Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ärvs den gröna äggfärgen?  (läst 10020 gånger)

kag

Hur ärvs den gröna äggfärgen?
« skrivet: 08 mar-10 kl 10:03 »
Jag har en höna som lägger gröna ägg. Ärver hennes hönskycklingar den gröna äggfärgen eller ärvs det via tuppen?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Hur ärvs den gröna äggfärgen?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-10 kl 10:14 »
En Tupp kan inte påverkaen hönas äggs färg

om han inte är far till hönan dvs  :)

Jamen, om tuppen har "grönt" i sina gener förs det ju vidare till kycklingarna också. Lär väl vara som hos människan - blanda en del tupp och en del höna och få en kyckling med en blandning av bådas gener?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

betsla

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-10 kl 10:34 »
Jamen frågan var väl om hönans hönskycklingar ärver den gröna färgen från henne eller från tuppen som är far till dem?

Kan vara jag som läser alldeles galet i trådstarten, är hemma på tredje veckan med förkylning... =/
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 08 mar-10 kl 10:36 »
TS frågade dock inte om hönans äggfärg påverkas av tuppen, frågan var just om kycklingarna ärver sin äggfärg från tuppens sida eller hönan.

Svaret är i alla fall att om du har en höna som bär dubbel uppsättning för grönt och du parar denna höna med en tupp som inte bär anlag för grönt så kommer alla hönskycklingar lägga gröna ägg, då den gröna genen är dominant. Alla tuppkycklingar blir anlagsbärare.

Lika om du parar en tupp med dubbel uppsättning för grönt med en höna som lägger vita ägg så kommer avkommorna lägga gröna ägg, då det gröna är dominant.

Om du parar en höna med enkel uppsättning för grönt med en tupp utan anlag för grönt så kommer 50% av avkommorna ärva genen för gröna ägg och hönorna lägger då gröna ägg och tupparna för genen vidare, medan andra hälften inte kommer bli grönvärpare.

Och lika om du parar en tupp med enkel uppsättning med en höna utan anlag.

Om du parar en höna med enkel uppsättning för grönt med en tupp som också bär enkeluppsättning för grönt så kommer om jag tänkt rätt 75% ärva anlaget för den gröna genen varav 25% bär på dubbel uppsättning för grönt. De sista 25% kommer inte lägga gröna ägg.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 08 mar-10 kl 10:41 »
Nu frågade trådstartaren vad kycklingarna får för färg på äggen, om hönan är grönvärpare och tuppen eventuellt inte är det.

Jag har bara precis börjat läsa på om höns, men vad jag kan förstå så är anlaget för gröna/blåa ägg dominant, så om hönans föräldrar båda hade grön/blåvärparanlag, kommer samtliga kycklingar att värpa gröna/blå ägg, oavsett tuppens gener, men det gröna kan ev blir ljusare/blåare, eftersom det är beroende av brunvärparanlag, och det blir blekare om tuppen är av vitvärpartyp.

Om de kycklingarna i sin tur får kycklingar, kommer inte alla att bli grön/blåvärpare, om hönans pappa var av vitvärpartyp i förra stycket, och de nya kycklingarnas pappa också är av vitvärpartyp.

Rörigt värre i min beskrivning, men hoppas att det går att förstå. Om jag har fel hoppas jag att någon rättar mig, så att jag lär mig rätt, men det är så jag har förstått det i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 08 mar-10 kl 10:44 »
hej,

det ät mendels lag som styr det hela....

brun, grön, blå, är alla dominanta färger.. precis som brun är dominant i människans ögon färg.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

kag

« Svar #6 skrivet: 08 mar-10 kl 17:24 »
Tack - jag borde titta i genetikboken igen kanske... ;)

mina1982

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 13 mar-10 kl 11:35 »
Jag har en höna som kommer från brunt ägg men pappa var grönvärpare.
alltså pappa grön mamma brun.
Sen tog jag den hönans ägg (brunt ägg) som då har 50 % grönt i sig och para med tupp grönvärpare igen.
Nu har jag höna från det ,så då borde det vara 75 % grönvärpare i den? eller?
Tror ni den hönan kommer värpa gröna ägg? eller kommer det fortsätta med bruna?
Nu är jag intreserad av att få fram gröna ägg fast från fin och större höna, dom grönvärpare jag har är bara svarta hönor,(tupp färgglad iaf) skulle vilja få färg på dom fast att dom värper gröna ägg ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 13 mar-10 kl 12:17 »
Om hönan la bruna ägg så hade den inte anlaget för gröna ägg alls i sig vilket måste betyda att din grönvärpartupp endast bar på enkel uppsättning för grönt (och att dottern inte ärvde den gröna genen utan hon fick det andra anlaget för icke grönvärpande). Om han hade haft dubbel hade avkomman lagt gröna (militärgröna då det blandas med det bruna) ägg då det gröna är dominant.

Om du parar denna höna med en grönvärpartupp är det lite som att börja på ruta ett igen då denna höna inte bär på anlaget, för då skulle hon lagt gröna ägg. Men nog finns det en chans att hennes döttrar kommer lägga gröna ägg, åtminstone en del utav dem, beror på om denna tupp bär på ett anlag eller två.

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 13 mar-10 kl 13:41 »
Men är den gröna färgen dominant över brun?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #10 skrivet: 13 mar-10 kl 13:44 »
grönt och brunt är lika dominant det blir militär grön ägg av denna blandning

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 13 mar-10 kl 14:49 »
Hönor har 2 anlag för äggfärg, har hon 2 gröna anlag blir alla hennes kycklingar grönvärpare. Har hon ett anlag för grönt och ett för för brunt elller vitt blir hälften av kycklingarna grönvärpare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 13 mar-10 kl 14:58 »
Blått/grönt (samma anlag) färgar skalet rakt igenom, så att det är i princip samma färg på insidan som utsidan.

Brun äggfärg färgar endast skalet på utsidan och kan med lite "våld" tvättas bort så att ägget blir vitt. Insidan på ett brunt ägg är alltid vitt

Ett ägg från en höna som har både anlag för bruna ägg och blå/gröna ägg får en "militärgrön" äggfärg på utsidan av ägget och en blågrön färg på insidan.

Vill man ha fram riktigt blåaktiga ägg måste man avla bort så mycket brunt som möjligt. Att hålla koll på äggskalets insida är då en stor hjälp.

Genetiskt så ligger anlaget för bruna (Br) ägg på ett lokus och anlaget för gröna (O) ägg på ett annat lokus. En höna kan med andra ord ha 2 anlag för grönt och två anlag för brunt (O, O, Br Br) och kommer ha samma skalfärg som en höna som har ett anlag för varje (O o, Br br)

Vit skalfärg är inget anlag i sig utan avsaknad av anlagen för grönt eller brunt dvs (o o, br br)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mina1982

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 13 mar-10 kl 15:49 »
Om du parar denna höna med en grönvärpartupp är det lite som att börja på ruta ett igen då denna höna inte bär på anlaget, för då skulle hon lagt gröna ägg. Men nog finns det en chans att hennes döttrar kommer lägga gröna ägg, åtminstone en del utav dem, beror på om denna tupp bär på ett anlag eller två.
Om då tuppen har mamma som är grönvärpare och som har pappa som är grönvärpare, (båda kommer från gröna ägg) den har då två anlag eller? För båda mina tuppar kommer från gröna ägg... eller hur vet man om man får en tupp med två anlag annars?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 13 mar-10 kl 16:06 »
Om då tuppen har mamma som är grönvärpare och som har pappa som är grönvärpare, (båda kommer från gröna ägg) den har då två anlag eller? För båda mina tuppar kommer från gröna ägg... eller hur vet man om man får en tupp med två anlag annars?

Det beror på om föräldrarna har ett (Oo) eller två (OO) anlag för grönt
Det är har Punnettes ruta kommer in:
http://www.changbioscience.com/genetics/punnett.html
I länken ovan anvä'nder man AA Aa och aa vilket kan jämföras med OO Oo och oo

Om båda föräldrarna är (OO) kommer alla avkommorna bli (OO) dvs dubbla anlagsbärare för grönt.

Om föräldrarna är Oo så kommer 25% av deras avkommor inte att bli grönvärpare (oo) 25% blir grönvärpare med ett anlag (Oo) och 50% blir grönvärpare med 2 anlag (OO)

Om en förälder är (OO) och en förälder är (Oo) Blir alla grönvärpare men 50% av avkommorna har endast ett anlag (Oo)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 13 mar-10 kl 18:39 »
Hmmm... Tyckte att det var precis det där jag skrev lite ovan i tråden. ::) ;D ;D

Citera
om du har en höna som bär dubbel uppsättning för grönt och du parar denna höna med en tupp som inte bär anlag för grönt så kommer alla hönskycklingar lägga gröna ägg, då den gröna genen är dominant. Alla tuppkycklingar blir anlagsbärare.

Lika om du parar en tupp med dubbel uppsättning för grönt med en höna som lägger vita ägg så kommer avkommorna lägga gröna ägg, då det gröna är dominant.

Om du parar en höna med enkel uppsättning för grönt med en tupp utan anlag för grönt så kommer 50% av avkommorna ärva genen för gröna ägg och hönorna lägger då gröna ägg och tupparna för genen vidare, medan andra hälften inte kommer bli grönvärpare.

Och lika om du parar en tupp med enkel uppsättning med en höna utan anlag.

Om du parar en höna med enkel uppsättning för grönt med en tupp som också bär enkeluppsättning för grönt så kommer om jag tänkt rätt 75% ärva anlaget för den gröna genen varav 25% bär på dubbel uppsättning för grönt. De sista 25% kommer inte lägga gröna ägg.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 14 mar-10 kl 09:15 »
Hmmm... Tyckte att det var precis det där jag skrev lite ovan i tråden. ::) ;D ;D
:-[

Kanin-Eva

• Dalarna
Grönvärpare ärftlighet
« Svar #17 skrivet: 05 mar-12 kl 09:34 »
Jag har läst någonstans i något inlägg att anlaget för gröna ägg är dominant. Någon som vet om det är så?

Jag har en blandad flock höns där en av damerna värper gröna ägg. Om jag låter maskinen eller en höna kläcka fram kycklingar ur dessa skulle (statistiskt sett) hälften av de blivande hönorna bli grönvärpare. Under förutsättning att min grönvärpande höna bara har ett "grönvärpningsanlag" annars skulle alla bli grönvärpare.

Jag har även två tuppar som kommer från samma uppfödare och som alltså skulle kunna ha grönvärpande föräldrar. Då borde de ju kunna bära på anlag för gröna ägg. Under förutsättning att anlaget inte sitter på könskromosomen.

Någon som har koll på hönsgenetiken? Jag tycker att det vore kul med flera grönvärpare och vill veta hur jag ska göra på bästa sätt.

/Eva

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Grönvärpare ärftlighet
« Svar #18 skrivet: 05 mar-12 kl 11:27 »
Ett grönt anlag + inget = 50% grönt (Dessa får ett anlag grönt)Se A)
Två grönt anlag + inget = 100% grönt (alla kycklingar bär ett anlag vilket är dominant och därför blir äggen gröna)
Ett anlag + ett anlag = 75 % grönt (av dessa bär 50% ett anlag, 25 % två anlag och 25 inga anlag)Fel, se B)
Nej, detta beror på vilket som är det andra anlaget. Grönt och brunt är båda dominanta över vitt.

A) Alla hönor som har 1 grönt och 1 vitt anlag värper gröna ägg. Alla hönor som har ett grönt och ett brunt anlag värper mörkgröna ägg.
B) Alla hönor som har 2 gröna anlag värper gröna ägg.

Eller så menar du något helt annat, jerker_s.

I alla fall, till ts.

Om dina hönor har 1 grönt och 1 vitt anlag, och dina tuppar också har 1 grönt och 1 vitt anlag, så kommer deras hönekycklingar bli som följer:
25% får 2 gröna anlag och värper gröna ägg.
50% får 1 grönt och 1 vitt anlag och värper gröna ägg.
25% får 2 vita anlag och värper vita ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
SV: Grönvärpare ärftlighet
« Svar #19 skrivet: 05 mar-12 kl 12:12 »
Nej, detta beror på vilket som är det andra anlaget. Grönt och brunt är båda dominanta över vitt.

A) Alla hönor som har 1 grönt och 1 vitt anlag värper gröna ägg. Alla hönor som har ett grönt och ett brunt anlag värper mörkgröna ägg.
B) Alla hönor som har 2 gröna anlag värper gröna ägg.

Eller så menar du något helt annat, jerker_s.

I alla fall, till ts.

Om dina hönor har 1 grönt och 1 vitt anlag, och dina tuppar också har 1 grönt och 1 vitt anlag, så kommer deras hönekycklingar bli som följer:
25% får 2 gröna anlag och värper gröna ägg.
50% får 1 grönt och 1 vitt anlag och värper gröna ägg.
25% får 2 vita anlag och värper vita ägg.
Det är svårare än så. Det finns förmodligen minst 13 anlag som ger färgade ägg och alla sitter inte på samma allel. Man har inte lokaliserat alla generna ännu men man vet att de finns flera loci som innehåller gener som påverkar äggfärg. En höna som lägger helt kritvita ägg har på endast anlag som säger visa inte färg på samtliga loci somm innehåller äggfärggener.

En höna kan således ha både dubbla anlag för grönt (det verkar bara finnas en gen som ger gröna ägg O) och flera anlag för bruna ägg. Hade det bara funnits ett anlag för bruna ägg hade det inte varit så svårt att avla fram vita ägg.....

Väldigt många grönvärpare har något anlag för brunt också och det är därför väldigt svårt att avla bort en grönnyans och få mer turkosblåägg.

För att sammanfatta så nedärvs anlaget O som behövs för att få blå turkosa eller gröna ägg som jerker_s skriver.

Hurvida äggen har mer eller mindre brun/grön ton beror på andra gener och påverkar inte nedärvningen av genen O.

Solklart eller hur  ::) :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser