftersom sannolikheten är 50% för icke-grönvärpare om tuppen bara har ett anlag, så borde 8-10 hönor efter varje tupp ge ett mycket statistiskt säkert utfall.

Maddie

• Uppland
Hm... Blir det lika med äggen om det är tvärt om också ? Alltså om hönorna som värper gröna ägg, går hos en tupp vars ras värper ljusbruna... Kan kycklingarna värpa antingen gröna  eller ljus bruna ägg ...   ???   ::)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
Ok, jag har förstått av det du skrivit att detta inte går att få bort helt, men att det är mycket ovanligt att de bara har ett grönt anlag. Märker man att en tupp bara har ett grönt anlag, eller att någon t ex isbar råkar ha anlag för bara brunt, vilket teoretiskt skulle vara möjligt, enligt det du skrivit tidigare, så är de ju inte rastypiska, och bör slås ut.

Funderar själv på att införa att jag alltid kollar att tupparna av de grönvärpande raserna är homozygota för grönvärparanlaget, genom att kläcka fram blandraskycklingar efter de olika tupparna, märka dem väl, och kolla vilken äggfärg de får. Kommer att ha mer plats i framtiden, så då kan jag nog ha en grupp testindivider som kan behövas av olika skäl. Får räkna på det, men eftersom sannolikheten är 50% för icke-grönvärpare om tuppen bara har ett anlag, så borde 8-10 hönor efter varje tupp ge ett mycket statistiskt säkert utfall.
Vad är vitsen med att "testa" alla tuppar om man inte också testar alla hönor? Förvisso kan du garantera en grönvärpande generation, men om du ev har heterozygota hönor  så är du ju tillbaka på ruta ett igen redan nästa  generation.

Att testa avelsdjur känns som ett jätteprojekt för att hantera ett förhållandevis ovanligt problem. Det är ju lättare att plocka ev icke grönvärpare ur avel.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Vad är vitsen med att "testa" alla tuppar om man inte också testar alla hönor? Förvisso kan du garantera en grönvärpande generation, men om du ev har heterozygota hönor  så är du ju tillbaka på ruta ett igen redan nästa  generation.

Att testa avelsdjur känns som ett jätteprojekt för att hantera ett förhållandevis ovanligt problem. Det är ju lättare att plocka ev icke grönvärpare ur avel.
Jo, det är sant att jag borde testa hönorna också i så fall, men det är värre med platsen då. Och jag tänkte att om jag testade tuppar som härstammar från mina 3 olika linjer, och alla visade sig vara homozygota för grönt, så är sannolikheten stor att alla mina djur är homozygota för grönt. Särskilt om jag testade ett antal nya tuppar varje år. Det kunde ju vara bra att inte bara strunta i risken, om än liten, för felaktiga anlag, när det faktiskt är möjligt att avla bort dem.

Jennyt

• Västergötland
Det är väl alltid klokt att kläcka ett par omgångar själv på sina avelsdjur innan man säljer avelsägg. Har jag en ny grupp, så säljer jag inte ägg första avelsåret... man vill ju veta vad man säljer. Däremot  om enstaka nya djur kommer in i gruppen, får det vara. På så sätt får du ju inte koll på varje individ, men du har ett hum om vad dina avkommor har för egenskaper och följdaktligen koll på vad du säljer.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Hm... Blir det lika med äggen om det är tvärt om också ? Alltså om hönorna som värper gröna ägg, går hos en tupp vars ras värper ljusbruna... Kan kycklingarna värpa antingen gröna  eller ljus bruna ägg ...   ???   ::)
Det spelar ingen roll vilken förälder som har vilket anlag, de får ju ändå ett anlag från vardera föräldern.

Är hönan renrasig grönvärpare är sannolikheten hög för att hönan är homozygot för grönt och då kommer alla hönekycklingarna att värpa gröna ägg i någon nyans. Ärver de brunt från pappan blir det mer mörkgröna ägg, ärver de vitt från pappan blir det ungefär samma nyans som på mammans ägg, eller ljusare, i normalfallet. Som jag har förstått det.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
Jo, det är sant att jag borde testa hönorna också i så fall, men det är värre med platsen då. Och jag tänkte att om jag testade tuppar som härstammar från mina 3 olika linjer, och alla visade sig vara homozygota för grönt, så är sannolikheten stor att alla mina djur är homozygota för grönt. Särskilt om jag testade ett antal nya tuppar varje år. Det kunde ju vara bra att inte bara strunta i risken, om än liten, för felaktiga anlag, när det faktiskt är möjligt att avla bort dem.

Om du ska utgå från att det är sannolikt att dina hönor inte är heterozygota behöver du testa många tuppar från varje linje. Statistiskt sett så är det ju bar 50% av avkommorna efter en heterozygot individ som blir heterozygota själva. För att kunna testa sig fram till en stam med bara homozygota grönvärpare behöver man kläcka fram flera hundra hönkycklingar... Ett jätteprojekt...

Då vi inte pratar om något annat än ett icke rastypiskt skönhetsfel är det i min värld helt orimligt att göra en "så stor höna av den fjädern"  ;) Bättre att plocka de djur som har "skönhetsfelet" ur vidare avel. Vet man vilken tupp som är far så kan man ju gallra bort honom också....

Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser