Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flytta timmerstomme - vad ska man tänka på?  (läst 10297 gånger)

kvarnåkungen

• n´henke
    • Jämtland
    • elins blogg!
flytta timmerstomme - vad ska man tänka på?
« skrivet: 15 feb-10 kl 17:59 »
ja som rubriken lyder - vad tänka på?

hur gjorde du? klassiska fel? osv...

bohem-torpare

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: flytta timmerstomme - vad ska man tänka på?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-10 kl 18:35 »
hur stor stomme? ladugård?stuga? hel eller i delar?
Fjäderfän och kaniner

kvarnåkungen

• n´henke
    • Jämtland
    • elins blogg!
« Svar #2 skrivet: 15 feb-10 kl 19:03 »
bostadshus - vilt gissat 6X8m...
bohem-torpare

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 15 feb-10 kl 19:20 »
Kan väl rekommendera boken "Flyttning av gamla hus" för lite praktiska tips.
http://www.bokus.com/b/9789197628006.html?pt=search_result&search_term=flyttning%20av%20gamla%20hus

kvarnåkungen

• n´henke
    • Jämtland
    • elins blogg!
« Svar #4 skrivet: 15 feb-10 kl 19:28 »
tackar och bockar för länken...den boken inhandlas senare ikväll!
bohem-torpare

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 16 feb-10 kl 09:12 »
Det skulle väl vara att märka alla delar i pusslet ordentligt  ;)

Jag tror att du sparar mycket tid och möda på om du får tag i en gammal mobilkran, det går att lyfta stockar på plats med handkraft (pyramiderna byggdes med handkraft...) men ska du få nån fart på det så behöver du en kran.

Det finns ibland gammla kranar på blocket som man tycker är för små nuförtiden men som skulle underlätta högst avsevärt när det kommer till ditt hus. Förmodligen får du igen pengarna om du säljer kranen sen när hsuet är klart.

Attis

• -
« Svar #6 skrivet: 16 feb-10 kl 09:48 »
Jag plockade ner en stomme för några år sedan. Ganska mycket jobb men låt dig inte avskräckas av de ekonomiska kalkylerna i boken som nämns ovan. För övrigt är boken bra, men likt alla böcker i den serien allt för tunn på info.
Se till att bestäm dig för hur mycket som ska sparas och återmonteras på samma plats. Stommen är ju självklar. Men det är mycket annat som man kanske inte tänker på. Tex fönster/dörrkarmar, trappor/steg, foder runt dörrar/fönster, lister, panel, locklister, takfot, golv/tak. Eventuellt även grunden/källare. Samt en del annat som man inte förutsett :)
Se till att ha ett märksystem som omfattar det mesta som ska märkas upp, så man inte börjar laborera med märksystem när man plockar ner. Det bör finnas en plan innan.
Rent praktiskt så gjorde jag en massa masonitebitar som jag skrev märkningen på och sen spikade fast i stommen. Innan jag plockade ner den. Se till att ha en penna som inte bleks av solljuset  ;D Hände mig, helt värdelöst. Haha...

Jag mätte och fotograferade ganska mycket, in och utvändigt.
Skadat timmer bör noteras, så man vet hur mycket lagningsvirke det går åt.

Transport och lagring av stommen bör man också planera så noga som möjligt. Han vi plockade ner huset av hade ett gammalt lastbilssläp till traktorn (10m) så det gick att ta de största stockarna (9m) på denna. Småkrafs är enklast att ta på släp eftersom det tederar att göra "staplingshögar" instabila.

Skaffa pressenningar att täcka stommen med när du fått hem den, om den inte ska upp direkt. Ännu bättre är ju under tak, eller bygga något provisoriskt.
/Attis

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #7 skrivet: 19 feb-10 kl 10:00 »
Tänk på att lasta/lägga upp stockarna i rätt ordning dvs. så att du kommer åt samtliga bottenstockar först osv. Utan att behöva flytta om saker hela tiden, det leder till mycket otrevligheter om man måste leta efter rätt bit hela tiden.

Ett annat tips är att ta hänsyn till klimatet om man flyttar timmerstommar en längre sträcka. Själv flyttade jag ett timmerhus ganska långt söderut vilket innebar att jag tog den från rätt låg luftfukt till rätt hög. Det ledde i sin tur till att träet svällde och det blev mer och mer spännande att få ihop bygget för varje varv. Jag antar dock att det sitter ihop ordentligt än idag ::) Nu var det i och försig inte mycket extra utrymme i dom knutningarna innan heller förstås, men ändå!

Lycka till/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

stigge

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 23 feb-10 kl 09:15 »
när du tar ner en stomme ta foton (man glömmer så lätt ;) va noga med märkningen av stockarna. lasta gärna å lastbil direkt då får du dom i rätt ordning direkt, om du ska montera stommen direkt på nya grunden.

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 26 feb-10 kl 10:27 »
Jag har varit med om en flyttning och återmontering och sedan gjort det en gång till till största delen själv och efter det har jag märkt några stommar åt andra.

Några saker jag har lärt mig av erfarenhet:
-Numera märker jag med lappar av aluminiumplåt som jag stansar in siffror och bokstäver i och spikar fast. Sprittush bleks med tiden och det var ett elände att montera övere våningen på en parstuga utan märkningar.

-Skaffa tillräckligt med reservvirke!!!!
 Jag har en stor stabbe med timmerblock på tork för framtida projekt. De är sågade på två sidor och barkade och skall helst torka i två år före användning. Om reparationsvirket är litet tjockare än väggtimret så kan man tunna ut de nya stockarna i knutarna och sedan då allt annat är färdigt slätbilar man dem så att de följer den gamla väggen med alla dess ojämnheter. Det get ett perfekt resultat på enklast möjliga vis. Reparatiuonsvirket måste också vara tillräckligt grovt på höjden så att man har tillräckligt med material för att få en bra passning i draget både över och under.
Det går ofta mycket snabbare och blir bättre att byta en stock på traditionellt vis än att halvsula långa längder. Att fylla upp med plankor och stumpar så som folk ofta gör är ett fruktansvärt slöseri med tid. En riktig reparation efter konstens alla regler går mycket snabbare än att fuska.

-Sätt in svärden vid öppningarna med det samma då du monterar, eller spika fast stående plankor som väggen föjer tills du kan sätta in dem. Då vi skulle sätta in svärden i en färdigmonterad stomme gick de inte att få dit ens med våld. Väggarna hade bulnat.
-Innan du tar ner huset skall du väga av och sätta ut höjdmärken på nedersta friska varvet (ofta andra varvet). Förr timrade man ofta på lutande eller ojämn stenfot så om man ställer huset direkt på en ny rak stenfot kan man tex. få en vägg där alla stockar böjs upp på mitten. I så fall kommer knutarna att luta utåt så att sedan när man skall ha på bindvarvet över fönstren passar det inte alls. Det är enkelt att hugga bort under första varvet och ställa in huset absolut rakt om man har höjdmärken redan i början.
Om gamla grunden har sättnat kan man mäta ned höjdmärkena så att de alltid är på samma avstånd från väggbandet. Väggbandet var ju oftast någorlunda plant och rakt innan huset satte sig.

Annars håller jag med om vad Attis och Valkyria har skrivit.

Är man två eller tre man går det ganska bra att montera för hand med taljor och rep. Det förutsätter att man har ordnat upp virket på förhand så att man inte blir tvungen att gäva i stockhögarna för hand. Vi monterade en hel tvåvånings parstuga för hand.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser