Lofter har en dörr som kommer avgränsa getterna från att komma in, förvisso kommer de sägert nosa genom hönsens in och utgångs hål men då alla getter är över året så tvivlar jag på att de kommer att komma igenom. dörren kommer då bara öppnas när vi måste in och ut.
Tack för tipset med plastmatta funderat på hur man skall lösa golvet på ett bra sätt men där fick jag ju lösningen. Det vi är ute efter är ju i första hand ett litet eget kryp in för hönsen där de kan få ro att lägga sina ägg (utan att geterna trampar sönder dem) och det viktigaste att de får ha sitt "foder" i fred. Sen om de vill sova uppe på geterna eller hur de vill göra spelar ingen roll. Men ni har nog rätt att loftet har en betydligt bättre lösning där grejerna får vara ifred. Man vet ju hur geter är.
Vi har 6 geter i nuläget och har tänkt oss 4-5 höns. Läst lite och tror att det blir Blomme höns... Men skall läsa lite till. Det vi är ute efter är sociala höns, som lägger lite lagom med ägg och som helst inte stutsar för högt och ofta över stängslet men det kanske inte går att hindra så mycket.
Ett get elstängsel på ca 109 cm högt... men men man får väll se lite. Gården är inga problem om de traskar runt på men vi vill ju inte ha ut dem på vägen... så har ni några tips på hur man får dem att känna sig trygga och säkra i sitt häng så de vill hålla sig där så mycket som möjligt så är jag tacksam. Hänget är uppdelat i 2 st bitar med en grind emellan... ca 1 hektar samanlagt med gräs, myror, MASK (usch) och annat gott. Även en super härlig liten bärgsbit som ger getterna massor av härligt sand under sommar halvåret som de älskar att klia sig i.
Kommer inte riktigt ihåg hur stort utrymmet hos geterna är men när vi räknade på hur många geter som på pappret fick vistas där inne så var det MASSA fler än vad vi har. Så även om jag gränsar av stor del av loftet så lovar jag att det kommer absolut inte vara PLATSBRIST för honsen. det kommer vara så extra mycket tilltaget så...
Och våra djur har alltid fri tillgång att gå in och ut, enbart om de skulle bli sjuka kommer vi då stänga in dem i den mån det skulle behövas och där har vi massa olika lösningar och mycket utrymme vid sådana tillfällen så jag är inte orolig att något djur här skulle må dåligt av utrymmet de får. Det är bara att man vill göra så rätt och bekvämt för alla redan från början, sedan att det kommer några Ja ha och Jasså

det får man räkna med.

Tack för allas hjälp.