Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nästa hund...  (läst 19755 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Nästa hund...
« skrivet: 27 feb-10 kl 20:46 »
Jag håller på att filura lite på vad jag ska skaffa för hund nästa gång, och tänkte att ni kanske kunde hjälpa till med lite tips och idéer.  ;)
Jag är ute efter en hund som både kan hjälpa till att vakta gården och dra mig på skidor, men även mysa i soffan. Den ska säga till när det kommer nån, eller när den "känner" att nåt är konstigt, men jag vill inte ha nån gaphals som skäller och skäller och skäller, utan jag vill ha ett "moff" och sen ska det vara bra liksom. Jag inser ju att det till viss del (eller kanske till stor del?) har med träning att göra, men vissa raser är ju helt klart mer gapiga än andra.  ;)
Den ska vara stor nog (antingen i psyket eller i kroppsstorlek) att kunna jaga bort främmande hundar, men jag vill inte ha en 70-kilos vovve.

Hårlaget spelar inte så himla stor roll, men eftersom jag bor i norr är det ju en klar fördel om hunden klarar kyla skapligt bra. Alltså inte en alltför tunnhårig hund.

Jag gillar robusta hundar, men inte alltför klumpiga eller grova.

Rasen bör ha en bra hälsostatestik. Höftfel går helt bort, och även raser med mycket hudproblem, magproblem och ögonproblem.

Det skulle vara kul att ha en hund som jag kan träna och tävla lydnad med, men även viltspår och personsök verkar vara himla kul.

Jag ska hålla de raser jag har kikat lite på för mig själv och se om nån föreslår dom.  ;)

Hoppas på många intressanta förslag!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Nästa hund...
« Svar #1 skrivet: 27 feb-10 kl 21:08 »
Karelsk björnhund gillar jag i alla lägen. Om jag fattat rätt så är den en mycket allround hund.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nästa hund...
« Svar #2 skrivet: 27 feb-10 kl 21:36 »
Hovawart
Australian Shepherd
Beauceron

Ovanstående raser är dugliga gårdshundar, duktiga allroundhundar, bra brukshundar och allmänt lättlärda och trevliga. Kräver dock att man tänkt ge dem sysselsättning, men vilken hundras gör inte det...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Nästa hund...
« Svar #3 skrivet: 27 feb-10 kl 21:57 »
am staff... lagom stor ca 30kg mycket ork,styrka,kärlek,vakt,tyst men säjer ifrån,allround passar till allt.. minus för hårlaget vid kyla... men det finns täcke/kläder. bättre hundras finns nog ej...
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Nästa hund...
« Svar #4 skrivet: 27 feb-10 kl 22:07 »
am staff... lagom stor ca 30kg mycket ork,styrka,kärlek,vakt,tyst men säjer ifrån,allround passar till allt.. minus för hårlaget vid kyla... men det finns täcke/kläder. bättre hundras finns nog ej...

Glömde att skriva absolut ingen terrier... Sorry...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

frineur

  • Inlägg: 50
SV: Nästa hund...
« Svar #5 skrivet: 27 feb-10 kl 22:13 »
Finns bara ett enda alternativ som passar in på alla dina krav: Rhodesian Ridgeback!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Nästa hund...
« Svar #6 skrivet: 27 feb-10 kl 22:14 »
belgisk vallhund... malinois kanske passar bättre... väldigt allround.
Fjäderfän och kaniner

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Nästa hund...
« Svar #7 skrivet: 27 feb-10 kl 22:24 »
belgisk vallhund... malinois kanske passar bättre... väldigt allround.
Precis vad jag tänkte skriva :)
Min nästa hund kommer antagligen att bli en Bruks-Malle.
               Mvh
           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Nästa hund...
« Svar #8 skrivet: 27 feb-10 kl 22:26 »
Har du tittat på herdehundsraserna? Jag kan tänka mig att flera av raserna i grupp 2 sektion 2 och några i grupp 1 sektion 1 kan passa. I 1:1 kanske förutom beucaron också kuvasz och maremmano kan vara värda att titta närmare på om det är lite "vaktliga" egenskaper du är ute efter. I 2:2 ids jag inte räkna upp alla som skulle kunna vara intressanta om du kan tänka dig den typ av mentalitet du får på köpet. :)

Annars kanske de mer traditionella vaktraserna kan vara något? Rottweiler t.ex. låter ju som att den skulle kunna vara något, men HD-statistiken där är väl inte den bästa har jag för mig.

Belgarna går väl också bort på HD, det är ganska vanligt förekommande där vad jag förstått? (Jag är själv relativt insnöad på grupp 5 så ska inte svära på det, men det är den uppfattning jag har fått i alla fall.)
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Nästa hund...
« Svar #9 skrivet: 27 feb-10 kl 22:33 »
Finns bara ett enda alternativ som passar in på alla dina krav: Rhodesian Ridgeback!

Tål dom kyla? Nog för att dom har underull, men pälsen verkar väldigt tunn. Lite som en boxer? Eller är jag ute och cyklar? Sen har jag fått höra att RR har mycket jaktlust. En bekant berättade om en RR som gav sig ut och jagade rådjur på eget bevåg och kom tillbaka blodig (av bytesdjurets blod, inte sitt eget)  :o Nåt sånt är jag absolut inte ute efter.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Nästa hund...
« Svar #10 skrivet: 27 feb-10 kl 22:53 »
Har du tittat på herdehundsraserna? Jag kan tänka mig att flera av raserna i grupp 2 sektion 2 och några i grupp 1 sektion 1 kan passa. I 1:1 kanske förutom beucaron också kuvasz och maremmano kan vara värda att titta närmare på om det är lite "vaktliga" egenskaper du är ute efter. I 2:2 ids jag inte räkna upp alla som skulle kunna vara intressanta om du kan tänka dig den typ av mentalitet du får på köpet. :)

Annars kanske de mer traditionella vaktraserna kan vara något? Rottweiler t.ex. låter ju som att den skulle kunna vara något, men HD-statistiken där är väl inte den bästa har jag för mig.

Belgarna går väl också bort på HD, det är ganska vanligt förekommande där vad jag förstått? (Jag är själv relativt insnöad på grupp 5 så ska inte svära på det, men det är den uppfattning jag har fått i alla fall.)

Jag har alltid gillat sennen-hundarna (framförallt appenzeller sennen), men deras hälsa är verkligen inte den bästa. Så dom går nog tyvärr bort på grund av det. Fast om nån av sennen-rasernas hälsa är bra så är den helt klart intressant.

Dom rena herdehundarna är ju alltid så ruskigt stora...  :o

Annars är det hovawart och riesenschnauzer jag har kollat på mest. Kändes bara som att jag hade snöat in på dom liksom.  ;)

Bruks-mallen är jag grymt imponerad av, men jag tror inte att jag har ork för ett sånt energi-knippe. Flatten är ju rena soffpotatisen i jämförelse!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Nästa hund...
« Svar #11 skrivet: 27 feb-10 kl 23:05 »
Dom rena herdehundarna är ju alltid så ruskigt stora...  :o

Annars är det hovawart och riesenschnauzer jag har kollat på mest. Kändes bara som att jag hade snöat in på dom liksom.  ;)
Njae, "alltid" vet jag inte, men visst är de relativt stora. Men du sa ju inte så mycket om hur stor hund du hade tänkt dig, bara att du inte ville ha en bjässe på 70 kg... :)
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Nästa hund...
« Svar #12 skrivet: 27 feb-10 kl 23:27 »
Njae, "alltid" vet jag inte, men visst är de relativt stora. Men du sa ju inte så mycket om hur stor hund du hade tänkt dig, bara att du inte ville ha en bjässe på 70 kg... :)

Sant...  ;) Men vi säger under 50 kilo då, så har vi strukit dom som är "för stora" för mitt tycke.  ;D

Det är ju himla kul att få så mycket förslag! Har ni fler så är det bara att peppra vidare!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Nästa hund...
« Svar #13 skrivet: 28 feb-10 kl 00:08 »
Jag skulle vilja föreslå någon blandras, t ex golden + schäfer. Det minskar ju risken för att recessiva anlag gör sig gällande och medför t ex hälso- eller höftledsproblem.

Det där med skällighet och i vilka situationer en hund blir skällig kan vara svårt att förutse. Om man ser på min hund (blandras, golden + bordercollie), så är hon bra på att bara ge ett "moff" och morra dovt om hon hör något okänt som det måste varnas för. Men det finns tyvärr tillfällen då hon är störande skällig. T ex finns det vissa specifika hundar och hästar i grannskapet som tydligen måste skällas ut efter noter varje gång de råkar passera förbi. Hon kan också låta en hel del om hon är rädd för att bli kvarglömd någonstans.
Däremot är hon helt oanvändbar som vakthund mot människor, hon tycker att alla är trevliga och måste hälsas på (överfallas, skulle nog somliga säga) tills motsatsen är bevisad.
Kyla har hon inget alls emot, hon kan stanna ute hur länge som helst även om det är 20 grader kallt. Hon rullar ihop sig till en boll om det behövs. Har förresten aldrig sett henne stå och lyfta tassarna som en del andra hundar gör när det börjar vara kallt om trampdynorna.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Nästa hund...
« Svar #14 skrivet: 28 feb-10 kl 00:40 »
Mja... jag vill veta lite mer säkert vad jag har att vänta mig i hunden än vad man kan med en blandras.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pålle

  • Gäst
SV: Nästa hund...
« Svar #15 skrivet: 28 feb-10 kl 00:44 »
Det är väll mest upp till dej skälv hur du upp fostrar den det är ju min erfaren het iallafall oav set ras eller blandning  man får ju den hund man jör den till mvh
« Senast ändrad: 28 feb-10 kl 00:56 av pålle »

Vilse

  • Gäst
SV: Nästa hund...
« Svar #16 skrivet: 28 feb-10 kl 01:42 »
vit fluffig schäfer  ;D

alla seriösa som avlar hips o elbow scorar ju nuförtiden och det finns ju alltd stamtavlor att tillgå.ett bra sätt at veta att linjerna är friska är att kolla hur gamla hundarna bakåt i linjerna blev.

vit schäger är lite kul eftersom dom uppfatas som snällare än brun schäfer vilket inte är sant,,men dom vita får mera direktkontakt o klapp för dom ser snällare ut :)

mina hundar är bus o lek o lydnad o mattes gosehundar,,
mitt sällskap o vakt..
vill du ha vit schäfer eller vit herdehund som dom också kallas för så kan jag rekommendera vart at vända dej,,


Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Nästa hund...
« Svar #17 skrivet: 28 feb-10 kl 09:28 »
Med den listan på önskemål finns det bara en ras för mig iaf :) Hovawart.
Hittar du rätt kennel/linjer så har du en arbetsmaskin som aldrig ger upp och som går att träna i princip allt med, en stabil och lugn gårdvar, en underbart mysig kelgris(även till kommande barn) och en helt galet rolig kompis. (ja, jag är färgad av hur vår hoffe var, han var underbar på alla sätt, om än världens jobbigaste valp...)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Nästa hund...
« Svar #18 skrivet: 28 feb-10 kl 11:04 »
akita eller great japanese, lugna trevliga hundar... mycke dådkraft när det behövs, köldtåliga,vackra.
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nästa hund...
« Svar #19 skrivet: 28 feb-10 kl 11:09 »
akita eller great japanese, lugna trevliga hundar... mycke dådkraft när det behövs, köldtåliga,vackra.
Inte så intresserade av lydnadsträning eller bruks dock. Har träffat på några akita, inga stjätnor på apellplanen direkt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Naturliv

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser