Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bärande väggar i gammal timmerhus?  (läst 30046 gånger)

palledansk

• Värmland
Bärande väggar i gammal timmerhus?
« skrivet: 06 mar-10 kl 16:12 »
Någon som vet hur man vet att en vägg är bärande?
Gammalt timmerhus ca 6 x 10 m, kök, sovalkov, rum  och fartsu på nederbotten.
Murstocken mitt i huset.
Vi tänkte ta ner alla väggar på nedre plan och göra ett stort kök/allrum.
På över våningen finns två sovrum + hall och yttervind  på båda långsidor.
Huset troligen byggt i slutet på 1800talet.
Alla tips o råd mottages tacksamt.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Bullerybo

• Närke
SV: Bärande väggar i gammal timmerhus?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-10 kl 16:29 »
Jag tycker det låter som om du vill ha ett nytt hus, inte ett hus från slutet av 1800-talet. Men låt gå...(kan ju inte tvinga folk att vara intresserade av byggnadsvård, vi är alla olika).

I ett timmrat hus är alla väggar en del i konstruktionen och det kan påverka stabiliteten vilken vägg du än tar ned (så vida det inte är väggar uppsatta i modern tid som ej är timmrade). Jag föreslår att du tar hjälp av en timmerman som är specialicerad på området, och inte gör jobbet själva.

På vinden bör du kunna se vilka innerväggar som ev. bär upp takås och dem ska du inte röra över huvud taget. 

signe

« Svar #2 skrivet: 06 mar-10 kl 16:34 »
Ni kan börja med att kolla golven i rummen på övervåningen. I motsatt riktning som golvplankorna ligger går golvåsarna (som antagligen också är takåsar). Dessa vilar ju på något och det kan vara innerväggar på nedervåningen. Har ni tur så är ert hus så långsmalt att alla golvåsar bara vilar på ytterväggarna men det är nog inte så troligt. Men precis som bullerbybo säger så tycker jag att ni ska tänka er för vad det egentligen ni vill ha för hus. Och det är inte alltid så praktiskt med kök och vardagsrum i ett.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-10 kl 16:37 »
Det finns ett fåtal "typmodeller" på gammla timmerhus som tex 6-rums-plan, parstuga (kammare + sal + kök), enkelstuga etc.

På vad du skriver verkar det vara frågan om en parstuga, då har du förmodligen en farstu mitt på huset med ett litet rum rakt fram och sedan ett stort kök på andra sidan farstun och en sal på nästa sida farstun. Om inte denna beskrivning stämmer så har du förmodligen en annan "typmodell" och du får gärna bifoga skisser över rumsindelningen så är det lättare att veta vilken typ av hus det rör sig.

I de flesta fall är samtliga innerväggar mer eller mindre bärande iom att man ofta har placerat innerväggarna strategiskt för att bära upp golvbjälklaget till övervåningen som urspungligen utgjordes av stockar som då låg ganska glest, dessa stockar brukar då ofta ligga uppepå innerväggen.

Det kan även vara så i timmerhus att innerväggarna hjälper till att hålla ihop ytterväggarna så att dessa inte trycks utåt och man brukar även ha "skarvat" ytterväggen vid en innervägg för att få en hållbar knut, stockarna i ett timmerhus sitter inte ihop på samma sätt som en modern vägg utan dom är inträdda i varandra som ett jättestort plockepinn.

Om du ska börja ta bort innerväggar i ett timmerhus så bör du ta professionell hjälp och se till att "skala rent" samtliga väggar och kanske även ta bort övervåningens golv alternativt innertaket i nedervåningen (använd andningskydd vid rivning) så att du säkert ser hur huset är konstruerat.

Förmodligen måste du då även sätta in nya balkar i stål eller limträ som tar över innerväggens roll.

På det hela tycker jag att det låter som ett tveksamt byggprojekt som jag avråder ifrån i det fall du vill ha kvar övervåningen intakt.

Kan tillägga att jag brukar förepråka att man moderniserar gammla hus om man ska använda dom som bostad, men att plocka bort väggar i ett timmerhus kräver mycket kunskap och otroligt mycket jobb.

Bullerybo

• Närke
« Svar #4 skrivet: 06 mar-10 kl 16:42 »
Det blev kanske lite luddigt...men alltså: om du kikar upp på vinden kan du se att vissa innerväggar kan vara timmrade genom hela huset och upp till taknocken för att hjälpa till att hålla uppe takåsarna (om det är ett åstak). Då är de jätte-bärande.

De andra innerväggarna är bara rätt-så-bärande.

Bullerybo

• Närke
« Svar #5 skrivet: 06 mar-10 kl 16:48 »
Det finns ett fåtal "typmodeller" på gammla timmerhus som tex 6-rums-plan, parstuga (kammare + sal + kök), enkelstuga etc.

Stämmer...men de kan vara lite olika byggda beroende på vart i landet de ligger. I mina trakter (Närke) byggde man oftast ut enkelstugan uppåt  i första hand, sedan utåt.

Om huset varit en närkestuga (enkelstuga i två plan) innan det blev parstuga blir resultatet att den innervägg som tidigare var yttervägg är bärande (håller uppe taket).

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-10 kl 18:03 »
Som sagts ovan. I ett timmerhus, speciellt en parstuga, är alla väggar bärande inkl innerväggar. Men visst, det går säkert, med mycket möda och stort besvär. Men varför? En stor del av tjusningen med att bo i ett gammalt hus är ju de gamla planerna. Vill man bo med öppen planlösning så är det nog bäst att köpa en sådan kåk, alternativt en utan bärande innerväggar och börja riva i det huset.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 08 mar-10 kl 19:20 »
ALLA TIMRADE VÄGGAR ÄR BÄRANDE. Punkt. Inga om och men.

Om man tar bort en mellanvägg är risken stor att ytterväggarna börjar bulna och till slut rasar någonting.
Jag var en gång anställt för att stabilisera ett hus där någon hade gjort exakt det som du planerar nu. Innan jag kunde börja göra någonting var jag tvungen att slå propsar mellan marken och takåsarna för att alls våga vistas i huset. Sedan spände jag upp huset med stöttor och kättingar och domkrafter. Efter en månads stomarbete gick det att ta bort stöttorna utan att huset rasade. Då slutade jag och andra fortsatte med att stabilisera övre delen. Slutresultatet blev ett svagt snett och och fult hus som står på rätt någorlunda tack vare en massa besynnerliga förstärkningar och massor av 16 mm gängstång.
Det var ett farligt arbete.
Två gånger sprang jag ut med hjärtat i halsgropen och trodde att allt skulle rasa och en gång kom en stock flygande rätt ur en yttervägg och landade på mina tår. Jag hade lyckligtvis stålhättor.
I det huset hade människor bott lyckligt ovetande.........

Mitt råd som halvprofessionell på timmerhus är att du skall glömma den där iden.
« Senast ändrad: 08 mar-10 kl 19:25 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 08 mar-10 kl 22:52 »
Sparar man några timmerstockar överst så brukar det funka. Alltså som dörröppningar modell större. Att ta ner väggar helt och hållet går inte men att öppna upp funkar bra.

Sen tycker inte jag man ska göra så men det är inte mitt hus.  8)

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 mar-10 kl 23:03 »
Halaj!

Men vad är det för väggar?
Det kanske är plankvägg som sattes upp för 50 år sedan. Då kan man bara riva det. Om man nu vill.
Öppen planlösning är en modenyck som suger fett.

//T

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 mar-10 kl 01:50 »
Citera
Öppen planlösning är en modenyck som suger fett.

Kunde fan inte sagt det bättre själv! Kommer inte på någon fördel med det alls.

Tapio

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 09 mar-10 kl 08:05 »
Halaj!

Det finns en stor fördel faktiskt. Om man har en luft/luft-värmepump så kan den värma hela planet på ett bättre sätt.
Och en stor nackdel också. Man dimensionerar köksfläkten efter kökets volym. I öppen planlösning alltså hela planet. Det ger en enorm fläkt som kommer att låta som ett reaplan och suga ut all uppvärmd luft i hela planet en gång i timmen om jag minns rätt. Luft som luftpumpen måste värma upp på nytt. Lik förbannat kommer det att stinka stekt makrill i hela planet i två dagar när man stekt en sådan.

//T

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 09 mar-10 kl 12:40 »
Kunde fan inte sagt det bättre själv! Kommer inte på någon fördel med det alls.

Amen!
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 09 mar-10 kl 19:50 »
Någon som vet hur man vet att en vägg är bärande?

Oavsett byggteknik är de flesta väggar i gamla hus bärande. Det blir lixom så när huset sätter sig. Mitt råd är att ni antingen byter planlösningsideal eller byter bostad.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Johannes

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 mar-10 kl 20:40 »

Vad tror folk om gamla hus.Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.Jag gråter nog!
Som den där "Palledansk" planerar.Har han inget i pallet.Det skulle vara straffbart!

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 09 mar-10 kl 20:52 »
Lägg ner alla nedsättande kommentarer!  (:)

Att inte själv vilja ha det så innebär inte att man klankar ner på nån annan. Jag kan bara beklaga att man väljer det men kan man inte här på alternativ ha inställningen att man hjälper varandra?  ???

I detta fall hur man minimerar "skadan".

Johannes

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 mar-10 kl 20:56 »

Jag får väl be så mycket om ursäkt för min del.Men hur ska man uttrycka allvaret i situationen om någon "råkar" bli ihjälklämd om huset rasar "ihop"?

TW

• Finland
« Svar #17 skrivet: 09 mar-10 kl 21:05 »
Jag har faktiskt träffat byggnadsingenjörer som har trott att man kan kan ta bort väggar hur som helst i timmerhus så vi skall inte hacka på Palledansk för att han inte visste.

Det finns bara ett sätt att minimera skadan rent hållfasthetstekniskt. Att lämna mellanväggarna någotsånär ifred. Något vettigt placerat dörrhål kan man kanske ta upp men inte mera.

Nu vet han!

Det är väl det som forumet är till för. Att sprida information.
« Senast ändrad: 09 mar-10 kl 21:09 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #18 skrivet: 09 mar-10 kl 21:16 »
Det beror också på vad det är typ av "timrat".

Som en parentes kan nämnas att om det är båleväggar och inte knuttimrat så har inte väggarna någon större bärande funktion, huset bärs av stolpar med en överliggare i husets längdriktning och sidorna är ihopbundna av tvärbjälkar. Bulorna är bara löst nedskutna i stolparnas u-formade skåror för att skapa en vägg och kan plockas upp och flyttas till ett annat hus. Väggen har dock en viss stabiliserande funktion på samma sätt som en diagonalstäva i en regelstomme men det är lätt fixat.

Rödskägg

• Småland
« Svar #19 skrivet: 10 mar-10 kl 07:51 »
Köp ett gammalt kapell istället >:D
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser