Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fönsterkit Linoljebaserat eller Silikon  (läst 28071 gånger)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Fönsterkit Linoljebaserat eller Silikon
« Svar #20 skrivet: 25 feb-10 kl 10:53 »
Skulle oxå satsa på något inte småfåglarna tycker om, jag måste kitta om mina fönster för fåglarna ätit upp merparten av linoljekittet med vitppar i, Kitta fönster vill man ju inte göra fler ggr än nödvändigt! =)=)
   Susanne

Tro f*n de äter det, ni har ju till och med kryddat det...  ;D
elliha.blogspot.com

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 26 feb-10 kl 10:40 »
Tro f*n de äter det, ni har ju till och med kryddat det...  ;D

Tok överkryddat ja !! ;D

signe

« Svar #22 skrivet: 26 feb-10 kl 17:43 »
Om du tror att det är du själv som får ta hand om "omkittningen" när den dagen kommer så väljer du linoljekitt (och om du är miljövänlig). :)

bua

« Svar #23 skrivet: 26 feb-10 kl 23:55 »
Om du tror att det är du själv som får ta hand om "omkittningen" när den dagen kommer så väljer du linoljekitt (och om du är miljövänlig). :)

MYCKET viktig iakttagelse. En del moderna kitt kan vara lätta att få dit men inte lika lätta att få bort, tror jag iaf... ???

johan/sandra

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 mar-10 kl 23:40 »
Vi använder linoljekitt, eftersom pappa som gammal glasmästare sa att vi skulle använda det, äter fåglarna upp det så är det bara att kitta om.

Vi försöker ju också att använda gamla tekniker och behålla husets gamla själ (det är byggt på 1920-talet) så modernt kitt avstår vi.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #25 skrivet: 05 mar-10 kl 08:49 »
MYCKET viktig iakttagelse. En del moderna kitt kan vara lätta att få dit men inte lika lätta att få bort, tror jag iaf... ???

När det gäller silikon (dock inte andra "moderna" kitt och fogmassor) så ska man vara medveten om att har man en gång gjort en fog med silikon så är det därefter lügens att få något annat att sitta kvar på samma ställe. Det är också hopplöst att få färg att sitta kvar i närheten av en silikonad fog, åtminstone så länge det rör sig om billiga kvaliteter av silikonmassor som sprider silikonolja omkring sig. Det finns silikonmassor som inte har den egenheten, men de är dyra och säljs inte alls inom byggbranschen, de används t ex inom elektronikindustrin.

Så länge man har fönsterkarmar av trä, som ska skrapas och målas regelbundet, bör man alltså definitivt undvika silikonbaserat fönsterkitt. Däremot är det en annan sak om det rör sig om moderna fönster med karmar av aluminiumprofiler som inte ska målas.

Ideskog

• Småland
« Svar #26 skrivet: 05 mar-10 kl 19:02 »
Jag läste att man kunde ställa en "rovfågel atrapp" i fönstret om man har problem med fåglar som äter kit. Jag vet inte hur länge kittet måste torka innan fåglarna inte längre är intresserade men om det handlar om enstaka fönster kanske det kan vara ett alternativ.

signe

« Svar #27 skrivet: 06 mar-10 kl 11:30 »
Normalt så målar man väl kittet redan efter några dagar och då är det inga problem med fåglar. En gång glömde jag att måla ett fönster så det stod omålat över vintern och då hade det varit kalas där minsann.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 06 mar-10 kl 18:07 »
Jag målar alltid med linoljefärg och då är det inga problem att måla direkt på "blött" kitt. Det borde funka med alkydoljefärg också. Vattenlösliga färger är nog kinkigare, där får man nog vänta till ytan är torr, annars börjar nog färgen "krypa".

Granbackstove

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 06 mar-10 kl 19:42 »
Hej!

Efter att snart vara varvet runt med vårt hus drygt 360 fönsterrutor är mina rön följande:

Åffa linoljekitt är outstanding. Det är gjort på rå linolja och krita och vakuumbehandlat så det är homogent och lättbearbetat, det fäster bra på såväl nytt oljat trä som gammalt. Smidigheten gör att det är lätt att "fånga in" det överblivna kittet efter att man har format fasen med kittkniven.

Har även provat att göra eget kitt med ovanstående ingredienser. Det var rysligt kladdigt, blev inte lika jämnt, men otroligt hållbart. Fortfarande efter 14 år har det nästan inte åldrats alls och sluter tätt an mot glaset.

Vill man få kittet att hålla länge kan man försiktigt värma in rå linolja i kittfalsen med varmluftspistol, då drar inte träet lika snabbt oljan ur linoljan och den håller därför längre. Dock får man passa så man inte värmer in olja i överflöd där det skall målas, eftersom det kan göra att färgen då "kryper".

Bra sätt att hålla fåglarna borta är att mellan fönsterbågens överkant och karmen fästa en pinne med ett snöre med fastknutna stanniolpappersbitar på. Kombineras gärna med matning, de flesta fåglar föredrar frön framför kitt...

Målar man med linoljefärg ovanpå kittet och är lätt på hand kan man göra det samma dag som man kittat, dock är det lättare om man väntar några dagar tills kittet har blivit lite stabilare på ytan. Torka ska det ju helst inte, det är då det släpper.

Silikon har jag bara använt i våtutrymmena och det ångrar jag eftersom färgen inte fäster ovanpå det och det är i princip omöjligt att få bort...

/ Tove
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 3 användare
LimJans, torpjens, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser