Hej!
Efter att snart vara varvet runt med vårt hus drygt 360 fönsterrutor är mina rön följande:
Åffa linoljekitt är outstanding. Det är gjort på rå linolja och krita och vakuumbehandlat så det är homogent och lättbearbetat, det fäster bra på såväl nytt oljat trä som gammalt. Smidigheten gör att det är lätt att "fånga in" det överblivna kittet efter att man har format fasen med kittkniven.
Har även provat att göra eget kitt med ovanstående ingredienser. Det var rysligt kladdigt, blev inte lika jämnt, men otroligt hållbart. Fortfarande efter 14 år har det nästan inte åldrats alls och sluter tätt an mot glaset.
Vill man få kittet att hålla länge kan man försiktigt värma in rå linolja i kittfalsen med varmluftspistol, då drar inte träet lika snabbt oljan ur linoljan och den håller därför längre. Dock får man passa så man inte värmer in olja i överflöd där det skall målas, eftersom det kan göra att färgen då "kryper".
Bra sätt att hålla fåglarna borta är att mellan fönsterbågens överkant och karmen fästa en pinne med ett snöre med fastknutna stanniolpappersbitar på. Kombineras gärna med matning, de flesta fåglar föredrar frön framför kitt...
Målar man med linoljefärg ovanpå kittet och är lätt på hand kan man göra det samma dag som man kittat, dock är det lättare om man väntar några dagar tills kittet har blivit lite stabilare på ytan. Torka ska det ju helst inte, det är då det släpper.
Silikon har jag bara använt i våtutrymmena och det ångrar jag eftersom färgen inte fäster ovanpå det och det är i princip omöjligt att få bort...
/ Tove