Jag plockade ner en stomme för några år sedan. Ganska mycket jobb men låt dig inte avskräckas av de ekonomiska kalkylerna i boken som nämns ovan. För övrigt är boken bra, men likt alla böcker i den serien allt för tunn på info.
Se till att bestäm dig för hur mycket som ska sparas och återmonteras på samma plats. Stommen är ju självklar. Men det är mycket annat som man kanske inte tänker på. Tex fönster/dörrkarmar, trappor/steg, foder runt dörrar/fönster, lister, panel, locklister, takfot, golv/tak. Eventuellt även grunden/källare. Samt en del annat som man inte förutsett

Se till att ha ett märksystem som omfattar det mesta som ska märkas upp, så man inte börjar laborera med märksystem när man plockar ner. Det bör finnas en plan innan.
Rent praktiskt så gjorde jag en massa masonitebitar som jag skrev märkningen på och sen spikade fast i stommen. Innan jag plockade ner den. Se till att ha en penna som inte bleks av solljuset

Hände mig, helt värdelöst. Haha...
Jag mätte och fotograferade ganska mycket, in och utvändigt.
Skadat timmer bör noteras, så man vet hur mycket lagningsvirke det går åt.
Transport och lagring av stommen bör man också planera så noga som möjligt. Han vi plockade ner huset av hade ett gammalt lastbilssläp till traktorn (10m) så det gick att ta de största stockarna (9m) på denna. Småkrafs är enklast att ta på släp eftersom det tederar att göra "staplingshögar" instabila.
Skaffa pressenningar att täcka stommen med när du fått hem den, om den inte ska upp direkt. Ännu bättre är ju under tak, eller bygga något provisoriskt.