Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt bygge för får  (läst 18300 gånger)

Tord_Lj

• Gäst
Mitt bygge för får
« skrivet: 14 feb-10 kl 20:32 »
Tänkte skriva lite... är ny här så visa medlidande, tack.

Det bärjade med att 2005, i maj, så kom det 3 tackor med ett lamm var hit.
De togs hit för att sköta inägomarken och hålla efter sly i skogen.

De fick en ligghall som är en utbyggnad av ladan med en sida öppen.
Ett foderbord / krubba snickrades för pellets / hö.
Enkla utrymmen, innomhus, finns för sjukdom men har aldrig använts.
Att hantera djuren vid undersökning (tex känna på korset), klövvård & lydning (Gutefår) är det som varit svårast att lära sig behärska. Jag har använt handboken som Föreningen Gutefåret har på nätet som främsta källa. Lånade en bok på biblioteket - Får - men då blev både stängsel & fodergiva fel...

Tanken var att lära sig att sköta dem och för att se om det kunde löna sig med en liten flock på gården.

Nuläget är att vi bestämt att gå vidare med en nytt gäng Gutar, ca 5 betäckta tackor, sedan spara tacklammen & skaffa en bock för att sluta på ca 15-17 djur.
Det blir MV-fria, härstammningsintyg & genbank på nya besättningen.
Har gett mig den på att få ihop detta med något litet ekonomiskt överskott.

Vi är tvugna att lägga fårstallarna en bit i från själva gården så det blir bygge i timmer som fälls på plats därför att omvägen via sågverk känns lite löjligt. Grunden blir gråsten, taket av typ pulpet blir tjärat brädtak och golvet moränjord, singel & spån. Eventuellt byggs taken ihop till ett sadeltak.
Ungefär så här skall det se ut;

Placeringen är de gula, det röda är stängsel;

Anledningen till att ge sig på detta är främst;
Mat
Skogsskötsel
Vårda arvet

Stängslingen för skogsbetet gjordes klart i höstas.
Grundstenar utlagda.
Just nu avverkas timmer som apteras, barkas & läggs i travar under skydd för byggnation i sommar.

Så här såg det ut igår;
« Senast ändrad: 15 feb-10 kl 07:59 av Ullaredsgården »

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
SV: Mitt bygge för får
« Svar #1 skrivet: 14 feb-10 kl 20:39 »
låter mycket intressant  :) Jag kommer att följa den här tråden med spänning. (tyvärr kan jag inte se dina bilder?!)

MVH
pigan

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-10 kl 20:58 »
Ja, detta blir trevligt att följa!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 15 feb-10 kl 07:11 »
Kul idé ;) Ska det vara någon vägg mellan byggnaderna? Hur ser "inredningen" ut?

Blir kul att följa!

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 feb-10 kl 07:52 »
Tack skall ni ha, bra med frågor och synpunkter, då får man tänka till lite.

När sadeltaket lagts så glir det skjutdörrar på en sida och ingång på den andra.
Det blåser / drar redigt annars.

Jag utfodrar med, förutom levande gran..., pellets & fjolårshö.
Pelletsen blir i en krubba som är ett delat större orange markavloppsrör. Lätt att hålla rent och inget spill.
Hö är besvärligt när man har behornade får, det blir fickor av armeringsnät som de får "nappa tag" ur för 10kg småbalarna jag använder.

För vatten använder jag GeKås 65l svarta runda kar för 59.- som är mycket bra. På vintern kör jag i varmvatten motsvarande det de druckit ur. Det håller vattnet öppet bra utom när det blir 15-20C kallt, då får man vända på skiten och hälla lite varmt på botten - sen knacka ur och fylla hela med varmt.

Sjukt djur bor i ladan...
Grindar används bara när jag inte får tag i något får...

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 15 feb-10 kl 16:03 »
finns någon plan för var baggen/arna ska bo under den tid de inte "tjänstgör"? och hur kommer utgödslingen att ske? för hand, med traktor, bobcat?

MVH
pigan

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 feb-10 kl 17:33 »
finns någon plan för var baggen/arna ska bo under den tid de inte "tjänstgör"? och hur kommer utgödslingen att ske? för hand, med traktor, bobcat?

MVH
pigan

Har hittils haft baggen med sina tjejer, 2-4st, hela året och det har fungerat fint för mig.
Lammning har alltid skett kring 25 april och två lamm per tacka.
Tycker det är praktiskt att få lammen på våren när det börjar bli lite varmare och torrare.

Jag undviker att röra bädden under vintern så det blir två utskottningar per år och det tar en dag ungefär. Använder vagn bakom min land Rover och skyffel...
Till saken hör att mina djur håller helst till under en gran eller nåt annat skydd och när det blir för skitigt där så flyttar de sig till ett annat ställe. De trivs bäst i skogen och är inte så mycket på ängen.

Vill helst ha så lite dyra maskiner inblandat utan det får ta sin tid och ge lite träning.

Kul med frågor, mera...

Birgit

« Svar #7 skrivet: 18 feb-10 kl 09:44 »
Kul att dina gutar trivs under granar! Det gör mina roslagsfår, medan gutarna vill vara på öppna ytor oavsett väder 8).

Skissen till deras hus, har du använt modellen för skärmskydd i boken: Från stock till stuga? Det är väldigt likt! Skulle kunna tänka mig något sådant också ute på mina naturbeten, det smälter ju in bra i miljön.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 feb-10 kl 14:01 »
Kul att dina gutar trivs under granar! Det gör mina roslagsfår, medan gutarna vill vara på öppna ytor oavsett väder 8).

Skissen till deras hus, har du använt modellen för skärmskydd i boken: Från stock till stuga? Det är väldigt likt! Skulle kunna tänka mig något sådant också ute på mina naturbeten, det smälter ju in bra i miljön.

Har inte reflekterat över det... men det finns två böcker jag använder. Dels Från stock till stuga dels Så renoveras torp & gårdar (ICA Bokförlag). Antagligen har jag omedvetet tagit inspiration därifrån. Det syns inte på bilden men mellan grundstenarna så blir det en kallmur av småsten och inte något golvbjälklag som man kan tro.
Annars växer travarna med vikke på rätt bra. I botten blir det tall ca 30cm och sedan klentimmer på ca 20-25cm. Så fort snön försvinner så skall det yxas knutar, ser fram emt det.
Blir det som jag vill så blir det en liten by av timmerskjul utmed stickvägen i skogen.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 22 feb-10 kl 20:51 »
Duktigt! Säger jag som inte ens har några får än... Men det SER i alla fall bra ut =)

Det ligger i våra planer att skaffa får så småningom, kanske Klövsjö- eller Åsen-får då. Satt just och funderade vart i lagårn de kan få husera.

Följer denna tråd med spänning och tar åt mig allt matnyttigt som skrivs! Lycka till med bygget och djuren!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 mar-10 kl 07:50 »
Här ligger bygget (början) och gottar till sig.
Långsidan 4m och kortsidan 3m. Stockdiam. ca 18-20 med topp 13-16cm.
Första varven:

Härligt att jobba i vårvädret nu, pulsa omkring och greja ute är skönt.
Hygget:

« Senast ändrad: 13 mar-10 kl 07:53 av Ullaredsgården »

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 14 mar-10 kl 09:38 »
Vad det måste vara roligt att vara så där duktig..All heder åt dem som gör allt jobb själva från grunden. :D
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Birgit

« Svar #12 skrivet: 15 mar-10 kl 07:29 »
Citera
Vad det måste vara roligt att vara så där duktig..All heder åt dem som gör allt jobb själva från grunden. :D

Kan bara hålla med! Idéerna kliar i fingrarna, men man ska ha tid och kunskap också ;)

andtol

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 mar-10 kl 10:18 »
Så trevligt!

Vad har du för grund under stockarna?

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 mar-10 kl 07:55 »
Just nu ingen alls... plockepinnet skall isär och till sin slutliga plats i sommar. Två varv skall på till dess, sen blir det ett varv med tall i botten. Har inte riktigt bestämt hur taket skall läggas, är sugen på platonmatta och gräs... näver under är inte aktuellt...

När klentimmret skall ihop skall draget fram och efter det så blir det tätare men kanske jag lägger en OSB-skiva innanför för hygienens skull. Det skall in en stabiliserande regel framtill också.

Själva grunden är granit från urberget, kallmuren emellan är av flat granit som jag har mycket av. De fyra hörnstenarna lade jag ut förra året men är under snö nu.

Golvet blir sånt där runt grus med sågpån i för dräneringensskull.
« Senast ändrad: 16 mar-10 kl 08:06 av Ullaredsgården »

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 mar-10 kl 19:49 »
Kunde inte vänta utan timrade färdigt skrället. Nu skall tak på+ och jag kan inte bestämma mig.
Just nu ligger det en pressening över klena störar på cc 60cm som tak.

Väljer på;
¤ Takplåt TR20 som ligger på ca 70.-/m2 (kan kanske få nästan gratis från ett bygge här).
* Plasttak som liknar ovan på ca 60.-/m2
# Platonmatta som kostar ca 26,50/m2...

Jag är medveten om att Platon inte används, normalt, som taktäckning utan för att fuktisolera husgrunder vid dränering samt för att ersätta näver vid läggning av torv / grästak.
Då tänkte jag så här att kan det tåla att läggas torv / grästak på så borde det även klara av att vara tak utan en massa jord på.
Borde vara som att använda en riktigt bra pressening typ... är riktigt sugen på att prova.
Förankringen blir med de speciella spikbrickor med ankarspik / montageskruv i ganska tätt med klena störar.

Nån som provat denna variant med Platon?

Birgit

« Svar #16 skrivet: 22 mar-10 kl 20:14 »
Men varför inte torv på då (vid platon).
Då du gör det så trevligt med stockar skulle jag tycka att man förstör lite med plåt/plast tak. Hellre då takpapp, som ju ser diskretare ut.

Men jag tänker mer på utseende än funktion :-[

turlar

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 22 mar-10 kl 20:31 »
Tror inte Platonmattan tåler IV Ljus utan måste täckas med nåt
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

andtol

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 mar-10 kl 08:01 »
Kunde inte vänta utan timrade färdigt skrället. Nu skall tak på+ och jag kan inte bestämma mig.
Just nu ligger det en pressening över klena störar på cc 60cm som tak.

Då behövs nya bilder, tycker jag! ;)

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 23 mar-10 kl 22:04 »
Håller med Birgit, gärna torv, grästak för helhetsintrycket :P Och fram med bilder så att vi får njuta och bli avundsjuka :D
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 4 användare (1 dolda)
praktejder, RickardR, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser