Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nästa hund...  (läst 23352 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Nästa hund...
« Svar #120 skrivet: 05 apr-11 kl 10:00 »
vad sägs om dessa , för långt bort kanske.. men blandras brukar ju vara friska hundar..  schäfer -vaktar, keeeshound- jakt  Labrador - familjehund 

http://www.blocket.se/pitea/Sota_blandras_valpar_32521385.htm?ca=1_9&w=1
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #121 skrivet: 05 apr-11 kl 11:25 »
vad sägs om dessa , för långt bort kanske.. men blandras brukar ju vara friska hundar..  schäfer -vaktar, keeeshound- jakt  Labrador - familjehund 

http://www.blocket.se/pitea/Sota_blandras_valpar_32521385.htm?ca=1_9&w=1

Friska??  ???  I min bekantskapskrets har jag ett flertal familjer som har eller har haft blandraser. INGEN av dom är frisk...  ::) En av dom blev nyligen avlivad, blott fyra år gammal, efter att ha gått med en konstant läbbig infektion i ryggraden, plus att hon var så dålig i höfterna att hon knappt kunde resa sig efter att ha legat ett tag.  :-\
En annan har konstanta öroninfektioner.
Båda dessa är förstagenerations-korsningar (har renrasiga föräldrar) som folk i allmänhet höjer till skyarna för deras sundhet.  ::)
Så nej tack, inga blandraser här.
Framförallt inte såna som blivit till av en "olyckshändelse" genom tjuvparning.  >:(

Men jag vill nu INTE att detta ska bli en blandras-diskussion.
Vänligen respektera detta allihop!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #122 skrivet: 05 apr-11 kl 14:39 »
jag är int ute efter nån diskussion.. men du ville ju  ha tips på en ny hund..  och allt d var var ett tips.. och det är ju så att smaken är som baken delad..  ;D
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #123 skrivet: 05 apr-11 kl 15:06 »
jag är int ute efter nån diskussion.. men du ville ju  ha tips på en ny hund..  och allt d var var ett tips.. och det är ju så att smaken är som baken delad..  ;D

Jag såg din tråd om dessa, och du vill rädda dom från avlivning, det är väl det...  ::)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #124 skrivet: 05 apr-11 kl 15:09 »
Köp en Landseer vet ja. Helt underbara hundar!

Om du läser mitt första inlägg i tråden så ser du att Landseer faller på flera punkter.

/Sara

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #125 skrivet: 05 apr-11 kl 16:00 »
nä tyckte bara dom verkade som en bra gårdshund..  alla hundar och valpar ska ju ha nya hem på blocket.. ???

Attes matte

• Jämtland
« Svar #126 skrivet: 05 apr-11 kl 16:17 »
Jag vill bara förtydliga att jag inte ska skaffa nån ny hund nu, utan detta är funderingar inför framtiden. Atte är fortfarande pigg och glad, och jag kommer inte att skaffa nästa hund förrän Atte har gått bort.

När det gäller rasval så ligger för tillfället Australian cattledog på första plats och riesen och hoffe på delad andraplats. ;)

/Sara

Luppa

• Norrbotten
« Svar #127 skrivet: 12 apr-11 kl 10:01 »
Om du vill ha en Schäfer men tvekar pga hälsostatistiken, så kan jag rekommendera http://www.litatill.se/
Hon bor vid Palmqrantzskolan, så du behöver inte åka så långt.  ;D
Hon har trevliga och friska hundar, med stor kapacitet både på plan och i skogen. Där får du även träningshjälp, läger och en jävligt trevlig "kennelmamma". Hennes hundar ser dessutom någorlunda ut som Schäfrar ;)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #128 skrivet: 12 apr-11 kl 11:37 »
Om du vill ha en Schäfer men tvekar pga hälsostatistiken, så kan jag rekommendera http://www.litatill.se/
Hon bor vid Palmqrantzskolan, så du behöver inte åka så långt.  ;D
Hon har trevliga och friska hundar, med stor kapacitet både på plan och i skogen. Där får du även träningshjälp, läger och en jävligt trevlig "kennelmamma". Hennes hundar ser dessutom någorlunda ut som Schäfrar ;)

Jo, jag vet ju att det finns friska schäfrar. Men det känns ändå som en ganska stor risk att ta...  :-\  Rasen har en enorm statistik emot sig på hälsofronten, och det är då inte främst höfter och armbågar jag är mest orolig över. Dessa problem kan man i stort undvika genom att välja rätt linjer. Det är dom andra hälsoproblemen som jag är mest tveksam inför. Alla magproblem, hudproblem, problemen med ryggraden osv...  :-\  Dom problem som dom allra flesta uppfödare inte aktivt jobbar mot. Hur vanligt är det att en schäferuppfödare tar en tik eller hane ur avel för att några av avkommorna fått hudproblem? Eller för den delen om tiken eller hanen själv har hudproblem. Oftast så medicinerar man och kallar det en allergi som inte räknas som genetisk, trots att forskning visar att vissa raser har mycket större risk att drabbas av dessa "allergier".
Jag är fullt och fast övertygad att det visst är ärftligt. Sen kan veterinärerna säga vad dom vill... ;)

/Sara

Luppa

• Norrbotten
« Svar #129 skrivet: 12 apr-11 kl 16:17 »
Sant... Schäferklåda har man ju hört talas om... Verkar vara väldigt vanligt med analfistlar, analsäcksinflammation (nej Sara, INTE analsex  ;D), demodex, foderallergier, cancer, sköldkörtelrubbningar osv. Tror dock inte uppfödaren jag tipsade om haft så mkt problem, hon är ärlig med de fel hennes uppfödningar har. Vet att det var en del cancer i första kullen, men sen har det nog varit lugnt.
Jag skulle inte köpa en Schäfer, mkt pga sjukdomsläget. Så jag förstår dig absolut.
Men en Hovawart kanske kan vara något... Men var uppmärksam på temperamentet, det finns en del brister där tyvärr. Feghet.
Malinois är supertrevliga hundar, men de behöver JOBBA. Tror faktiskt att det är mer problematiskt att ha en understimulerad Malle än BC.

Annars kanske en Riesen? Tror de har bättre sjukdomsläge än många andra bruksraser. Hypothyreos är väl relativt vanligt dock.
Briard? (kan riktigt höra Sara vråla NEEEEEEJ!, misstänker att de är för långhåriga ;) )
Terv av rätt (bruks) linjer?
Egentligen tror jag nog att en Amstaff skulle passa dig som handen i handsken, men det gick ju bort.  ::)

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #130 skrivet: 12 apr-11 kl 17:05 »
Japp, briarden är för långhårig... Jag har nog med lera i hallen nu efter Atte.  ::)  Fast då är ju hoffen egentligen inte så mycket bättre, dom kan ha rätt mycket päls dom också.

En malle vill jag inte ha. Alldeles för mycket turbo-hund. Och amstaff kan du bara glömma! Jag har en kompis som har en amstaff, och henne gillar jag inte alls. Pipig, klängig, funkar dåligt med andra hundar. Hon flög på Atte två gånger på raken när dom hade varit nere vid sjön och plaskat runt en gång för några år sen. Han ruskade på sig (och när Atte ruskar på sig så ruskar han ordentligt!  ;D ), och det slog helt runt i skallen på henne och hon högg honom över nackskinnet och ruskade honom som en trasa!  :o  Och detta bara en minut efter att dom lekt i vattnet! Husse lyckades bända lös henne och Atte backade lite förvirrat och gick bort ett par meter, vände ryggen åt henne, körde alla lugnande signaler han kunde. Sen ruskar han på sig igen och hon flyger på honom IGEN!  >:(
Huga...
Så nä, nån amstaff blir det inte...  ;)

AC, hoffe eller riesen, det är det jag måste bestämma mig mellan... ;)

/Sara

Luppa

• Norrbotten
« Svar #131 skrivet: 13 apr-11 kl 00:47 »

En AC skulle nog passa dig fint med...  :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #132 skrivet: 13 apr-11 kl 02:12 »

En AC skulle nog passa dig fint med...  :)

Ja, jag måste bara se till att träffa några stycken först... ;) Det är ju inte en jättevanlig ras direkt.  ::)

/Sara

Just_me

• Småland
« Svar #133 skrivet: 13 apr-11 kl 21:28 »
Japp, briarden är för långhårig... Jag har nog med lera i hallen nu efter Atte.  ::)  Fast då är ju hoffen egentligen inte så mycket bättre, dom kan ha rätt mycket päls dom också.

En malle vill jag inte ha. Alldeles för mycket turbo-hund. Och amstaff kan du bara glömma! Jag har en kompis som har en amstaff, och henne gillar jag inte alls. Pipig, klängig, funkar dåligt med andra hundar. Hon flög på Atte två gånger på raken när dom hade varit nere vid sjön och plaskat runt en gång för några år sen. Han ruskade på sig (och när Atte ruskar på sig så ruskar han ordentligt!  ;D ), och det slog helt runt i skallen på henne och hon högg honom över nackskinnet och ruskade honom som en trasa!  :o  Och detta bara en minut efter att dom lekt i vattnet! Husse lyckades bända lös henne och Atte backade lite förvirrat och gick bort ett par meter, vände ryggen åt henne, körde alla lugnande signaler han kunde. Sen ruskar han på sig igen och hon flyger på honom IGEN!  >:(
Huga...
Så nä, nån amstaff blir det inte...  ;)

/Sara

Låter nästan som om den hunden blivit kamptränad :(
Man tränar ibland genom att sätta breda läderhalsband på dem, då kan de bita i nackskinnet utan att skada så mycket.
Pipig och klängiga kan de lätt bli dock  ::)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #134 skrivet: 13 apr-11 kl 21:39 »
Låter nästan som om den hunden blivit kamptränad :(
Man tränar ibland genom att sätta breda läderhalsband på dem, då kan de bita i nackskinnet utan att skada så mycket.
Pipig och klängiga kan de lätt bli dock  ::)

Nä, det har hon absolut inte blivit. Det är min allra bästa vän och hennes sambo som äger hunden och dom har absolut inget med den "världen" att göra.
Det såg helt enkelt ut att bara knäppa i huvudet på henne.  :-\  Rätt otäckt att se faktiskt. Tur att Atte klarade sig med ett par skråmor bara.

/Sara

Luppa

• Norrbotten
« Svar #135 skrivet: 14 apr-11 kl 00:05 »
Ja, jag måste bara se till att träffa några stycken först... ;) Det är ju inte en jättevanlig ras direkt.  ::)

/Sara

Elisabeth som har http://www.workingcattledog.com/ bodde i Östersund förut...  ;D Det är nog bästa kenneln i dagsläget... Bla har hon en tik som är korad med 270 av 300p på gamla korningen, plus att hon har 3 x certpoäng i (elitklass) skydd. Det du...  :o
MYCKET hund i kompakt förpackning är nog den närmaste beskrivningen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #136 skrivet: 14 apr-11 kl 01:09 »
Elisabeth som har http://www.workingcattledog.com/ bodde i Östersund förut...  ;D Det är nog bästa kenneln i dagsläget... Bla har hon en tik som är korad med 270 av 300p på gamla korningen, plus att hon har 3 x certpoäng i (elitklass) skydd. Det du...  :o
MYCKET hund i kompakt förpackning är nog den närmaste beskrivningen.

Hon har säkert finfina hundar... Men hon har en hemsk, HEMSK hemsida!  ;D

Jag vill ha en hund att träna och tävla med, så mycket hund låter bra. Bara den kan koppla av ett par dar oxå... ;)

/Sara

Luppa

• Norrbotten
« Svar #137 skrivet: 14 apr-11 kl 14:23 »
HAHAHAHAHAHAHA  ;D  Du, då har du inte varit in på min.  :-[

Hon har säkert finfina hundar... Men hon har en hemsk, HEMSK hemsida!  ;D

/Sara

tobotroll

• Uppland
    • Tobotroll
« Svar #138 skrivet: 14 aug-11 kl 13:24 »
Sparkar lite liv i den här tråden igen ;D
Har du tittat på Norsk Buhund? Mycket hund i lagom format, BU=gård på norska så de är väldigt bra gårdshundar. Jag har haft 2st och den ena älskade att träna lydnad och spåra och hans dotter användes till jakt. De är lätthanterliga och hänger med på allt, klarar kyla bra. Perfekt allroundhund helt enkelt :D
Ju fler desto bättre:)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #139 skrivet: 14 aug-11 kl 14:49 »
Samojed väldigt friska fina familjehundar tyvärr  för mycket päls
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
torbjorn, limma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser