Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÖNSEN och geterna, hur skall jag bygga?  (läst 1437 gånger)

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
HÖNSEN och geterna, hur skall jag bygga?
« skrivet: 02 mar-10 kl 16:38 »
Förlåt om denna ligger fel men jag behöver lite hjälp. Jag har två alternativ till hur jag kan bygga lite till hönsen vi har tänkt skaffa.

Antingen kan jag på "loftet" rensa ut och bygga en liten egen avdelning till hönsen... alternativen här är antingen att de går in och ut genom Getternas bostad vilket nog är lite mer socialare eftersom de skall gå i samma hage. Eller så kan jag på bottre sidan som syns på bild 1 med fönstret bygga en avdelning där de går ut på kortsidan.

Eller som bild två bygga någonting inne hos geterna... det som måste avspärras från dem är ju maten och boet där de skall värpa... Har ni några tips? ideer?

dörren som finns på bild två är tanken om det blir på loftet att såga ett litet hål där hönsen kan gå in och ut själva.

Jag vill ju ge dem ett BRA hem och samtidigt så smidigt som möjligt att hålla fräscht (i den mån det går)

Hoppas på tips och kanske lite hjälp ideer...
7TERRY

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: HÖNSEN och geterna, hur skall jag bygga?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-10 kl 22:54 »
Jag hade nog sattsat på loftet .
Lägg in en billig plastmatta på golvet så är det ju lättstädat sen .
O dom har ju sällskap av getterna :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 mar-10 kl 22:59 »
är väll en liten dumm fråga men tror du inte getterna äter upp plast mattan? mvh

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 02 mar-10 kl 23:09 »
Getterna skulle väl inte vara därinne ???
Då kanske jag missförstod , tyckte att det stod att hönsen enbart skulle ha det utrymmet o sen dela ute ytrymmet med getterna ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 mar-10 kl 23:20 »
Getterna skulle väl inte vara därinne ???
Då kanske jag missförstod , tyckte att det stod att hönsen enbart skulle ha det utrymmet o sen dela ute ytrymmet med getterna ?
Ja läste för viso bara ditt inlägg där av frågan. mvh

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 02 mar-10 kl 23:21 »
Hur många getter o hur många höns? Vilker höns-ras?
Hur många kvadrat på "bottenvåningen" resp "övervåningen"?

Om inte stegen upp get-säkras så är ju getterna tvärfort på övervåningen oxå..

Jag skulle nog ha två utrymmen, getternas anpassat till getter, så skulle jag slippa bli galen när getterna sabbat nåt.. för det vet vi ju att de gärna vill göra.. - hitta på nåt..  ;)
Och således blir hönsens utrymme anpassat för dem - utan kompromisser.

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 03 mar-10 kl 16:01 »
Lofter har en dörr som kommer avgränsa getterna från att komma in, förvisso kommer de sägert nosa genom hönsens in och utgångs hål men då alla getter är över året så tvivlar jag på att de kommer att komma igenom. dörren kommer då bara öppnas när vi måste in och ut.

Tack för tipset med plastmatta funderat på hur man skall lösa golvet på ett bra sätt men där fick jag ju lösningen. Det vi är ute efter är ju i första hand ett litet eget kryp in för hönsen där de kan få ro att lägga sina ägg (utan att geterna trampar sönder dem) och det viktigaste att de får ha sitt "foder" i fred. Sen om de vill sova uppe på geterna eller hur de vill göra spelar ingen roll. Men ni har nog rätt att loftet har en betydligt bättre lösning där grejerna får vara ifred. Man vet ju hur geter är.

Vi har 6 geter i nuläget och har tänkt oss 4-5 höns. Läst lite och tror att det blir Blomme höns... Men skall läsa lite till. Det vi är ute efter är sociala höns, som lägger lite lagom med ägg och som helst inte stutsar för högt och ofta över stängslet men det kanske inte går att hindra så mycket.
Ett get elstängsel på ca 109 cm högt... men men man får väll se lite. Gården är inga problem om de traskar runt på men vi vill ju inte ha ut dem på vägen... så har ni några tips på hur man får dem att känna sig trygga och säkra i sitt häng så de vill hålla sig där så mycket som möjligt så är jag tacksam. Hänget är uppdelat i 2 st bitar med en grind emellan... ca 1 hektar samanlagt med gräs, myror, MASK (usch) och annat gott. Även en super härlig liten bärgsbit som ger getterna massor av härligt sand under sommar halvåret som de älskar att klia sig i.

Kommer inte riktigt ihåg hur stort utrymmet hos geterna är men när vi räknade på hur många geter som på pappret fick vistas där inne så var det MASSA fler än vad vi har. Så även om jag gränsar av stor del av loftet så lovar jag att det kommer absolut inte vara PLATSBRIST för honsen. det kommer vara så extra mycket tilltaget så...

Och våra djur har alltid fri tillgång att gå in och ut, enbart om de skulle bli sjuka kommer vi då stänga in dem i den mån det skulle behövas och där har vi massa olika lösningar och mycket utrymme vid sådana tillfällen så jag är inte orolig att något djur här skulle må dåligt av utrymmet de får. Det är bara att man vill göra så rätt och bekvämt för alla redan från början, sedan att det kommer några Ja ha och Jasså  ??? det får man räkna med. :)

Tack för allas hjälp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 1 användare
Tom Fransman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser