Det finns ett fåtal "typmodeller" på gammla timmerhus som tex 6-rums-plan, parstuga (kammare + sal + kök), enkelstuga etc.
På vad du skriver verkar det vara frågan om en parstuga, då har du förmodligen en farstu mitt på huset med ett litet rum rakt fram och sedan ett stort kök på andra sidan farstun och en sal på nästa sida farstun. Om inte denna beskrivning stämmer så har du förmodligen en annan "typmodell" och du får gärna bifoga skisser över rumsindelningen så är det lättare att veta vilken typ av hus det rör sig.
I de flesta fall är samtliga innerväggar mer eller mindre bärande iom att man ofta har placerat innerväggarna strategiskt för att bära upp golvbjälklaget till övervåningen som urspungligen utgjordes av stockar som då låg ganska glest, dessa stockar brukar då ofta ligga uppepå innerväggen.
Det kan även vara så i timmerhus att innerväggarna hjälper till att hålla ihop ytterväggarna så att dessa inte trycks utåt och man brukar även ha "skarvat" ytterväggen vid en innervägg för att få en hållbar knut, stockarna i ett timmerhus sitter inte ihop på samma sätt som en modern vägg utan dom är inträdda i varandra som ett jättestort plockepinn.
Om du ska börja ta bort innerväggar i ett timmerhus så bör du ta professionell hjälp och se till att "skala rent" samtliga väggar och kanske även ta bort övervåningens golv alternativt innertaket i nedervåningen (använd andningskydd vid rivning) så att du säkert ser hur huset är konstruerat.
Förmodligen måste du då även sätta in nya balkar i stål eller limträ som tar över innerväggens roll.
På det hela tycker jag att det låter som ett tveksamt byggprojekt som jag avråder ifrån i det fall du vill ha kvar övervåningen intakt.
Kan tillägga att jag brukar förepråka att man moderniserar gammla hus om man ska använda dom som bostad, men att plocka bort väggar i ett timmerhus kräver mycket kunskap och otroligt mycket jobb.